صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دیدار هیات آمریکایی با شورای نظامی انتقالی در خارطوم/ حصول برخی توافقات میان ارتش و معترضان
دیدار هیات آمریکایی با شورای نظامی انتقالی در خارطوم/ حصول برخی توافقات میان ارتش و معترضان

دیدار هیات آمریکایی با شورای نظامی انتقالی در خارطوم/ حصول برخی توافقات میان ارتش و معترضان

شورای نظامی انتقالی سودان در دیدار با هیات آمریکایی به بررسی تحولات اخیر و شرایط فعلی سودان پرداخت. از سوی دیگر، این شورا یکی از مهم‌ترین خواسته‌های طرف برپا کننده اعتراضات در سودان را اجرایی کرد.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، این دیدار در کاخ ریاست جمهوری در خارطوم برگزار شد و ریاست هیات آمریکایی را کنت کارتر، اسقف و مسئول کلیسای اسقفی آفریقا برعهده داشت. کارتر با تاکید بر حمایت این کلیسا از سودان در زمینه صلح و همزیستی مذهبی و همکاری با جامعه جهانی برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم، اظهار کرد: این دیدار در چارچوب رایزنی‌ها با سودان برای گفتگو درباره تقویت دوستی و همزیستی مذهبی موجود در سودان برگزار شد.

کارتر ابراز امیدواری کرد که صلح در سودان برقرار شده و دموکراسی در این کشور شکوفا شود تا سودانی‌ها بتوانند دولت خود را انتخاب کنند.

او در ادامه گفت: سودان جایگاه ویژه‌ای برای کلیسای اسقفی آفریقا از منظر همزیستی مذهبی دارد و می‌تواند در این زمینه یک نمونه باشد.

برآورده شدن یکی از مهم‌ترین خواسته‌های معترضان سودانی

از سوی دیگر، شورای نظامی انتقالی در سودان فعالیت سندیکاها و اتحادیه‌های مشاغل را متوقف کرد.

طبق این حکم، گروهی از کمیته‌ها موظف شدند قراردادها، حساب‌ها و تبادلات مالی این سندیکاها را مصادره کنند.

انحلال سندیکاها و اتحادیه‌های شغلی یکی از مهم‌ترین خواسته‌های جمعیت شاغلین سودان، تجمع صنفی غیر رسمی این کشور بود که رهبری تحرکات انقلابی در سودان را از بیش از پنج ماه قبل بر عهده دارد.

برکناری برخی از مقامات سودانی

از سوی دیگر، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان با صدور حکمی برخی مسئولان عالی رتبه در دفتر ریاست جمهوری از جمله محمد المبارک سلیمان، مسئول مرکز تشریفات دفتر ریاست جمهوری سودان و قبیس احمد المصطفی، مدیر اداره کل رسانه‌های این دفتر را برکنار کرد.

توافقات میان معترضان و ارتش

در همین حال، رهبران معترضان و ارتش سودان به توافقی درباره مشارکت غیرنظامیان در حاکمیت و تشکیل شورایی با حضور غیرنظامیان و نظامیان دست یافتند که این اقدام می‌تواند امور را به سمت حل بحران سودان سوق ‌دهد.

این توافق درخواست هزاران تظاهرکننده‌ای بود که از سه هفته قبل در مقابل فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در خارطوم تجمع کرده و خواستار انتقال قدرت به دولتی مدنی بودند، در حال حاضر نیز آنها منتظر تشکیل واقعی شورای مشترک هستند تا پس از آن، تصمیمی درباره تحصن خود بگیرند.

به تاخیر افتادن راهپیمایی میلیونی سودانی‌ها در پی توافق با شورای نظامی

علاوه بر این، شورای نظامی انتقالی سودان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با جریان “نصره الشریعه و دوله القانون” درباره به تاخیر انداختن راهپیمایی میلیونی که قرار بود امروز (دوشنبه) در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری برگزار شود، به توافق رسیده است.

این بیانیه پس از دیدار محمد حمدان دقلو، معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان با محمد عبدالکریم، عضو جریان نصره الشریعه منتشر شد.

بر اساس بیانیه یاد شده، عبدالکریم پس از این دیدار به تلاش جریان نصره الشریعه برای تقویت گفتگوها میان تمامی گروه‌های سودانی اشاره کرد.

جریان نصره الشریعه و دوله القانون که شامل احزاب و گروه‌های اسلامی مختلفی است، چند روز قبل اعلام کرد که قصد برگزاری یک راهپیمایی میلیونی جهت هشدار به تخلف از برخی قوانین و رویکردها را دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.