صفحه اصلی / اسلایدر / سکته بازار خودرو
سکته بازار خودرو

«کسب و کار» قیمت‌گذاری سلیقه‌ای خودرو و سکوت مسئولان را بررسی می‌کند

سکته بازار خودرو

هرچند طی چند ماهه گذشته بازار خودروها محل مطمئنی برای سرمایه گذاران و دلالان بوده است، حالا این موضوع با افزایش هر چه بیشتر عطش دلالان و با بدقولی ادامه دار خودروسازان باعث رشد هر چه بیشتر قیمت خودرو شده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند طی چند ماهه گذشته بازار خودروها محل مطمئنی برای سرمایه گذاران و دلالان بوده است، حالا این موضوع با افزایش هر چه بیشتر عطش دلالان و با بدقولی ادامه دار خودروسازان باعث رشد هر چه بیشتر قیمت خودرو شده است.
در بازار روز گذشته خرید و فروش خودرو پراید ۱۱۱ با قیمت ۵۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۲ میلیون تومانی با ۳ میلیون تومانی با قیمت ۹۴ میلیون تومان ، پژو۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش ۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۰ میلیون تومان، پژو۴۰۵ با افزایش ۲ میلیون تومانی با قیمت ۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، استپ وی با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان و H30 با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت۱۵۵ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت.
عبور قیمت پراید از ۵۰ میلیون تومان و پژو از ۱۰۰میلیون، در کنار رشد ادامه‌دار قیمت‌ها، نشان می‌دهد که دلالان مثل ماه‌های گذشته میل سیری ناپذیری در خرید و فروش خودرو دارند و همین امر باعث قیمت‌گذاری سلیقه‌ای خودروها شده و در افزایش قیمت‌ها نقش مستقیمی داشته است. قیمت‌هایی که با پیش‌بینی کارشناسان از افت تقاضای واقعی و رکود حاکم در بازار خودرو، بایستی روند نزولی پیدا می‌کرد.
جدا از انتقاداتی که به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان وارد است، انتقاد همیشگی به خودروسازان نیز مطرح است. تاخیر و بدقولی خودروسازان اگرچه به تنهایی عامل گرانی خودرو نیست اما اثر مستقیمی در افزایش قیمت‌ها و یا حداقل هجوم نقدینگی به سمت این بازار داشته است. اما اینکه چاره چیست و چه اقدامی باید کرد؟ نیاز به بررسی دارد.
اعتراض مشتریان به بدعهدی خودروسازان
از سوی دیگر در حالی که رشد خودروها به بیش از ۲۰ میلیون رسیده و کمتر معاملاتی در بازار انجام می‌شود، طرح‌های فروش فوری خودروسازان بزرگ کشور ادامه دارد و هر روز یک خبر تازه در این خصوص اعلام می‌شود. اما نکته این‌جاست که مشتریان خودروهای پیش‌فروش از قیمت‌های تحویل خودرو معترض هستند و اعتقاد دارند خودروسازان در اعلام قیمت‌ها تخلف کرده‌اند؛ به طوری که شرکت خود قیمت مصوب اعلام می‌کند، اما اعمال نمی‌کند.
فروش فوری خودرو فقط روی کاغذ است
چنین به نظر می‌رسد که فروش های فوری خودروسازان که این روزها خبرهای آن در بوق و کرنا می شود، هم پاسخ گوی نیاز متقاضیان نبوده است تا بلکه گرهی از مشکل بازار بگشاید. در همین رابطه رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تصریح می‌کند: خودروهای فروش فوری فقط روی کاغذ انجام می‌شود. فروش فوری خودروها مستلزم این است که خودروها را به مردم تحویل دهند و بازار نیز نیاز روزانه دارد که این نیاز باید تامین شود.
بازار داغ خودروهای وارداتی برای دلالان
از آنجایی که واردات خودرو با محدودیت‌های زیادی روبرو است، اینبار دلالان به سمت خودروهای وارداتی هجوم آورده و باعث پرش آنچنانی قیمت‌ها در بازار این خودروها شده‌اند. خودرهایی که با قیمت‌های نجومی در بازار فروخته می‌شود و رشد قیمتی آنها غیرقابل باور است. اینکه این خودروهای فروشی آیا مشتری‌ واقعی هم دارد یا نه؟ نیز مسئله مبهم دیگری است. با این حال با کاهشی که در قدرت خرید مردم به وجود آمده ماجرای گرانی خودرو با وجود رکود حاکم در این بازار، چیزی جز ماحصل خرید و فروش دلالان و عطش آنها برای خرید نمی‌تواند باشد.
پرش ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی
بر اساس گزارش‌های موجود در طول ۱۰ روز گذشته سانتافه از ۷۰۰ میلیون تومان به ۹۰۰ میلیون تومان، توسان از ۵۵۰ میلیون تومان به ۷۵۰ میلیون تومان، اسپورتیج از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان و النترا از ۴۰۰ میلیون تومان به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده است.
به گفته برخی از فروشندگان روزانه به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند در حالی که فروشنده‌ای در بازار نیست و فقط هر روز قیمت‌ها تغییر پیدا می‌کند.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی در حالیست که پیش بینی می‌شد با ترخیص ۱۳ هزار خودرویی که سال گذشته در گمرک دپو شده بود و مجوز مشروط ترخیص آن اوایل اسفند سال ۹۷ صادر شده بود، قیمت خودروهای خارجی روند کاهشی پیدا کند. اما به گفته کارشناسان روند کند ترخیص این خودروها مانع از تحقق این امر شده است.
امیرحسن کاکایی کارشناس بازار خودرو
سودی در انتظار سرمایه گذاران خودرو نیست
با توجه به انتظارات تورمی که با شروع سال جدید به اوج می‌رسد، قیمت‌ها در بازارهای مختلف افزایش پیدا می‌کند و این مسئله هم امری طبیعی است. بخشی از قیمت خودرو به دلیل این انتظارات تورمی بالا رفته است. اما در کنار آن محدودیت‌های حاصل از تحریم و ممنوعیت واردات خودرو باعث شده که خریداران از عدم عرضه خودروی وارداتی جدید به بازار تقریبا مطمئن باشند. این اطمینان با توجه به شرایط تحریمی و عزم دولت برای تداوم سیاست ممنوعیت واردات خودرو، آنها را به سمت خرید خودرو می‌کشاند که البته باید تاکید کرد که فروش این خودروها برای دارندگان کار سختی به نظر خواهد رسید و شاید حتی میسر نباشد. اما دلال‌ها که دنبال سود‌اند و کششی در بازار ارز برای رشد قیمت با توجه به نظارت بانک مرکزی، نمی‌بینند از فرصت استفاده می‌کنند. همین شرایط در بازار مسکن هم وجود دارد، منتهی مسئله این است که در بازار مسکن قیمت‌ها تا حد امکان افزایش پیدا کرده و شاید بیش از این ممکن نباشد. تا مسائل کلان اقتصادی حل نشود، مقصد پول‌های سرگردان همچنان خودرو، سکه و مسکن خواهد بود. هر چند سرمایه‌گذاران از این وضعیت با توجه به روند رو به کاهش فروش به متقاضیان واقعی، سودی نخواهند کرد.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.