صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / جنبش جلیقه‌زردها؛ تنش در اطراف مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ
جنبش جلیقه‌زردها؛ تنش در اطراف مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ

جنبش جلیقه‌زردها؛ تنش در اطراف مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ

دو روز پس از سخنرانی رئیس جمهوری فرانسه، معترضان برای بیست‌وچهارمین هفته متوالی در قالب جنبش موسوم به جلیقه‌زردها بار دیگر در پاریس و شهرهای دیگر به خیابان رفتند اما شمار آنها هزاران تن کمتر از هفته گذشته بود.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، بنا بر آمار رسمی وزارت کشور فرانسه، شمار راهپیمایان در سراسر فرانسه به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تن رسید که حدود دو هزار و ۶۰۰ تن از آنان به ویژه در دو نقطه از پایتخت، پاریس تجمع کردند. در راهپیمایی هفته گذشته در سراسر فرانسه ۲۷ هزار و ۹۰۰ نفر و در پاریس ۹ هزار نفر راهپیمایی کرده بودند. معترضان مطابق معمول هر هفته این آمار را تکذیب کرده و شمار همراهان خود را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند.

هدف اصلی تظاهرات پاسخ دادن به سخنان اخیر ماکرون بود که جلیقه‌زردها آن را «مزخرفات» رئیس جمهوری نامیدند. هدف دیگر راهپیمایان، اعتراض به رسانه‌های چیره و «تفسیر دلبخواهی» اخبار از سوی آنها اعلام شده بود. این راهپیمایی یا «کنش بیست‌وچهارم» جلیقه‌زردها در حالی برگزار می‌شود که یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می‌شود و سندیکاهای فرانسه نیز خود را برای راهپیمایی روز جهانی کارگر آماده می‌کنند.

بر خلاف هفته‌های دیگر، پاریس و تولوز کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردها نبود و در عوض استراسبورگ به صحنه درگیری جدی پلیس با معترضان بدل شد.

معترضان در شهر استراسبورگ واقع در شمال شرقی فرانسه و در مرز آلمان، در پی یک فراخوان اینترنتی به طرف مقر پارلمان اروپا در این شهر حرکت کردند.

فراخوان راهپیمایی استراسبورگ «بین‌المللی» نامیده شده بود و در میان ۲ هزار نفر معترضی که در این راهپیمایی شرکت کردند، پرچم‌هایی از آلمان، بلژیک، ایتالیا و لوکزامبورگ نیز دیده می‌شد.

پلیس ضد شورش با حضور در حوالی خیابانی که به پارلمان اروپا منتهی می‌شد، مانع از رسیدن راهپیمایان به این نهاد مهم اروپایی شده و با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کرد تا معترضان را متفرق کند. پلیس پیش از این راهپیمایی در برخی مناطق استراسبورگ به ویژه محله‌هایی را که نهادهای اروپایی در آن قرار دارند، ممنوع اعلام کرده بود.

در ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده، تصاویری نیز از خشونت پلیس علیه جلیقه‌زردها و از جمله دستگیری خشن یک خبرنگار به چشم می‌خورد. به گزارش رسانه‌های داخلی فرانسه در جریان درگیری پلیس با معترضان در استراسبورگ یکی از جلیقه‌زردها از ناحیه سر مجروح شد. با این حال مقام‌های پلیس می‌گویند در جریان تنش در این شهر درگیری مستقیمی با شهروندان روی نداده و راهپیمایان مجبور به عقب‌نشینی از حوالی ساختمان پارلمان اروپا شدند.

به گزارش یورو نیوز، پلیس استراسبورگ اعلام کرد، ۴۲ نفر را در جریان ناآرامی‌ها در این شهر دستگیر کرده است.

جلیقه‌زردهای پاریسی این بار کم‌شمارتر از هفته‌های قبل بودند اما گروهی از معترضان صنفی با جلیقه‌های قرمز به آنها پیوستند.

همچنین شماری از جلیقه‌زردها نیز برای اعتراض به کارکرد رسانه‌های اصلی فرانسه با حمل پلاکارد در مقابل دفتر رادیو فرانسه، سی‌نیوز، شبکه یک تلویزیون فرانسه، شبکه ال‌س‌ای و شبکه ب‌اف‌ام تجمع کردند.

پلیس پاریس از دستگیری ۱۱ تن در راهپیمایی اخیر خبر داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.