صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اهمیت فراوان منطقه سین‌کیانگ برای ابتکار عمل “کمربند و جاده” چین
اهمیت فراوان منطقه سین‌کیانگ برای ابتکار عمل “کمربند و جاده” چین

اهمیت فراوان منطقه سین‌کیانگ برای ابتکار عمل “کمربند و جاده” چین

منطقه پرمناقشه سین‌کیانگ چین برای پروژه بزرگ تجاری و زیرساختی دولت این کشور موسوم به پروژه "کمربند و جاده" اهمیت محوری داشته و با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که چین روی این پروژه دارد، به شدت دنبال آن است که منطقه سین‌کیانگ را یک بار برای همیشه تحت کنترل کامل خود دربیاورد.

سینکیانگ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین در سالهای اخیر سیاستهای امنیتی سخت‌گیرانه شدیدی علیه اقلیت‌های عمده مسلمان منطقه سین‌کیانگ اعمال کرده و این منطقه را برای موفقیت ابتکار عمل کمربند و جاده دولت شی جینپینگ رئیس جمهور چین دارای اهمیت فراوان می‌داند.

سین‌کیانگ به عنوان منطقه‌ای که دروازه ورود به آسیای مرکزی و همچنین کشور پاکستان، یک شریک مهم این ابتکار عمل و پروژه، است، در بطن این برنامه زیرساختی-تجاری قرار دارد. در سالهای اخیر وقوع چند سری بمبگذاری، تظاهرات و حملاتی با چاقو در این منطقه که مقام‌های چین، مسلمان اقلیت اویغور را مسبب آنها اعلام کردند، این مقامات را بر آن داشت تا سرکوب امنیتی گسترده‌ای در این منطقه واقع در غرب دور چین اعمال کنند.

آدریان زنتس، محقق آلمانی مستقل و متخصص در امور سین‌کیانگ گفت: ابتکار عمل کمربند و جاده یک فاکتور مهم در پشت خواسته دولت مرکزی چین به منظور در کنترل گرفتن سین‌کیانگ یک بار برای همیشه است.

از جمله تدابیر سفت و سختی که چین در راستای اعمال سرکوب در این منطقه اجرا کرده عبارتند از، در بازداشت قرار دادن بالغ بر یک میلیون اویغور و اقلیت‌های مسلمان و ترک زبان دیگر نظیر قزاق‌ها و قرقیزها در کمپ‌های دسته جمعی در حالی که چین این کمپ‌ها را “مراکز بازآموزی” می‌داند.

از جمله گروهی که گرفتار این تدابیر شده همسران اویغور برخی تاجران پاکستانی هستند.

این سرکوب‌ها رهبران آسیای مرکزی و پاکستان را که اخیراً در اجلاسی در پکن با موضوع ابتکار عمل کمربند و جاده شرکت کردند در موقعیتی دشوار قرار می‌دهند.

آنها به عنوان پذیرنده‌های کلیدی پروژه‌های این ابتکار عمل زیرساختی، نخواستند که از چین به دلیل رویکرد سرکوبگرانه‌اش در سین کیانگ علناً انتقاد کنند در حالی که در داخل کشورهایشان با نارضایتی‌های مردمی از بابت این سرکوب‌ها در سین کیانگ روبه رو هستند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در ماه مارس در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز در پاسخ به پرسشی درباره بدرفتاری چین با اویغورها گفت: من صراحتاً چیزی زیادی در باره آن نمی‌دانم. همچنین قزاقستان که می‌گوید رفاه قزاق‌تبارهای چین، فاکتور مهمی در روابطش با پکن است، صرفاً گفته که از مبارزه چین با تروریسم، افراط گری و جدایی طلبی حمایت می‌کند.

رافائلو پانتوچی، مدیر مطالعات امنیت بین الملل در انستیتو خدمات متحد سلطنتی انگلیس گفت: اساساً برای این کشورها وضعیت دشوار است چون آنها چین را به عنوان شریکی اقتصادی دارند که قرار است بزرگ‌تر و قدرتمندتر شود.

پانتوچی خاطر نشان کرد: آنها باید این روابطشان با چین را مدیریت  و همزمان اطمینان حاصل کنند که تا حدی نیز خواسته‌های مردمشان را بازتاب می‌دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.