صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خانه نشینی پتانسیل‌های ایرانی تکنولوژی بلاک چین
خانه نشینی پتانسیل‌های ایرانی تکنولوژی بلاک چین

درآمدزایی دبی پس از تبدیل شدن به هاب بلاکچین جهان هزاران برابر خواهد شد

خانه نشینی پتانسیل‌های ایرانی تکنولوژی بلاک چین

تخمین زده می‌شود که ارزش بازار بلاکچین جهان در سال ۲۰۲۴، به ۶۰ میلیارد دلار برسد که از رقم ۷۰۸ میلیون دلاری سال ۲۰۱۷ بسیار بیشتر است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بین دوبی در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰، به اولین شهری تبدیل شود که تمامی تراکنش‌هایش را از طریق تکنولوژی بلاکچین انجام می‌دهد؛ از این رو، مقامات این شهر برای دومین سال پیاپی، اقدام به برگزاری رویدادی سالیانه با نام بلاکچین آینده کرده‌اند. در اینکه دبی می تواند به قطب بلاکچین دنیا تبدیل شود شکی نیست اما آیا ایران با داشتن این همه پتانسیل و ظرفیت نمی تواند به این رویداد ورود کند. دوبی هوشمند در همکاری با شتابدهندگان از فرصتی که نمایشگاه بلاکچین ۲۰۱۹ در اختیار آن‌ها قرار داده بود، استفاده کرده و سومین دوره‌ی چالش جهانی بلاکچین (Global Blockchain Challenge) را برگزار کردند. استارت‌آپ‌هایی که در این چالش شرکت می‌کنند، باید با پرداختن به پروژه‌های مناسب، دوبی را در رسیدن به اهداف استراتژیک بلاکچینی یاری کنند. حذف ۱۰۰ میلیون تراکنش کاغذی در سال، صرفه‌جویی ۱.۵ میلیارد دلاری در هزینه‌ها و تبدیل کردن دوبی به اولین شهر مبتنی بر بلاکچین تا سال ۲۰۲۰، جزو همین اهداف هستند.

دکتر عایشه بنت بوتی بین بیشر، مدیر کل دوبی هوشمند (Smart Dubai) می‌گوید: بلاکچین به روش‌های مختلفی می‌تواند یک جامعه را متحول کند. هدف اصلی ما این است که دوبی را به شادترین کشور جهان تبدیل کنیم و در همین راستا است که به دنبال کشف پتانسیل‌های تکنولوژی بلاکچین هستیم. ما قصد داریم دوبی را به هاب بلاکچین جهان تبدیل کنیم، به‌طوری‌که نه تنها در منطقه، بلکه در سطح جهانی گام‌های تاثیرگذاری برای توسعه‌ این تکنولوژی برداریم. متاسفانه در ایران آنطور که باید به این تکنولوژی پرداخته نمی شود و سرمایه گذاری قابل توجهی در آن وجود ندارد. این در حالی است که سرمایه گذاری‌ها به اندازه‌ای وحشتناک شده است که تنها یک شهر در چین ۱ میلیارد دلار سرمایه به حوزه بلاکچین اختصاص داده است. ما اگر خود را جزء یک درصد دنیا می‌دانیم باید از آن یک میلیارد دلار، در حداقل‌ترین حالت ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کنیم. اما آیا این کار را می‌کنیم؟ آیا تهران به اندازه ۱۰ میلیون دلار در حوزه بلاکچین سرمایه گذاری می‌کند؟ بنابراین باید این عقب ماندگی را با سرمایه گذاری جدی‌تر و فرصت دادن برای اشتباه کردن به بچه‌های استارتاپی جبران کنیم.

این عقب ماندگی قابل جبران است

مصطفی نقی‌پورفر، فعال حوزه بلاک چین

به طور حتم بلاک چین همان چیزی است که شبکه بانکی و البته اقتصاد ایران نیازمند آن است. این موضوع بر تمام مسوولان و دست اندکاران بانکی واقتصادی واضح و مبرهن شده است. اما آیا برای تحقق و پیاده سازی آن تلاش و جدیتی وجود داشته است. اینکه در جهان و در کشورهای همسایه ما اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است و تکنولوژی جایگزین تمام امور می شود امری بدیهی است فقط چرا در کشور ما با وجود دریک اهمیت موضوع قدمی برداشته نمی شود. بلاک چین موجب تحول در تمام بخش ها و صنایع خواهد شد و شفافیت را برای انجام هر امری در اولویت قرار خواهد داد. هم چنین بسیاری از مشکلات موجود در شبکه مالی فعلی مانند جعل و کلاهبرداری کلاً متحول می شود.

ایران شرایط خوبی از جهت پتانسیل نیروی انسانی و علاقه مندی خیلی جدی در این بخش دارد و با وجودی که از نظر تکنیکی دانش کافی وجود ندارد اما می توانیم با وجود برخی نخبگان وارد این حرکت شویم  درست است که تمام راه حل‌ها به بلاکچین ختم نمی شود چون بلاکچین برای کاربردهای مشخصی است اما استفاده از سیستم‌های سنتی و قدیمی کار اشتباهی است که هم چنان در ایران از آنها استفاده می شود. آموزش دانشجویان و علاقه مندان به بلاک چین باید دردستور کار قرار بگیرد. دبی کشوری که همسایه ایران است فکر می کنید چطور می خواهد به هاب بلاک چین دنیا تبدیل شود. با توسعه زیرساخت ها و کشف پتانسیل‌های تکنولوژی بلاکچین می خواهد این کشور را به درآمدزایی از این طریق هم برساند. در ایران اما با وجود اینکه پتانسیل بسیاری در این زمینه وجود دارد حرکت مثبتی در جهت اجرای واقعی این تکنولوژی دیده نشده است. ما از دنیا عقب هستیم اما این عقب ماندگی قابل جبران است. ایران نیز می تواند به عنوان هاب بلاکچین خاورمیانه معرفی شود اما در صورتی که سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری خطر پذیر را به معنای واقعی در این حوزه انجام دهند حمایت های لازم در این بخش وجود داشته و ادامه پیدا کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.