صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد

در مراسم تجلیل از استادان نمونه و پیشکسوت دانشگاه خواجه نصیر مطرح شد

سکوت معناداری در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد

عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: امر آموزش دچار نوعی رهاشدگی و به خودوانهادگی شده است. گویی نوعی "ایست مغزی" اتفاق افتاده است.

کلاس

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمود مهرمحمدی امروز در مراسم تجلیل از استادان نمونه و پیشکسوت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه سکوت معنادار و یا بی‌معنایی در زمینه خلاقیت در امر آموزش وجود دارد، اظهار کرد: متأسفانه هیچ هدف، استراتژی و تحرک و فعالیت سازمان‌یافته متناسب با شأن آموزش و آموزشگری با هدف ارتقای کیفیت به چشم نمی‌خورد یا نوعی رکود و سکوت معنی‌دار در این عرصه در سطوح سیاست‌گذاری کلان تا عمل آموزشگری حاکم است.

وی افزود: چنین مسائلی در کنار هم نشانه ابتلاء به پدیده جهل مرکب در حوزه آموزشگری در آموزش عالی است، البته من قصد جسارت به کسی را ندارم؛ ولی ما نمی‌دانیم که نمی‌دانیم. گویی آنچه شاهدش هستیم کاملاً طبیعی و نرمال است. با استفاده از مناسبت‌های این چنینی (بزرگداشت مقام معلم) باید تلاش کنیم حال آموزش خوب شود.

استاد بازنشسته دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دو نکته در امر آموزش وجود دارد، گفت: نداشتن توجه کافی به نقش مَرکب بودن روش در طی کردن به سلامت و با کیفیت مسیر، یکی از این نکات است. باید بین دانش و روش انتقال دانش به خواهان علم رابطه راکب و مرکب وجود داشته باشد. دانش، راکب و مرکب، روش است.

مهرمحمدی ادامه داد: دانش تخصصی هویت‌بخش است. پس باید مرکب مناسب برای انتقال این دانش هویت‌بخش را پیدا کنیم. این متاع بدون استفاده از مرکب مناسب به مقصد نمی‌رسد و اهداف آموزش محقق نمی‌شود. دغدغه‌مند نبودن نسبت به روش، به واقع کم‌لطفی در حق دانش فاخر تخصصی یا همان متاع عزیزتر از جان است.

وی درباره دومین نکته امر آموزش گفت: آموزش، در بسته توانمندی‌های اعضای هیات‌علمی حکم” اشانتیون” (آیتم کوچکی که مغازه‌داران حرفه‌ای به صورت رایگان به خریدار یک آیتم اصلی هدیه می‌دهند) را پیدا کرده است. احیای آموزش در آموزش عالی نیاز به ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی دارد.

مهرمحمدی در پایان با بیان اینکه نباید با مساله تحول در آموزش ساده‌انگارانه برخورد کرد، گفت: باید برای تحقق معجزه روش یا سرآمدی آموزش، صاحب‌نظران را به میدان فراخواند تا به این موضوع تخصصی سامان بدهند. باید به استراتژی پیشنهادی آموزش پژوهی توجه کنیم و بر اساس آن یک برنامه ایرانی فراهم کنیم.

در پایان این مراسم از دکتر محمدحسین حامدی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دکتر سید عبدالله میرطاهری، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر محمدصادق ابریشمیان، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی برق، دکتر علی جباری، عضو هیات‌علمی دانشکده شیمی، دکتر رضا کرمی محمدی، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی عمران و هم چنین دکتر فرهاد مسعودی عضو هیات‌علمی دانشکده فیزیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تجلیل شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.