صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مفهوم «آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم» از نگاه اساتید

در میزگرد دانشگاه فردوسی بررسی شد

مفهوم «آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم» از نگاه اساتید

میزگرد « آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم؛ چالش‌ها، الزامات و دستاوردها » در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

آموزش مهندسی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مجید میرزا وزیری، استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی، امروز در میزگرد «آموزش مهندسی در دانشگاه نسل سوم؛ چالش‌ها، الزامات و دستاوردها» که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص غروب سلطنت کاغذ و پایان عصر آموزش، اظهار کرد: قبل از اینکه کاغذ به وجود آید افراد برای ماندگار شدن جملات خود، آن را بر روی سنگ و یا پوست آهو حک می‌کردند و سعی داشتند آن جمله، ماندگار شود.

وی افزود: به تدریج، کاغذ و صنعت چاپ به وجود آمد و ذائقه مردم متناسب با صنعت چاپ رشد پیدا کرد و به گونه‌ای شد که افراد حجم زیادی کتاب می‌خواندند، اما اکنون این‌گونه نیست؛ نقش کاغذ به شدت در زندگی ما کمرنگ و موجب شده تا میزان مطالعات هم به همین میزان کاهش یابد.

این استاد دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: اگر مراقب نباشیم و حواسمان نباشد که نقش کاغذ کمرنگ شده و نیز بخواهیم به روش قبل، آموزش را انتقال دهیم باید منتظر غروب آموزش باشیم.

ارتباط بین رشته‌ای و همکاری علمی؛ ضرورت رسیدن به نسل جدید دانشگاه

دکتر محمدرضا اکبرزاده توتونچی، استاد گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه اظهار کرد: در نگرش مسئله محوری می‌توانیم پاسخگوی نیازهای آینده باشیم و دانشجویان باید به دنبال مسئله‌ای باشند که مورد نیاز آیندگان است. باید فعالیت‌های پژوهشی خوبی را در این زمینه فراهم کرد تا افرادی که به دنبال بازار کار هستند، جذب شوند و باید گفت موضوع پژوهش محوری و آموزش محوری، مسئله‌ای کلیدی است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم به مسئله‌ای با تمام ابعاد، به درستی بپردازیم باید گفت این مسئله ابعاد مختلفی دارد که در یک قالب به خصوص نمی‌گنجد و ما باید بتوانیم از دیدگاه یک مهندس برق و یا کامپیوتر این ابعاد را مشاهده کنیم و در صورت نداشتن تخصص، حداقل بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

استاد گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: برای اینکه بتوانیم کارآفرینی ایجاد کنیم باید از زوایای مختلف و با تخصص‌های گوناگون به مسئله نگاه کنیم. پیشنهاد من این است که در گام اول تقویت رشته‌های ماینر (رشته‌های مرتبط به صورت بین رشته‌ای) را داشته باشیم تا بر اساس محورهای تخصصی فعالیت خود را آغاز کنیم. در واقع ارتباط بین رشته‌ای و همکاری علمی، ضرورت رسیدن به نسل جدید دانشگاه است.

کارآفرینی با مرجعیت علمی معنا می‌شود

دکتر جواد ابوالفضلی اصفهانی، استاد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه عنوان کرد: دانشگاه به دنبال عقل، خرد و فکر است و اگر محیط کار و سیاست درست باشد مسائل مختلفی مرتفع می‌شود. اگر در جامعه، کار و شغل نیز وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه، کارآفرین باید فردی باشد که به جامعه و نیز اطرافیان خود کمک کند و برای این امر باید از کارهای ساده در اطراف شروع کرده تا به موفقیت‌های بالاتر دست پیدا کند، اضافه کرد: مقوله کار و کارآفرین برای آن است که محیط را درست و زندگی را بهتر کنیم و باید این امر مهم را مد نظر قرار دهیم. کارآفرینی با مرجعیت علمی معنا می‌شود.

استاد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: محصول دانشگاه، عالم با عمل است و اگر فقط کارشناسی را تولید کنیم که تنها مطالبی را بداند و در مغزش جا به جا کند، این فرد عالم نیست، بلکه باید کارشناسانی داشته باشیم که پویا، فعال، خلاق و متفکر باشند تا بتوانند به موفقیت برسند. ما باید چنین افرادی را در دانشگاه تولید کنیم و برای تولید آن به استاد و دانشجو نیاز داریم. نیروهایی را که به جامعه می‌فرستیم باید افرادی پرسشگر، خلاق و صبور بوده و نگاه و دید مثبتی به جامعه داشته باشند.

دانشجوی مهندسی باید تفکر صنعتی و کاربردی داشته باشد

دکتر انوشیروان فرشیدیان‌فر، استاد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: به نظر می‌رسد که نگرش درستی به تحصیلات نداریم و تا حدودی به سمت مدرک‌گرایی رفته‌ایم تا اینکه تفکرگرا باشیم. حتی این مشکل تنها مربوط به دانشگاه نیست بلکه در سطوح بالاتر هم دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشجوی مهندسی را بر اساس نیاز جامعه تربیت نکرده‌ایم، گفت: احساس می‌کنم ما در بخش آموزش‌های دانشگاه غفلت کرده‌ایم، بدین معنا که سعی نکرده‌ایم با نیازهای جامعه پیش برویم. در حالی که دانشجوی مهندسی باید تفکر صنعتی و کاربردی داشته باشد.

استاد گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد افزود: باید در مورد رشته‌هایی که نیاز جامعه هستند سرمایه‌گذاری کنیم.

وی اضافه کرد: مسئولان، اساتید و دانشگاهیان در این زمینه مقصر هستند، چرا که باید انگیزه کافی را در دانشجو تقویت کرد و این موضوع امر بسیار مهمی است. انسان‌ها با اراده، همت و انگیزه می‌توانند در کار خود موفق باشند، ما امروزه با کلماتی مانند تحریم، مشکلات اقتصادی، کمبود شغل و … مواجه هستیم و تمامی این مسائل با تلاش و دید تفکر محور صنعتی قابل حل است.

تحول در ذهنیت؛ ضرورت حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم

دکتر رضا لطفی، معاون پژوهش و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز اظهار کرد: دانشگاه نسل سوم دانشگاهی ارزش آفرین است، چراکه افرادی را تربیت می‌کند که دانش را تبدیل به ثروت می‌کنند؛ این مفاهیم قطعاً در آینده اتفاق خواهند افتاد. تحول در ذهنیت، ضرورت حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم است.

وی با بیان اینکه ما هنوز در تعریف دانشگاه نسل سوم اتفاق نظر نداریم و همچنان تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: جایگاه استاد و دانشجو و نقش دانشگاه در آماده کردن افراد برای جامعه از جمله سوالاتی است که در بسیاری مواقع، آن‌ها را فراموش کرده‌ایم. باید حتماً به آینده جامعه و نیز به نقشی که تک تک افراد برای آینده دارند به طور جدی فکر کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ما در تعریف تعالیم اولیه باید به نتیجه‌گیری و جمع‌بندی برسیم، خاطر نشان کرد: دانشجو به سه توانمندی دانشی، توانمندی مهارتی و توانمندی نگرشی نیاز دارد و باید به لحاظ دانش خود را تقویت کند و حتماً دغدغه توانمندی مهارتی داشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.