صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیشنهادات یک اقتصاددان برای عبور از تحریم

پیشنهادات یک اقتصاددان برای عبور از تحریم

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در زمینه پیشنهاد اینکه دیگر ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی داده نشود، عنوان کرد: اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی فقط رانت و فساد ایجاد کرد و به‌جای آن که در زندگی مردم اثر بخش باشد، ضد رفاه مردم شد و مردم کالای با قیمت پایین در جامعه دریافت نکردند، درنتیجه به نظر می‌رسد که این ارز برای یکسری شرکت‌ها یا توزیع‌کنندگان رانت ایجاد کرد که قطعا این روش درست اقتصادی نبود.

تحریم

دکتر “علیرضا شکیبایی”، در خصوص عواقب به صفر رسیدن صادرات نفت ایران گفت: اگر صادرات نفت ایران به صفر برسد، درآمدهای ارزی و ریالی دولت در این خصوص کاهش می‌یابد، لذا بایستی دولت تمهیداتی برای جایگزینی این نوع درآمدهای خود داشته باشد تا با بحران مواجه نشود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی از اجبار دولت در کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در بخش‌های دولتی سخن به میان آورد و بیان کرد: دولت بایستی صرفه‌جویی در بخش‌های دولتی را در دستور کار خود قرار دهد و هم‌چنین بایستی دنبال درآمدها و منابع دیگری برای اداره امور خودش برود.

این دکترای اقتصاد تغییر قیمت حامل‌های انرژی(بنزین، گازوئیل و …) را یکی از روش‌های دولت برای جایگزینی درآمد نفتی خود عنوان کرد و در ادامه به افزایش فشارها به مردم اگر حامل‌های انرژی گران شوند اشاره و اظهار کرد: قطعا افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیشنهاد خوبی نیست، اما زمانی که درآمدهای ارزی و ریالی دولت به علت کاهش صادرات نفت کاسته می‌شود، راهکاری غیر از این مورد برای دولت برای اداره خود و کشور وجود ندارد.

وی با ابراز این عقیده که بهتر است دولت برای جبران کسری بودجه خود دنبال نوسانات ارزی نرود، بر تثبیت بازار ارز تاکید کرد و افزود: دولت بایستی بازار ارز را مدیریت کند و از شوک ارزی جلوگیری کند، و اگر این کار را انجام دهد مردم راضی‌تر هستند، زیرا لطمه‌ای که شوک‌های ارزی به مردم وارد می‌کند بیشتر از تغییر قیمت حامل‌های انرژی است.

رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این شبهه که اگر صادرات نفت ایران صفر شود، ممکن است اقتصادکشور ورشکسته شود؟ مطرح کرد: اگر این تحریم مدیریت شود، خود این تهدید می‌تواند به فرصت اقتصادی تبدیل شود و اقتصاد ایران از وابستگی به نفت رهایی یابد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که بستر صادرات غیرنفتی مهیاست، با این تحریم ایران می‌تواند به سمت صادرات غیرنفتی سوق پیدا کند و با توسعه صادرات غیرنفتی، مشکلات اساسی ساختار اقتصادی ایران حل شود. متاسفانه ساختار اقتصاد ایران وابسته به نفت است و این همواره ضعف اقتصاد ایران و دولت بوده است و اگر این مشکل به‌وجود آمده را به عنوان یک فرصت بدانیم و به سمت صادرات غیرنفتی روی بیاوریم، مشکل کاهش درآمدهای نفتی حل خواهد شد.

شکیبایی در پاسخ به این سوال که اکنون ایران تحریم است، چگونه می‌توان صادرات غیرنفتی را توسعه دهیم؟ اظهار کرد: اکنون تنها محدودیت برای ایران صادرات نفت است و برای سایر کالاها این محدودیت وجود ندارد و در حال حاضر با کشورهای متعددی مبادلات تجاری داریم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای عراق، سوریه، امارات، چین، هندوستان و … کالاهای غیرنفتی ایران را خریداری می‌کنند لذا ما می‌توانیم روی این موارد تمرکز کرده و توسعه دهیم، مگر این‌که این تحریم به کالاهای غیرنفتی نیز سرایت پیدا کند که فعلا به نظر می‌رسد، زیرا تمرکز روی صادرات نفت است.

این دکترای اقتصاد خطاب به دولت گفت: فعال‌تر باید عمل کرد و حالا که در این شرایط سخت هستیم، قرار نیست مدیریت اقتصادی و اداری کشور به سبک و سیاق گذشته که درآمد نفت داشتیم، باشد؛ بنابراین دولت بایستی تغییراتی در ساختار بودجه و مدیریت اداری خودش ایجاد کند تا بتواند با منابع موجود کشور را اداره کند.

وی بر لزوم کارآمدتر عمل کردن دولت تاکید کرد و افزود: بهره‌وری، کارایی و عملکرد باید جایگزین هزینه‌های دولت شود تا از این طریق بتوان از این بحران عبور کنیم و این تهدید را به فرصتی برای رشد اقتصادی تبدیل کنیم.

شکیبایی در پاسخ به پرسش که آیا امسال سال سخت برای اقتصاد کشور خواهد بود؟ به ایسنا گفت: قطعا با این شرایطی که بوجود آمده، سال سختی خواهد بود ولی تجربه سال ۹۷ را داریم که به نظر می‌رسد اگر دولت از تجربه سال قبل استفاده کند، اقتصاد امسال را بهتر از سال ۹۷ می‌تواند مدیریت کند.

وی یادآوری کرد: متاسفانه در سال ۹۷ اشتباهات زیادی در تصمیم‌گیری‌ها شد که نباید آن اشتباهات در سال‌جاری تکرار شود و باید با مدیریت کارآمدتری از این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.