صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / آشتی دوباره محققان با آزمایشگاه‌های پیش‌بالینی/بررسی کاربردهای نانوذرات در تصویربرداری
آشتی دوباره محققان با آزمایشگاه‌های پیش‌بالینی/بررسی کاربردهای نانوذرات در تصویربرداری

آشتی دوباره محققان با آزمایشگاه‌های پیش‌بالینی/بررسی کاربردهای نانوذرات در تصویربرداری

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز از راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی پیش بالینی برای بررسی روش‌های درمانی و داروهای نوین درمانی در دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: به منظور معرفی خدمات این آزمایشگاه دومین سمپوزیوم تصویربرداری پیش بالینی برگزار می‌شود.

آزمایشگاه پیش بالینی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمدرضا آی، در نشست خبری با اشاره به راه‌اندازی اولین آزمایشگاه تحقیقاتی “پیش‌بالینی” در دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: در این آزمایشگاه محققان آزمایش‌های مربوط به تحقیقات پیش‌بالینی شامل روش‌های درمانی نوین و یا داروهای جدید را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی در این باره توضیح داد: در روش‌های درمانی و یا داروهای تولید شده امکان آزمایش بر روی نمونه‌های انسانی وجود ندارد، از این رو محققان این آزمایشات را بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی که عمدتاً موش است، انجام می‌دهند.

آی، یادآور شد: به عنوان نمونه محققان برای ردیابی رادیو داروها که بر روی موش‌ها آزمایش می‌شوند، از تجهیزات تصویربرداری انسانی استفاده می‌کردند، در حالی که جثه موش ۲ تا ۳ هزار برابر کوچک‌تر از انسان است؛ از این رو استفاده از تجهیزات انسانی برای چنین تحقیقاتی از دقت بالایی برخوردار نیست.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز، تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با این آزمایش‌ها را استراتژیک و جزو اقلام تحریمی توصیف کرد و ادامه داد: محققان کشور موفق به طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاه پیش‌بالینی شدند و با راه‌اندازی آزمایشگاهی در این زمینه نسبت به ارائه خدمات تحقیقاتی به پژوهشگران اقدام کردیم.

وی راه‌اندازی این آزمایشگاه را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست و اظهار کرد: تا پیش از این محققان این حوزه به دلیل نبود آزمایشگاه‌های پیش بالینی این حوزه را رها می‌کردند و جذب حوزه‌های دیگر تحقیقاتی می‌شدند، ولی با معرفی این آزمایشگاه تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ نفر ساعت از آموزش‌های تخصصی این حوزه بهره‌مند شدند، ضمن آنکه ۱۱۰ نفر از اعضای هیأت علمی تعداد ۱۳۲ پروژه را در آزمایشگاه تحقیقات پیش بالینی اجرایی کردند.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، انجام مأموریت‌های نوین در راستای پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور در حوزه ایجاد زیر ساخت تصویربرداری از حیوانات کوچک و تحقیقات پیش بالینی را از اهداف راه اندازی آزمایشگاه پیش بالینی عنوان کرد.

به گفته وی، محققان سراسر کشور برای استفاده از خدمات این آزمایشگاه می‌توانند با مراجعه به سایت آن و ثبت پروژه خود، پس از بررسی و قرار گرفتن در پروسه پذیرش، از خدمات آزمایشگاه تحقیقات پیش بالینی بهره مند شوند.

آی اضافه کرد: به منظور آشنا کردن محققان با این حوزه و آشتی محققان با آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیش بالینی از سال گذشته اقدام به برگزاری سمپوزیوم “کاربرد تصویربرداری در تحقیقات پیش بالینی” کردیم و امسال دومین دوره آن در روز ۱۲ اردیبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.

این محقق ترویج تحقیقات در حوزه پیش بالینی، معرفی خدمات و امکانات آزمایشگاه پیش بالینی و همچنین معرفی کاربردهای تصویربرداری در حوزه‌های مختلف پزشکی و مهندسی و ارائه نتایج تحقیقات در حوزه‌های تصویربرداری پیش بالینی در علوم پزشکی را اهداف برگزاری این رویداد نام برد.

آی، کاربرد نانوذرات در تصویربرداری پیش‌بالینی را از جمله پنل‌های تخصصی این سمپوزیوم دانست و در این باره توضیح داد: نانوذرات دارای کاربردهای دوگانه تشخیص و درمان بیماری‌ها هستند، به گونه‌ای که نانوذراتی که به حیوان مدل تزریق می‌شوند، به دلیل بالا بودن، این نانو ذرات علاوه بر آنکه سلول‌های سرطانی را شناسایی می‌کنند، قادر به از بین بردن آن نیز هستند؛ از این رو در این سمپوزیوم در خصوص کاربردهای نانوذرات در تصویربرداری پیش بالینی بحث و تبادل نظر می‌شود.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز خاطرنشان کرد: در این رویداد دو نفر از محققان آزمایشگاه تحقیقات پیش بالینی که مقالات آنها در مجلات بین‌المللی منتشر شده است، سخنرانی خواهند داشت. یکی از این مقالات در زمینه تصویربرداری اپتیکی داروهای هدفمند برای درمان سرطان و دیگری تصویربرداری میکرو پت برای بررسی بیماری لنفوما بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.