صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / ممانعت امارات و عربستان از تشکیل حکومت غیرنظامی در سودان

ممانعت امارات و عربستان از تشکیل حکومت غیرنظامی در سودان

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی فاش کرد عربستان و امارات که سابقا همپیمان‌ عمر البشیر، رئیس جمهور سرنگون شده سودان بوده‌اند، از مانع های اصلی بازگشت حکومت غیر نظامیان به این کشور به دلیل کمک هایشان به شورای نظامی انتقالی حاکم بر سودان که مورد مخالفت معترضان قرار دارد هستند.

امارات و سودان جنوبی

به گزارش کسب و کار نیوز، پایگاه فایننشال تایمز در این گزارش تصریح کرده است:  وعده حمایتهای مالی و اقتصادی دو کشور عربستان و امارات متحده عربی به شورای نظامی انتقالی در سودان آن هم ۹ روز بعد از آن سرنگون شدن عمر البشیر در تاریخ ۱۲ آوریل به دست ارتش، فشارها را بر حاکمان نظامی موقت سودان برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان کاهش داده است.

براساس این گزارش، این دو کشور حوزه خلیج فارس، وعده منتقل کردن ۵۰۰ میلیون دلار به بانک مرکزی سودان به منظور جبران کمبود ذخایر ارز خارجی این کشور را داده و کمک‌هایی نیز به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار در قالب مواد غذایی، دارو و محصولات پتروشیمی به سودان خواهند فرستاد.

معترضان سودانی همچنان به اعتراضاتشان علیه حکومت نظامیان در این کشور که از نظر آنها بخشی از حکومت سابق عمر البشیر هستند ادامه می‌دهند. به نظر می‌رسد که اکنون پای عربستان و امارات متحده عربی به جدال میان معترضان و ارتش سودان باز شده است.

روزالیند مارسدن، سفیر سابق بریتانیا در خارطوم که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان نماینده ویژه اتحادیه اروپا در سودان و سودان جنوبی خدمت کرده گفت: در روزهای گذشته امارات و عربستان صراحتاً گفته‌اند که حامی شورای نظامی انتقالی حاکم بر سودان هستند.

وی ادامه داد: گمان برده می‌شود که انگیزه اصلی آنها از این حمایت احتیاجشان به تداوم حضور سربازان سودانی در جنگ یمن باشد و شورای نظامی سودان خیلی سریع از این بابت به آنها اطمینان داد.

براساس این گزارش، ژنرال عبدالفتاح برهان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان نقش اساسی در مذاکراتی که منجر به استقرار نظامیان سودانی در جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ شد، داشته است.

در عین حال معاون او یعنی ژنرال محمد حمدان معروف به “حموتی” رئیس به اصطلاح نیروی امنیتی واکنش سریع در سودان است که اعضای آن بخش عمده نظامیان سودانی مستقر در جنگ یمن را تشکیل می‌دهند.

عربستان و امارات ابتدا به عمر البشیر در چهار سال پیش پول دادند تا نظامیان سودان را به جنگ یمن بفرستد؛ در آن زمان اقتصاد سودان که به دلیل جدا شدن از سودان جنوبی در ۲۰۱۱ از سه چهارم درآمد نفتی‌اش محروم شده بود شروع به از هم پاشیدن کرده بود.

این توافق در ابتدا موفقیت آمیز بود و سودان اعلام کرد که یک میلیارد دلار از عربستان در اوت ۲۰۱۵ برای تقویت ذخایر ارز خارجی‌اش دریافت کرده و سربازان سودانی نیز که تجربه جنگ داشته‌اند نقش موثری در تهاجم‌های نظامی مورد حمایت امارات و عربستان در یمن ایفا کردند.

اما هنگامی که عمر البشیر برای دریافت کمک‌های مالی به سراغ دیگر کشورهای خاورمیانه به ویژه قطر و ترکیه رفت روابطش با عربستان و امارات متزلزل شد.

فایننشال تایمز نوشت: بسته جدید کمک‌های این دو کشور به سودان تا حدی از فوریت بحران اقتصادی این کشور خواهد کاست اما باعث خشم معترضان سودانی مخالف با هر گونه حمایت خارجی از دولت موقت نظامیان شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.