صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / زوال بزرگ‌ترین بادامستان دیم دنیا

زوال بزرگ‌ترین بادامستان دیم دنیا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه در بخش کوهسرخ شاهد زوال اکوسیستم‌ها و بزرگ‌ترین بادامستان دیم در دنیا هستیم و این وضعیت در حال حاضر کاملا مشخص است.

بزرگترین بادامستان کشور

به گزارش کسب و کار نیوز، علیرضا صحرایی در سفر خود به کاشمر و بازدید از بخش کوهسرخ عنوان کرد: سیل امسال توسط کارشناسان تغییر اقلیم ۱۶ سال قبل پیش‌بینی شده بود اما متاسفانه در این مورد بی‎توجهی صورت گرفت.

وی ادامه داد: دغدغه‎هایی که امروزه کارشناسان برای آینده و تغییر اقلیم دارند، جدی است واگر بی‌توجه باشیم بدتر از اتفاقات امسال رخ خواهد داد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به این که تغییر اقلیم رخ می‌دهد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت اما بسیاری از کشورها به سمت سازگاری با تغییر اقلیم رفته‌اند و حتی برخی کشورهای پیشرفته دنیا وزارتخانه سازگاری با تغییر اقلیم ایجاد کرده‌اند.

وی عنوان کرد: در گذشته وقتی از سوی کارشناسان اعلام می‌شد که نقش برف در آینده بسیار کمرنگ می‌شود و کسانی که طرح توسعه می‌نویسند نباید بر روی برف برنامه‌ریزی کنند، بسیاری باورشان نمی‌شد.

صحرایی گفت: متاسفانه در گذشته هیچ همتی را از جانب مسئولان و خط مشی گذاران برای پیشگیری نداشته‌ایم وگرنه سیل و مخاطره سیل کاملا قابل پیشگیری است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: طی سال گذشته در راستای پوشش گیاهی و حفظ جنگل‌ها و مراتع و اجرای طرح‌های آبخیزداری و اجرای طرح بیولوژیک و آبحیزداری اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که سال گذشته حدود ۱۱۳ پروژه اجرا شد.

وی اظهار کرد: در بارندگی‌های فروردین‌ماه سال جاری ۴۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب در پشت این ۱۱۳ پروژه ذخیره شد و تاکنون سفره‌های زیرزمینی تغذیه شده‌اند.

صحرایی گفت: در سیلاب اخیر در زشک که طرح آبخیزداری اجرا نشده بود، ۸ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت و در جاغرق به دلیل اجرای طرح آبخیزداری حتی یک ریال خسارت نداشتیم.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از ریزگردها در کمربند جنوبی استان ۵۷۰ هزار هکتار جنگل‌های کویری ایجاد کرده‌ایم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: متاسفانه زوال اکوسیستم‌ها به عینه دیده می‌شود، هرچند کاشمر تنها شهرستان در سطح کشور و دنیاست که بیشترین بادامستان‌های دیم را داشته ولی به دلیل تغییر اقلیم در حال زوال هستند.

وی ادامه داد: شاید این روند چند سال به تاخیر بیفتد اما این اتفاق خواهد افتاد؛ البته در شهرستان کاشمر حدود ۱۰ تا ۱۲ گیاه دارویی اقتصادی وجود دارد که به صورت دیم و خودرو کشت می‌شود و می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

صحرایی عنوان کرد: کشاورزان بخش کوهسرخ به جای بادام، آنغوزه کشت می‌کنند اما مجامع علمی باید به آن‌ها کمک کنند.

وی گفت: سالیانه حدود ۵۰ تن شیره آنغوزه به قیمت هر کیلو یک میلیون تومان در منطقه برداشت می‌شود که می‌تواند اقتصاد منطقه را متحول کند.

صحرایی ادامه داد: با وجود این که متنوع‌ترین و فراوان‌ترین محدوده‌های معدنی را در ارتفاعات شمال کاشمر داریم ولی متاسفانه هیچ برنامه‌ریزی و استراتژی برای استفاده بهتر از معادن منطقه نداشته‌ایم. شهرستان کاشمر با توجه به قابلیت‌هایی که دارد جوابگوی سه برابر جمعیت فعلی است به شرط آن که درست از این قابلیت‌ها استفاده شود.

صحرایی در ادامه از تنظیم توافق‌نامه‌ای برای اجرای طرح توسعه‌ای ترسیب کربن یا توسعه جامع در نقاط جنوبی استان خراسان خبر داد که کاشمر و بردسکن از آن شهرستان‌هایی هستند که این طرح به فرمانداران آن‌ها ابلاغ شده و اجرایی می‌شود.

وی بیان کرد: این پروژه توسعه همه جانبه منطقه‌ای است که تمام امکانات و استعدادهای بالقوه یک شهرستان در همه ابعاد شناسایی و در بخش‌های مختلف بالفعل می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: پروژه‌های توسعه‌ای برای هفت شهرستان استان خراسان رضوی پیش‌بینی شده که موافقت‌نامه آن توسط استاندار با فرمانداران امضا می‌‌شود و عملیات اجرایی آن و همچنین طرح توسعه کاشمر نیز از سال جاری آغاز می‌گردد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.