صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / فشار اسرائیل و آمریکا بر نیروهای یونیفل برای در تنگنا گذاشتن حزب‌الله لبنان
فشار اسرائیل و آمریکا بر نیروهای یونیفل برای در تنگنا گذاشتن حزب‌الله لبنان

فشار اسرائیل و آمریکا بر نیروهای یونیفل برای در تنگنا گذاشتن حزب‌الله لبنان

در طول سال‌های گذشته نیروهای یونیفل در برابر فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و با اینکه به گاردی مرزی برای اسرائیل تبدیل شوند، مخالفت کرده‌اند. آیا این اصول با افزایش فشارها بر این نیروهای بین‌المللی و تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای استفاده از آنها برای محدود کردن حزب‌الله تغییر می‌کنند؟

نیروهای یونیفل

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، اقدامات آمریکا و فشار این رژیم بر نیروهای بین‌المللی موجود در جنوب لبنان (یونیفل) برای تغییر ماموریت این نیروها در راستای منافع اسرائیل از تنشی که در منطقه علیه محور مقاومت از ایران گرفته تا سوریه و مقاومت در لبنان رو به گسترش است، خارج نمی‌شوند.

به تازگی فشارهای آمریکا علیه این نیروها برای انجام ماموریت‌های جدیدی علیه ثبات موجود در جنوب لبنان افزایش یافته‌اند.

برخی منابع که هر روز تحولات امنیتی و نظامی جنوب لبنان را دنبال می‌کنند، مرحله کنونی را “مرحله جمع آوری برگه‌های آمریکا و اسرائیل برای محکومیت لبنان در شورای امنیت پیش از گزارش دوره‌ای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در ژوئیه و قبل از تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره ماموریت این نیروها در اوت” خواند.

همزمان برخی منابع مسؤول اجرای این اقدامات به روزنامه الاخبار گفتند: در چند هفته گذشته دستورات از نیویورک به یونیفل منتقل و از آنها خواسته شده ۱۰ دستگاه خودروی گشتی جدید به بخش شرقی و پنج دستگاه دیگر به بخش غربی نیروهای ایتالیایی افزوده و به بهانه اجرای کامل قطعنامه شماره ۱۷۰۱ و حضور حزب‌الله در این مناطق و ذخیره‌سازی راکت و سلاح در آنجا وارد مناطقی در جنوب اللیطانی شوند که پیش از این وارد نشده‌اند.

منابع یاد شده افزودند: برخی از این نقاط همان مناطقی هستند که ژنرال یوئیل استریک، فرمانده منطقه شمالی ارتش اسرائیل در نشست خود با ژنرال استفانو دیل کول، فرمانده ایتالیایی نیروهای یونیفل به آنها اشاره و تاکید کرد: نیروهای یونیفل بدون مجوز دستگاه قضایی لبنان نمی‌توانند وارد املاک خصوصی شوند.

این منابع در ادامه گفتند: آنچه برای آمریکایی‌ها اهمیت دارد اینست که حزب‌الله از مرزها دور نگه داشته شود.

منبع دیگری تاکید کرد: با وجود پایان یافتن عملیات “سپر شمال” و ادعاهای اسرائیل درباره وجود تونل‌های حزب‌الله، تعداد گشت‌زنی‌های روزانه در مرزها از ۱۲ تا ۱۴ بار پیش از عملیات به ۱۸ تا ۲۲ بار پس از آن افزایش یافت و با وجود برقراری آرامش نسبی در جنوب، وضعیت در این منطقه همچنان به همین شکل ادامه دارد.

یک منبع محلی نیز گفت: تمدید دوره ماموریت نیروهای یونیفل در سال‌های گذشته به آسانی انجام می‌شد تا اینکه در اوت ۲۰۱۷ آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها موفق شدند اصطلاح عملیات بازرسی را به لیست وظایف این نیروها در قطعنامه ۲۳۷۳ اضافه کنند.

این منبع افزود: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها از سختی کسب موافقت کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه در کنار موضعگیری روسیه درباره اعمال هر گونه تغییری در ماموریت نیروهای یونیفل و تبدیل آنها از نیروهای حافظ صلح به نیروهایی برای مقابله با مقاومت لبنان خبر دارند و به همین دلیل تلاش می‌کنند از حضور این نیروها برای نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله در جنوب اللیطانی و فشار بر آن از راه‌های هوشمندانه استفاده کنند.

منبع یاد شده در ادامه مثال زد: اسرائیل پیشتر از نیروهای مالزیایی خواسته بود از برخی مناطق و اهداف عکس‌برداری کنند اما این نیروها نپذیرفتند، همین اتفاق سال گذشته در مورد نیروهای اسلوونی رخ داد.

منبع مذکور همکاری اسرائیل با نیروهای یونیفل را تکذیب کرد و گفت: در حالت اول اسرائیل مستقیماً از طریق روابط و خطوط تماس مشخصی با افسران یا نیروهایی در یونیفل، از یکی از گردان‌های بین‌المللی می‌خواهد درباره اهداف یاد شده تحقیق کرده و از آنها تصویربرداری کنند، این نشان می‌دهد که این اهداف برایش مهم هستند تا جایی که برخی گردان‌ها فعالیت‌هایی را برای ساکنان روستاها اجرا کرده و از حضور امنیتی خود برای تصویربرداری از اهداف مورد نظر اسرائیل استفاده می‌کنند، در حالت دوم اسرائیل پیام‌های رسمی را برای فرماندهی یونیفل ارسال کرده و از آن می‌خواهد درباره اهداف یا مناطق مشخصی تحقیق کند، معمولاً این اهداف غیرمهم هستند و پرداختن به آنها تنها برای کسب امتیاز از لبنان از منظر دیپلماتیک است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.