صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / روزنامه الوفد: تنگه هرمز شاهرگ حیاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است

روزنامه الوفد: تنگه هرمز شاهرگ حیاتی کشورهای حاشیه خلیج فارس است

یک روزنامه مصری الوفددر یادداشتی به اقدام اخیر آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در عدم تمدید معافیت‌های نفتی و پیامدهایی که این اقدام ممکن است به دنبال داشته باشد پرداخت.

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه الوفد مصر در یادداشتی به قلم خانم سناء السعید تحت عنوان” تصمیم‌های شیطانی” نوشت: در ۲۲ آوریل جاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده‌های پیشین خود را محقق کرد و تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران را تشدید کرد. وی به معافیت‌های ۶ ماهه هشت کشوری که می‌توانستند از ایران نفت بخرند پایان داد و در توجیه این اقدام خود مدعی شد که ایران اموال خود را در راستای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه خرج می‌کند و این کشور باید همانند یک کشور عادی رفتار کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ این دروغ را به کار گرفت تا تلاش خود برای حصر ایران و به صفر رساندن صادرات نفتی آن را توجیه کند و از دوم ماه می نیز تمام کشورهایی که از آمریکا معافیت موقت گرفته بودند باید به تحریم‌ها پایبند باشند و اگر به خرید نفت از ایران ادامه دهند خودشان نیز تحریم می‌شوند.

نویسنده در ادامه آورده است: در نتیجه تحریم‌های دومرحله ای آمریکا علیه ایران که در ماه آگوست و نوامبرسال گذشته اتخاذ شد و شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ روابط دو کشور به شمار می‌روند، فشار زیادی به اقتصاد ایران وارد شده است و این اقدامات در پی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای انجام شد.

در یادداشت این روزنامه مصری آمده است: درحالی که کشورهای اروپایی از تحریم‌های آمریکا انتقاد کردند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدام تمجید کرد و گفته است که این اقدام به منظورگسترش فشارها بر ایران بسیار مهم است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز برای توجیه این اقدام مدعی شد که هدف آمریکا محروم کردن ایران از اموالی است که در راستای ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه بکار می‌گیرند و گفت که ۴۰ درصد از بودجه ایران از راه نفت تأمین می‌شود.

نویسنده در ادامه این سوال را مطرح می‌کند که آیا با توجه به تحولات اخیر که بازیگران اصلی آنها ترامپ و نتانیاهو بودند و مهم‌ترین نتایج ان حصر فلسطین از طریق معامله قرن و همچنین حصر ایران از طریق تحریم‌های نفتی بود، می‌توان گفت که منطقه در مرز جنگ قرار دارد؟ آیا ممکن است جنگی با اسرائیل رخ دهد؟ آیا ممکن است که این تحریم‌های آمریکا منجر به بستن تنگه هرمز و در نتیجه جنگ نظامی بشود؟ به خصوص اینکه فرمانده نیروی دریای سپاه پاسداران ایران گفته است که در صورتی که نتوانیم از تنگه هرمز استفاده کنیم آنرا خواهیم بست.

نویسنده می‌گوید: بستن تنگه هرمز پیامدهای زیادی به دنبال خواهد داشت زیرا شاهرگ حیاتی کشورهای خلیج (فارس) به شمار می‌رود و یک سوم تولید نفت جهان از طریق آن عبور می‌کند.

در پایان این یادداشت آمده است: عجیب است که ترامپ به یاوه گویی های خود وایجاد تحریم علیه ایران وهمچنین بی احترامی به قوانین بین المللی ادامه دهد و به پیامدهای این اقدامات توجه نکند. این همان استکبار آمریکاست که شدت آن بیشتر شده است. این قانون جنگل است که ترامپ امروز با تصمیمات هیستریک خود درحال پیاده کردن آن است و ممکن است منجر به ایجاد جنگ در منطقه شود، با توجه به سکوت جامعه بین المللی در برابر اقدامات این احمق (ترامپ) هر احتمالی وارد است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.