صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / تردید ریچارد هاس نسبت به نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های آمریکا درقبال ایران

تردید ریچارد هاس نسبت به نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های آمریکا درقبال ایران

یک مقام پیشین وزارت امورخارجه آمریکا با ابراز تردید نسبت به موفقیت‌آمیز بودن سیاست‌های واشنگتن درقبال ایران گفت که این رویکرد در واقع همان تلاش برای تغییر نظام است و کاخ سفید در حال انجام یک اشتباه اساسی است.

ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز، ریچارد هاس، یک مقام اسبق وزارت امورخارجه آمریکا و رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ در پاسخ به سوالی درباره تأثیر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران بر قیمت نفت، اظهار داشت: احتمالاً عربستان سعودی در این میان، با افزایش تولید خود کمک می‌کند اما مسئله اینجاست که ایران به نوعی، ازجمله با دادن تخفیف نفت خود را می‌فروشد. ایران از بازار نفت کنار نخواهد رفت.

هاس در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های آمریکا و سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، باتوجه به چین و هند و سایر کشورها که به این نفت احتیاج دارند کارساز خواهد بود، گفت: کشورهایی همچون چین و حتی سایرین اگر خرید خود را کاهش دهند احتمالاً به آن ادامه خواهند داد. تحریم‌ها می‌توانند برخی کارها را برای شما انجام دهند اما به ندرت یک راه‌حل هستند. آنها به ندرت چالش‌های بزرگ را حل می‌کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم ایران را مجبور کنیم که به شکلی معنادار از آنچه در سوریه و یمن انجام می‌دهد عقب نشینی کند. ما با تحریم هم توانایی زیادی برای تغییر نظام (در ایران) نداریم. همچنین ما نباید فراموش کنیم که ایران ممکن به ابزارهای تهاجمی متوسل شود.

این مقام پیشین آمریکا مدعی شد: چرا ما فکر می‌کنیم که آنها از روش‌های مختلف همچون ابزارهای سایبری یا ابزارهای فیزیکی برای فشار استفاده نخواهند کرد.

ریچارد هاس تاکید کرد که اگر اقتصاد ایران آسیب ببیند، آنها ساکت نخواهند ماند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نظام است، بیان کرد: ما می‌گوئیم که نیست اما سیاست واشنگتن درخصوص ایران برابر تغییر نظام است اما سوال این است که ما با افزایش فشارها از طریق بازگرداندن تحریم‌ها و عدم تمدید معافیت‌ها، آیا می‌خواهیم به یک درگیری اقتصادی، نه با ایران بلکه با دوستان خودمان، شامل هند، چین و اروپایی‌ها برسیم؟

رئیس شورای روابط خارجی افزود: تعریف ما از موفقیت در اینجا چیست؟ آیا ما درباره پاسخ ایران واقع بین هستیم. من جواب خوبی برای آن ندارم چراکه به نظرم می‌آید در حال انجام یک اشتباه اساسی و قدم گذاشتن در مسیری هستیم که مقصد آن مشخص نیست.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.