صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / “ماموریت به پایان رسید”؛ سیاست جذاب اما بی‌ملاحظه آمریکا در خاورمیانه
“ماموریت به پایان رسید”؛ سیاست جذاب اما بی‌ملاحظه آمریکا در خاورمیانه

/تحلیل-دیلی صباح/

“ماموریت به پایان رسید”؛ سیاست جذاب اما بی‌ملاحظه آمریکا در خاورمیانه

روسای جمهوری آمریکا از بوش پسر گرفته تا اوباما و در نهایت ترامپ اگرچه بعد از هر عملیات در خاورمیانه با سخنرانی‌های پیروزمندانه خود از "ماموریت به پایان رسید" استفاده کردند اما در واقع هیچ یک از ماموریت‌ها با موفقیت به پایان نرسیده و همه ناتمام و بدون نتیجه باقی مانده‌اند.

ترامپ اوباما

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه دیلی صباح در تحلیلی با اشاره به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه نوشت: عبارت “مأموریت به پایان رسید” یک اصطلاح جذاب در هر حوزه‌ای است که نشان دهنده پایان یافتن یک مأموریت باموفقیت است. این عبارت نشان می‌دهد که یک وظیفه به طور موفقیت آمیز به پایان رسیده است. در واقع این عبارت یک اعلام افتخار آمیز پیروزی و موفقیت است که بازتاب کننده اعتماد به نفس، شجاعت و روحیه بالا است اما در سیاست خارجی آمریکا عبارت “مأموریت به پایان رسید” به عنوان یک اطلاعیه ناقص، بی‌ملاحظه و بی‌پروا از وظایف نیمه تمام است.

۱۶ سال پیش در یکم ماه مه ۲۰۰۳ جورج دبیلو بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا روی ناو هواپیمابر سخنرانی پیروزی ایراد کرد که به معنای پایان جنگ در عراق بود. او تنها دو ماه بعد از شروع جنجال آمیز و مناقشه برانگیز جنگ عراق اعلام کرد: “عملیات بزرگ در عراق به پایان رسیده است. در جنگ عراق آمریکا و متحدانشان پیروز شدند.” اگرچه بوش و تیمش می‌دانستند ممکن است این جنگ طولانی‌تر از آنچه آنها تصور می‌کنند، باشد. به هرحال آنها می‌خواستند این پیام را به افکار عمومی منتقل کنند تا به این شکل بتوانند دوره بعد ریاست جمهوری جورج بوش را تضمین کنند. جنگ در عراق پس از این سخنرانی بوش مبنی بر اینکه “مأموریت پایان یافته است” هر روز بدتر پیش رفت. حمایت افکار عمومی از عملیات آمریکا به سرعت کاهش یافت. این واقعیت اعتبار آمریکا در سطح بین‌المللی را به طور قابل توجهی مخدوش کرد. پس از این اتفاق عبارت “مأموریت به پایان رسیده است به عبارت”اذعان به اشتباه” تبدیل شد. بعدها رئیس جمهوری بوش از بیان آن سخنرانی پیروزی اظهار پیشمانی کرد.

بعد از آن هم روسای دیگر آمریکا از عبارت “مأموریت به پایان رسید” استفاده کرده‌اند و همین مساله نشان داد این عبارت برای خاورمیانه اشتباه و یک عبارت ناقص است. باراک اوباما رئیس جمهوری وقت، به هنگام خروج سربازان آمریکایی از عراق از این عبارت استفاده کرد. وی در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱ اعلام کرد که سربازان آمریکایی تا پایان سال به کشور باز می‌گردند. وی گفت: بعد از حدود ۹ سال جنگ آمریکا در عراق به پایان رسیده است.

اما از نظر بسیاری از کارشناسان اعلام خروج نیروها یک اشتباه بزرگ بود. همانگونه که بوش و دولتش بدون داشتن یک استراتژی جنگ در عراق آغاز کردند اوباما نیز بدون داشتن هر گونه استراتژی از عراق خارج شد.

پس از گذشت مدت کوتاهی بعد از خروج نیروها، همگان شاهد رشد گروه‌های تروریستی در عراق بودند که همین مساله باعث اجرای عملیات بزرگ‌تر آمریکا در منطقه شد. سپس جنگ در سوریه آغاز شد ما شاهد بودیم که بار دیگر عبارت “مأموریت به پایان رسیده است” از دهان باراک اوباما بیرون آمد. او پس از  استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه شهروندان در سوریه و امضای توافقنامه انهدام این سلاح‌ها در سوریه از این عبارت استفاده کرد. در همین راستا توافقی برای برچیدن تسیلحات شیمیایی در سال ۲۰۱۴ امضا شد و باراک اوباما اعلام کرد: امروز ما یک دستاورد مهم در تلاش‌هایمان برای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی از طریق از بین بردن انبارهای تسلیحات شیمیایی به دست آوردیم اما بعدها مشخص شد این سلاح‌ها از بین نرفته بودند.

اکنون در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بسیاری در جهان می‌پرسند تا کی عبارت “مأموریت به پایان رسیده است” استفاده خواهد شد. بعد از حملات شیمیایی در سال ۲۰۱۸ دولت ترامپ یک حمله هوایی در سوریه انجام داد. ترامپ در پیامی در توییتر در ۱۴ آوریل ۲۰۱۸ با موفقیت آمیز خواندن عملیات از فرانسه، انگلیس قدردانی کرد و نوشت: مأموریت به پایان رسیده است.

از نظر بسیاری مشکل واقعی در سوریه حل نشده است و این حمله تنها اقدامی بود که چندان تاثیری در میدان نبرد نداشت. سپس در ژانویه ۲۰۱۹ دونالد ترامپ  بار دیگر از عبارت “مأموریت به پایان رسیده است” درباره جنگ با داعش استفاده کرد. همگان می‌خواستند نتایج این مأموریت به پایان رسیده را بدانند اما حملات در سریلانکا و پذیرفتن مسؤولیت این حملات توسط داعش بار دیگر نشان داد که نیاز به تلاش بیشتر بین‌المللی برای مقابله با تروریسم بین‌المللی وجود دارد اکنون برخی این مساله را مطرح کرده‌اند که آیا استفاده از عبارت “مأموریت به پایان رسید” برای داعش یک عبارت درست بوده یا نه.

در همه این موارد مشاهده شد که ماموریت در سیاست خارجی آمریکا نه به طور کامل انجام می‌شود و نه براساس استراتژی. کاملاً مشخص نیست چه چیزی به پایان می‌رسد و اقدامات آتی چیست.

اگر چه عبارت “مأموریت به پایان رسید” یک اصطلاح جذاب برای نشان دادن تکمیل شدن وظایف است اما به هر حال جهان پیچده‌تر از آن است به خصوص در مناطقی مانند خاورمیانه. تنش‌های خاموش، رقبا و مسائل دیگر بسیاری وجود دارند و نیاز است آمریکا اهداف سیاست خارجی و رویکردهای خود را برای مقابله با خطرات احتمالی مشخص و در این باره شفاف‌سازی کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.