صفحه اصلی / اسلایدر / دسته بندی بانک ها برای رونق تولید
دسته بندی   بانک ها  برای   رونق  تولید

«کسب و کار» ماموریت بانک‌ها برای رونق تولید را بررسی می‌کند

دسته بندی بانک ها برای رونق تولید

از دید کارشناسان مهم ترین موضوعی که می‌تواند منابع بانکی را در خدمت رونق تولید قرار دهد، پایان دادن به رقابت کاذبی است که بانک‌ها با تولید دارند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از دید کارشناسان مهم ترین موضوعی که می‌تواند منابع بانکی را در خدمت رونق تولید قرار دهد، پایان دادن به رقابت کاذبی است که بانک‌ها با تولید دارند.
در راستای صحبت‌هایی که مدام از حمایت و رونق تولید از جانب بانک مرکزی گفته می‌شود، اخیرا نیز قرار شده است بانک‌ها به منظور کمک به تولید دسته‌بندی شده و با جدیت بیشتری تامین مالی تولید را پیگیری کنند. اما سوال ها و ابهامات زیادی در این خصوص وجود دارد که قبل از اجرای برنامه بانک مرکزی و پیش‌بینی آینده تولید باید به آن پاسخ داد. اولین مورد آن این است که بانک‌ها که تا به حال در این زمینه موفق نبوده‌اند، از این پس با چه برنامه‌ای باید حرکت کنند؟
حال و روز کنونی تولید نشان می‌دهد، بانک‌ها نه تنها در وظیفه اصلی خود یعنی رساندن نقدینگی به تولید موفق نبوده بلکه به بهانه انجام آن نیز خطاهای نابخشودنی‌ای داشته اند. یکی از این خطاها پرداخت تسهیلات به دلالان و دیگری هدایت منابع بانک‌ها به سمت افراد رانت خوار و است که هدر رفت آن را در پی داشته و به افزایش مطالبات معوق منتهی شده است. همچنین بانک‌ها در وظیفه مهم خود یعنی اعتبارسنجی موفق نبوده و افزایش صنایع صوری نیز این مسئله را نشان می‌دهد. در کنار میان‌برهایی که بانک ها برای دور زدن قوانین داشته اند، سخت‌گیری به تولید واقعی همچنان پابرجاست. به طوری که علی رغم اصراری که بر حذف ربح مرکب از جانب مجلسی‌ها می‌شد، مجمع تشخیص و شورای نگهبان با حذف ربح مرکب مخالفت کرد.
نرخ سود بانکی در بسیاری از بانک‌ها همچنان بالای ۱۸ درصد است و به نظر نمی‌رسد حتی با فرض تزریق این تسهیلات به تولید، گرهی از مشکل بنگاه‌ها حل شود. به همین دلیل سوال اصلی این است که بانک‌ها چگونه و تحت چه شرایطی می‌توانند با تسهیلات و منابع خود رونق دهنده به تولید باشند؟ و راهکار تسهیلات دهی به تولید تا چه اندازه در رونق تولید موثر است؟
در همین رابطه مدیرعامل بانک صادرات از دسته‌بندی بانک‌ها از سوی بانک مرکزی برای کمک به رونق تولید در سال جاری خبر داد.
حجت‌الله صیدی، در خصوص برنامه‌های نظام بانکی برای کمک به رونق تولید در سال جاری اظهار داشت: یک برنامه کلی با بانک مرکزی برای تحقق شعار رونق تولید داریم و براساس آن بانک‌ها باید هر کدام در این خصوص فعالیت کرده و گزارش عملکرد خود را به دستگاه‌های مربوطه نیز ارائه دهند.

وی افزود: اما برنامه دیگری بین بانک‌ها با هماهنگی بانک مرکزی در حال اجراست که بانک‌ها برای کمک به رونق تولید در بخش‌های مختلف تعیین شده‌اند، به‌عنوان مثال چند بانک مسئول حمایت از رونق تولید مسکن، خودرو و کشاورزی و… شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.