صفحه اصلی / اسلایدر / بــازار در دست دلالان
بــازار  در  دست  دلالان

«کسب و کار» نبود نظارت بر بازار و جهش قیمت ها را بررسی می‌کند

بــازار در دست دلالان

ادامه رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف که البته برای سال جدید دور از انتظار هم نبود، باعث هشدار رئیس جمهور به وزارتخانه‌های مختلف برای ایجاد آرامش در بازارها شده اما تا مادامی که سود و منفعت در دلالی است، راهی برای سرکوب قیمت‌ها وجود ندارد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، ادامه رشد قیمت‌ها در بازارهای مختلف که البته برای سال جدید دور از انتظار هم نبود، باعث هشدار رئیس جمهور به وزارتخانه‌های مختلف برای ایجاد آرامش در بازارها شده اما تا مادامی که سود و منفعت در دلالی است، راهی برای سرکوب قیمت‌ها وجود ندارد.

رئیس‌جمهور در دستوری به وزرای صمت، کشاورزی، کشور و دادگستری از آن‌ها خواسته تا برای کنترل قیمت‌ها اقدام لازم را انجام داده و با گران‌فروشان برخورد کنند. در همین راستا در جلسه کمیته خودروی وزارت صمت مصوب شده تا سهم فروش فوری خودروسازها ۱۰درصد افزایش یابد. اما موضوع و چالش اساسی کشور، نقدینگی سرگردان است که سود را در دلالی می‌بیند.

از فعالیت دلالان در بازار سکه، خودرو، مسکن و ارز که بگذریم، بازار شکر، گوشت، کاغذ و هر کالایی که کمترین اثری از سودجویی در آن باشد، محل جولان دلالان شده است. به محض ورود دولت و سرکوب قیمتی یک کالا، قیمت کالای دیگری صعودی می‌شود و این اتفاق در ارتباط با هر کالایی ممکن است رخ دهد. حالا هر سرمایه‌گذاری بیش از آنکه به تولید فکر کند، در پی دلالی، سفته بازی و رسیدن به سود بیشتر است. به همین دلیل است که علی‌رغم نبود تقاضا در بازار خودرو و مسکن، قمیت‌ها همچنان سیر صعودی دارد. این تناقض به اعتقاد کارشناسان تنها در اقتصاد دلالی کشور ما توجیه خواهد شد که در آن نظارتی وجود ندارد.

پراید ۵۳ میلیون تومان شد

گزارش ها از قیمت خودرو حکایت از افزایش ۱ تا ۵ میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار دارد. در بازار  روز گذشته خرید و فروش خودرو، پراید ۱۱۱ با قیمت ۵۳میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲  با افزایش ۲ میلیون تومانی با افزایش ۱ میلیون تومانی با قیمت ۹۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۲میلیون تومانی با قیمت ۱۱۲ میلیون تومان، پژو۴۰۵ با افزایش ۲ میلیون تومانی با قیمت ۸۴ میلیون تومان و H30 با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت۱۶۰  میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.

گرانی و رکود همزمان در بازار مسکن

همچنین قیمت مسکن در شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده که این قیمت در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۶ رشد نزدیک به ۱۰۰ درصدی را نشان می‌داد. با این افزایش نجومی قیمت مسکن دو راهکار اصلی برای خرید مسکن که تا پیش ازاین  پس انداز و تسهیلات مسکن بود روز به روز کمرنگ تر شد و در روندی معکوس حتی افزایش تسهیلات به گرانتر شدن قیمت مسکن دامن زد. در حالی که هنوز رقم نهایی تسهیلات مسکن به ۲۰۰ میلیون نرسیده و ابلاغ نشده بسیاری از مشاوران املاک با نشر این خبر که تسهیلات مسکن زیاد شده و قیمت رو به رشد است افسار جو روانی آماده به تشنج این بازار را در دست گرفتند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.