چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / عبدالمهدی خواهان حل و فصل اختلافات بغداد-آنکارا شد
عبدالمهدی خواهان حل و فصل اختلافات بغداد-آنکارا شد

عبدالمهدی خواهان حل و فصل اختلافات بغداد-آنکارا شد

نخست وزیر عراق با تاکید بر لزوم ازسرگیری فعالیت راه‌آهن بصره-ترکیه-اروپا، حل و فصل مستقیم اختلافات موجود میان دو دولت بغداد و آنکارا را خواستار شد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نخست وزیر در دفتر خود میزبان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بود. چاووش اوغلو در این دیدار از طرف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از عبدالمهدی برای سفری رسمی به ترکیه دعوت کرد.

عبدالمهدی در این دیدار تاکید کرد: عراق قدرت و وحدت خود را بازگردانده و پیروزی بزرگی در نبرد با تروریسم به دست آورده است که این دستاوردی مهم برای عراق، منطقه و جهان محسوب می‌شود.

نخست وزیر عراق افزود: ما نمی‌خواهیم در کنار یک محور و در مقابل محور دیگر بایستیم، ما روابط همکاری برجسته و متعادلی را با تمامی کشورهای همسایه برقرار می‌کنیم و برای عبور از اختلافات بر اصول مشترک تمرکز می‌کنیم.

او با تاکید بر لزوم ازسرگیری فعالیت راه‌آهن بصره-ترکیه-اروپا، افزود: ترکیه همسایه عزیز ما و کشوری مهم در منطقه است، ما با ترکیه روابطی خوب، مشترکات بسیار، منافع اقتصادی و مسایلی چون امنیت، آب، تجارت، مرزها و مبارزه با تروریسم داریم.

این مسئول عراقی با تاکید بر اینکه عراق کشوری متعهد است و باید رویکرد مشترکی برای آینده جهت تحقق منافع دو ملت وجود داشته باشد، گفت: ما تنها به افزایش معاملات تجاری میان دو کشور اکتفا نکرده و از تجار و شرکت‌های ترکیه‌ای برای راه‌اندازی کارگاه‌ها و طرح‌های اقتصادی خود در عراق در تمامی زمینه‌ها دعوت می‌کنیم.

او در ادامه حل مستقیم تمامی مشکلات موجود میان دو دولت عراق و ترکیه، امضای توافقنامه‌ها و همکاری مستقیم در حوزه آب، نفت و امنیت و حل و فصل مساله حضور بدون مجوز نیروهای ترکیه‌ای در منطقه بعشیقه را خواستار شد و بر اهمیت آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌ها و تبادل منافع و نیز راه‌اندازی کمیته هماهنگی مشترک تاکید کرد.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این دیدار اظهار کرد: عراق کشور مهمی برای ماست و ما با اشتیاق بسیار منتظر دیدار شما در ترکیه هستیم، از برقراری ثبات داخلی و امنیت در عراق خوشحال هستیم و اینکه دفتر شما در بیرون منطقه الخضراء واقع شده، حامل این پیام روشن است که شما به مردم نزدیک هستید و موانع میان مسئولان و مردم برداشته شده‌ است.

چاووش اوغلو گفت: از اینکه عراق روابط خود با تمامی کشورهای همسایه‌اش را بهبود بخشیده و نقش منطقه‌ای مهمی متناسب با جایگاه و تاریخ و اعتبار خود ایفا می‌کند، برای ما خوشحال‌کننده است، ما از سیاست دولت عراق در برقراری روابط خارجی به شکلی متعادل و مستحکم تقدیر می‌کنیم و به حل تمامی مسائل موجود میان دو کشور در فضایی دوستانه و به صورت مستقیم و بدون واسطه امیدواریم.

این مسئول وزارت خارجه ترکیه در ادامه افزایش سطح تبادلات تجاری، توسعه راه‌های زمینی و خطوط راه‌آهن، همکاری در زمینه‌های مبارزه با گروه‌های تروریستی و مسائلی چون نفت، آب، گمرک و افتتاح کنسول‌ها را خواستار شده و از آمادگی ترکیه برای همکاری در حوزه صادرات برق به عراق، تقویت رایزنی‌ها و همکاری تجار دو کشور و نیز استفاده از قروض ترکیه که در کنفرانس حامیان عراق در کویت به آن پرداخته شد، خبر داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.