صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / هر ۳ سال یک دندان پوسیده به دهان ایرانیان اضافه می‌شود

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت:

هر ۳ سال یک دندان پوسیده به دهان ایرانیان اضافه می‌شود

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد، گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از دانش‌آموزان پایه ششم کشور خدمات مربوط به برنامه دهان و دندان عاری از پوسیدگی را دریافت کرده‌اند.

بیماری لثه دندان فارن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد صمدزاده با اشاره به اقدامات و برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهبود وضعیت بهداشت دهان و دندان ایرانیان اظهارکرد: مهم‌ترین برنامه‌ای که ما در حوزه دفتر دهان و دندان داریم، طرح ارتقای بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان است که چندین سال است که در سطح کشور آغاز شده است.

دهان ۶۰ درصد از دانش‌آموزان پایه ششم عاری از پوسیدگی شد

وی افزود: در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ علاوه بر اقدامات پیشگیری و غربالگری که قبلا انجام شده،‌ برنامه جدیدی را با عنوان «دهان و دندان عاری از پوسیدگی» آغاز کردیم که بر اساس آن دانش‌آموزان پایه ششم که جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سطح کشور هستند را پوشش می‌دهد. هدف‌مان از انتخاب این جامعه مخاطب این بود که دانش‌آموزان پایه ششم سال آخری است که در مدرسه حضور دارند و از سال بعد از دسترس ما خارج می‌شوند بنابراین این برنامه خاص را برای این گروه آغاز کردیم که بر اساس آن این دانش‌آموزان شناسایی، معاینه و غربالگری شده‌اند و نیازهای درمانی‌شان ثبت می‌شود.

صمدزاده با بیان اینکه بعد از ثبت نیازهای درمانی دانش‌آموزان پایه ششم، آنها را درمان می‌کنیم،گفت: دهان و دندان عاری از پوسیدگی به این معناست که افراد دندان عفونی یا پوسیده‌ای نداشته باشند. خوشبختانه در حال حاضر برای نزدیک به ۶۰ درصد دانش‌آموزان پایه ششم ارائه خدمت انجام شده است.

وی تاکید کرد که این خدمات در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق محروم به صورت رایگان ارایه می‌شود که اقدامی بزرگ است و امیدوارم که بتوانیم تا پایان سال تحصیلی و حتی تا پایان تابستان امسال جمعیت درمان شده را به ۸۰ درصد برسانیم.

صمدزاده با بیان اینکه مقاطع قبل از ششم هم وقتی به پایه ششم برسند، این خدمات را دریافت خواهند کرد، گفت: جمعیت دانش‌آموزی ما حدود ۷ میلیون نفر و نیاز درمانی‌شان زیاد است. از طرفی هزینه‌های اقدامات درمانی در حوزه دندان‌پزشکی بسیار بالاست بنابراین امیدواریم بتوانیم منابع مورد نیاز را تامین کنیم تا جمعیت بیشتری را در این حوزه تحت پوشش قرار دهیم.

هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد

وی با بیان اینکه شاخص پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی قبلا ۲.۰۹ بود، اظهارکرد: در حال حاضر این شاخص به ۱.۸۴ کاهش یافته است. طبق این شاخص می‌توان گفت که هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد. هر چه سن بالاتر رود، شاخص پوسیدگی دندان هم افزایش می‌یابد به‌طوری که در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال این شاخص ۱۳.۲ می‌رسد. می‌توان گفت که تقریبا هر سه سال یک واحد تعداد دندان‌های پوسیده بیشتر می‌شود. یعنی هر سه سال، یک دندان پوسیده به تعداد دندان‌های پوسیده اضافه می‌شود.

صمدزاده درباره اقدامات وزارت بهداشت برای بهداشت دهان و دندان بزرگسالان گفت: برنامه‌ریزی ما این است که برای گروه‌هایی که پیشگیری بیشترین تاثیرگذاری  در آنها را دارد بتوانیم با توجه به محدودیت منابع اقدام کنیم. در نتیجه منابع‌مان را برای گروه سنی زیر ۱۴ سال، مادران باردار و شیرده تخصیص دادیم و این افراد گروه هدف‌مان هستند. حال اگر منابع‌مان توسعه یافت می‌توانیم خدمات‌مان رابه گروه‌های سنی دیگر هم ارائه دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.