صفحه اصلی / استان ها / بوشهر / ثبت زادآوری شاه بوف در استان بوشهر

ثبت زادآوری شاه بوف در استان بوشهر

برای نخستین بار در استان بوشهر، زادآوری شاه بوف مشاهده و ثبت گردید.

شاه‌بوف

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ضمن اعلام این خبر افزود: پس از مشاهده یک بال جوجه شاه بوف در منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم-تنگ باهوش توسط همیاران محلی در حومه باغات، مراتب به پاسگاه محیط بانی شهید محمدی کلمه اطلاع داده شد، و بر حسب هماهنگی‌های لازم ماموران این پاسگاه در محل حاضر شدند.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: طی ۸ ساعت انتظار و کنترل جوجه به علت عدم حضور والدین و ضعف جسمانی، این گونه به پاسگاه منتقل و جهت درمان به نقاهت‌گاه اداره کل حفاظت محیط زیست منتقل گردید.

وی تاکید کرد: جوجه شاه بوف تحت رژیم غذایی مناسب در این اداره کل نگهداری می‌شود تا شرایط رهاسازی را کسب نماید.

نقاهتگاه درمانی حفاظت محیط زیست بوشهر در حال تجهیز می باشد

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست بوشهر در این باره گفت: بنا بر مقتضیات این اداره کل و آسیب‌هایی که در گونه‌های حیات وحش مشاهده می‌شود، اهمیت تجهیز و تکمیل یک نقاهتگاه درمانی در این اداره کل کاملا ضروری بوده که خوشبختانه این مرکز در حال تجهیز است.

خسرو درویشی تصریح کرد: از اقدامات این نقاهتگاه طی ۴۰ روز اخیر می‌توان به درمان و رهاسازی یا نگهداری ۸۲ درصد از گونه‌های ارجاع داده شده اشاره کرد.

شاه بوف بزرگترین جغد مقیم ایران و کمیاب است

کارشناس بانک ژن محیط زیست بوشهر در این ارتباط گفت: شاه بوف با نام علمی Bubo bubo و نام انگلیسی Eurasian Eagle-Owl بزرگترین جغد مقیم ایران ولی کمیاب است که در گستره وسیعی از کشور پراکنش دارد. اما از آمار و پراکندگی این پرنده باشکوه ایرانی اطلاع دقیق و درستی در دست نیست.

محمد پاپری زارعی ادامه داد: این پرنده بدنی حجیم و گوشپرهای بلند دارد. شاه بوف نر و ماده هم شکل و فاقد تغییرات فصلی هستند. هم‌چنین رنگ پر و بال این پرنده در عرض‌های جغرافیایی مختلف از قهوه‌ای تیره تا نخودی روشن تغییر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پرنده بالغ با سر و تنه قهوه‌ای تیره با زمینه خرمایی همراه با خط و خال‌های سیاه فراوان قابل تشخیص است. زیرتنه قهوه‌ای نخودی با رگه‌های سیاه ضخیم در سینه دیده می‌شود که در شکم و پهلوها کمتر و نازکتر می‌شود.

کارشناس بانک ژن محیط زیست بوشهر اظهار داشت: زادآوری این گونه معمولا در فروردین ماه بوده و ۲ تا ۳ و به ندرت ۱تا ۶ تخم کوتاه بیضی تا نیمه بیضی شکل سفید رنگ و صیقلی می‌گذارد. زمان تفریخ تخم‌ها ۳۴ تا ۳۶ روز و جوجه‌ها در ۴۲ تا ۷۰ روزگی لانه را ترک کرده، در ۱۰۰ روزگی پرواز می‌کنند و حداکثر در ۱۸۰ روزگی مستقل می‌شوند.

گفتنی است گونه شاه بوف در فهرست پرندگان حمایت شده ایران قرار دارد و دارای ارزش حفاظتی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اقدامات مقابله با کرونا در بوشهر

اقدامات مقابله با کرونا در بوشهر

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, عبدالله کردگار صبح امروز در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.