صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / عراقچی: برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد / اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد
عراقچی: برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد / اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد

عراقچی: برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد / اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد

نهمین دور رایزنی‌های سیاسی ایران و نروژ امروز در تهران و به ریاست سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان و توره هاترم قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ برگزار شد.

عباس عراقچی

به گزارش کسب و کار نیوز، طرفین در این دور از رایزنی‌ها مهم‌ترین مسائل و تحولات بین‌المللی و همچنین موضوعات روابط دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

«توره هاترم» قائم مقام وزارت امور خارجه نروژ ضمن ابراز تاسف و همدردی نسبت به وقوع سیل‌های اخیر در کشورمان، گفت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی اختصاص‌یافته از سوی نروژ به سیل‌زدگان ایران به‌زودی ارسال خواهد شد.

وی با تاکید بر اراده سیاسی جدی نروژ برای استمرار و فعال نگه‌داشتن همکاری‌های دوجانبه و عاقلانه و موجه‌خواندن مواضع و رفتارهای ایران در قبال بدعهدی‌ها و خروج تاسف‌بار آمریکا از برجام افزود: نروژ همواره هماهنگ با اتحادیه اروپا از حفظ و اجرای برجام که متضمن منافع و آثار مثبت بویژه امنیتی برای کلیه طرف‌هاست، حمایت کرده است. نروژ کماکان امیدوار است برجام بتواند به یمن تلاش‌های اروپا برای منتفع ساختن ایران و تداوم همکاری ایران، به حیات خود ادامه دهد. انتظار این است که با ایجاد راهکارها و سازوکارهای عملیاتی همچون اینستکس، راه برای همکاری‌های بیشتر در حوزه‌های مختلف اقتصادی هموار شود.

سیدعباس عراقچی نیز با تشکر از ابراز همدردی و کمک‌های دولت و مردم نروژ  بخاطر سیل‌های اخیر و مواضع مثبت و سازنده این کشور در راستای توسعه و ارتقای همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و حمایت مستمر از حفظ و اجرای برجام، گفت: برجام یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و آمریکا با خروج  از این توافق، موازین پذیرفته‌شده بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده ولی متاسفانه این اقدام غیرقانونی با واکنش موثر جامعه بین‌الملل  مواجه نشده است.

وی ادامه داد: آمریکا با این حرکت یک‌جانبه و غیرقانونی نشان داده است که زبان احترام و تعامل را نمی‌فهمد و تنها با زبان قلدری قادر است صحبت کند.

عراقچی تاکید کرد: حمایت‌های سیاسی کافی نیست و اروپا باید برای حفظ برجام هزینه بدهد وگرنه برجام قادر به ادامه حیات نخواهد بود و مسئولیت تبعات آن با ایالات متحده است. ایران حداکثر حسن نیت، همکاری و خویشتن‌داری را برای حفظ برجام نشان داده است اما ظاهرا تیم حاکم بر کاخ سفید اهداف و مقاصد دیگری در سر دارد.

وی با بیان اینکه برای ایران انتخاب‌های متعددی وجود دارد، اظهار کرد: ما با توجه به منافع ملی خود واکنش مناسب را در برابر رفتار زورمدارانه آمریکا نشان خواهیم داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.