صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / سیاست کلی ما برای حل معضلات تهران، استقبال و حمایت از استارتاپ هاست
سیاست کلی ما برای حل معضلات تهران، استقبال و حمایت از استارتاپ هاست

شهردار تهران در اولین رویداد نوآورانه تهران هوشمند در حوزه پسماند تأکید کرد

سیاست کلی ما برای حل معضلات تهران، استقبال و حمایت از استارتاپ هاست

در رویداد مدیریت هوشمند پسماند شهری به عنوان اولین نشست از سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران که در روز نهم اردیبهشت ماه در ایوان شمس برگزار شد، دکتر حناچی، شهردار تهران بر حمایت از استارتاپ‌ها برای رفع چالش‌های شهری تأکید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری، پیروزحناچی در این نشست ضمن تأکید بر حرکت‌های نوآورانه برای حل چالش‌های شهری گفت: مهم‌ترین مشکلات شهر را اگر با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، موفق‌تر هستیم.

او با بیان اینکه روزانه ۹ هزار تن زباله در سطح شهر جمع آوری و حمل می‌شود، گفت: زباله‌ها را به جنوبی‌ترین مناطق تهران می‌بریم و همچنین ۴۵ هزار تن نخاله را به سمت جاده آبعلی منتقل می‌کنیم. هزینه حمل و ارزش این مواد و بی‌استفاده بودنش و همچنین مشکلات زیست محیطی که پیش می‌آورد از جمله چالش‌هایی است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.


حناچی افزود: ما سیاست کلی‌مان برای حل معضلات در تهران استقبال و حمایت از استارتاپ هاست اما آنچه نیازمندیم در حوزه پسماند، دیدن این مسئله به عنوان یک چرخه است و نه یک پروژه.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: قدم اول در حوزه پسماند، کاهش تولید زباله است و قدم بعدی تفکیک از مبدأ که باید تمام توانمان را ابتدا بر روی این دو گام متمرکز کنیم.


در ادامه این رویداد، دکتر محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به برنامه تهران هوشمند در افق ۱۴۰۰ گفت: آغاز ۱۰۰ پروژه شهر هوشمند، تخصیص فضای لازم برای ۱۰۰ کسب و کار نوآور، راه اندازی ۱۰ مرکز زندگی هوشمند (living lab)، راه اندازی ۵ مجتمع فناوری و نوآوری شهری و راه اندازی آزمایشگاه شهر هوشمند (Test Bed) از مهم‌ترین برنامه‌های آینده ما برای تبدیل پایتخت به شهری هوشمند است.

مدیرعامل سازمان فاوا سپس ضمن مروری بر پروژه‌های سازمان برای هوشمندسازی تهران گفت: فرصت‌های زیادی در کنار چالش‌های شهر موجود است که شرکت‌های نوآور و استارتاپهایی با ایده‌های خلاق می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کنند. ما می‌توانیم در این خصوص برای این شرکت‌ها فضای کار ایجاد کنیم. همچنین اعطای مجوزهای لازم برای انجام فعالیت‌هایشان را در اختیار آن‌ها قرار دهیم. سرمایه گذاری، تخصیص فضای تبلیغات شهری و زیرساخت‌های فنی لازم از دیگر امکانات و کمک‌های شهرداری تهران به کسب و کارهای خلاقانه است.

 


فرجود در ادامه با ابراز رضایت از برگزاری اولین نشست از سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران گفت: از ابتدای کار مدیریت شهری جدید سعی بر تعامل با همه بازیگران اکوسیستم نوآوری داشتیم. رویداد “اینوتهران” که امروز اولین گام آن را برداشتیم در ادامه این تعاملات و موجب دسته بندی چالش‌ها و نیازهای شهری و جمع آوری ایده‌ها و ارائه راهکارهاست.


او سپس با تأکید بر اینکه در همه موضوعات پسماند شهری از زنجیره تولید تا تفکیک، جمع آوری، دفع و بازیافت زباله زمینه انجام کار جدی و نوآورانه فراهم است گفت: با تغییر روال‌ها و تبدیل شیوه‌های دستی به مکانیزه می‌توان به داده‌های درست رسید و تحلیل این داده‌ها می‌تواند در توصیف شرایط موجود به ما کمک بسیاری کند و پس از آن و بر اساس اطلاعات به دست آمده است که می‌توان تصمیمات درستی گرفت و مدیریت و نظارت هوشمندانه‌ای داشت.

رضا عبدلی، مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور گفت: این در حالی است که تهران به تنهایی نزدیک به ۱۵ درصد زباله تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است.
او افزود: با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره گیری از الگوی صرفه جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سال‌های گذشته اعمال شده است نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در غرب تهران بوده‌ایم.
مدیرعامل سازمان پسماند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تهیه طرح جامع پسماند شورای شهر تهران تا پایان سال جاری اشاره کرد و افزود: امیدواریم طرح جامع پسماند شهر تهران تا پایان سال جاری تهیه شود و چشم انداز آینده شهر تهران در حوزه پسماند به‌روشنی مشخص شود؛ همچنین مدرن سازی ناوگان مدیریت پسماند نیز در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفته است.
علی وحدت، مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه، رونق نوآوری را مستلزم تعامل همه ذی‌نفعان دانست و گفت: عرصه شهری مملو از فرصت‌هاست و با راه‌های خلاقانه می‌توان بسیاری از چالش‌ها را حل کرد و با ایجاد خدمات نوآورانه می‌توان تحریم‌ها را بی‌اثر کرد و موجب رونق تولید شد.
در ادامه این نشست، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز با ابراز رضایت از برگزاری این رویداد، رفتن به سمت هوشمندسازی را الزامی دانست و گفت: در دنیا انقلابی در عرصه کسب و کارهای نوین انجام شده و اگر ما به این حرکت نپیوندیم متضرر خواهیم شد.


در پایان این رویداد جلسه پرسش و پاسخی میان شرکت کنندگان از استارتاپ‌ها، شتاب دهنده‌ها و شرکت‌های نوآور و همچنین دانشجویان و پژوهشگران شهری با مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری و مدیرعامل سازمان پسماند و همچنین نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.