صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رصد یک کشتی فرانسوی در یکی از بنادر شرق لیبی/ تظاهرات جدید علیه خلیفه حفتر و فرانسه در طرابلس
رصد یک کشتی فرانسوی در یکی از بنادر شرق لیبی/ تظاهرات جدید علیه خلیفه حفتر و فرانسه در طرابلس

رصد یک کشتی فرانسوی در یکی از بنادر شرق لیبی/ تظاهرات جدید علیه خلیفه حفتر و فرانسه در طرابلس

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردند، کشتی فرانسه را در یکی از بنادر نفتی واقع در شرق لیبی رصد کرده‌اند که حامل تجهیزات لجستیک و مهمات از خلیفه حفتر بوده است. سازمان ملل هم از افزایش شمار آوارگان درگیری‌های اخیر در طرابلس تا ۳۹ هزار تن خبر داد.

حفتر

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مصطفی المجعی، سخنگوی این دولت در عملیات نظامی “آتشفشان خشم” گفت، اتاق عملیات مذکور پهلو گرفتن کشتی فرانسه را در یکی از بنادر نفتی در شرق لیبی رصد کرده است. در این کشتی تعدادی اشخاص حضور و نیز برخی تجهیزات برای حمایت لجستیک خارجی از خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای ارتش مستقر در شرق لیبی قرار داشت.

وی افزود، شاید این اقدام به ناتوانی حفتر در فرماندهی درگیری‌های موجود در حومه طرابلس برمی‌گردد.

گفتنی است، حفتر قراردادهایی با شرکت‌های امنیتی روسیه امضا کرده است.

نیروهای ارتش تحت امر حفتر بر چهار بندر نفتی در شرق کشور کنترل دارند اما بندر راس‌لانوف تنها بندری است که دارای باند فرودگاه است و حفتر در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ از آن برای اهداف نظامی خود استفاده می‌کرد.

المجعی گفت، مصطفی صنع الله، رئیس موسسه ملی نفت وابسته به دولت وفاق ملی بیانیه‌ای برای محکومیت لنگراندازی کشتی فرانسه در بندر نفتی صادر خواهد کرد. این دولت رایزنی‌هایی را با هیئت سازمان ملل و برخی سفرا انجام خواهد داد تا این اقدام را به اطلاع آنها برساند.

وی ادامه داد، گارد ساحلی لیبی هم حالت فوق‌العاده را افزایش داده تا کشتی‌هایی را که ممکن است در سواحل نزدیک طرابلس پهلو بگیرند، رصد کنند.

۱۶ آوریل عبدالکریم زبیدی، وزیر دفاع تونس گفت، دو گروه مسلح متشکل از ۲۴ اروپایی که ۱۳ تن از آنها فرانسوی هستند، از مرزهای کشور عبور کرده‌اند و مجبور شدند سلاح‌های خود را تحویل دهند. در حالی که پاریس اصرار دارد این گروه متشکل از ۱۳ تن اعضای تیم امنیتی هستند که ماموریت داشتند امنیت سفارت فرانسه را در لیبی تامین کنند، گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن هستند که آنها مشاوران نظامی بودند که از نیروهای حفتر حمایت می‌کردند.

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست خبری اعلام کرد، تعداد کسانی که از آغاز درگیری‌ها در طرابلس و اطراف آن در چهارم آوریل فرار کرده‌اند به بیش از ۳۹ هزار تن می‌رسد. سازمان ملل از ادامه بمباران بی‌هدف در مناطق طرابلس به شدت نگران است.

وی با بیان اینکه وضعیت انسانی با ادامه درگیری‌های خشونت‌آمیز از جمله در مناطق مسکونی بسیار نابسامان است، افزود، سازمان ملل ضرورت حمایت از غیرنظامیان و اجازه ورود فوری و بدون شرط به شرکا در زمینه انسانی را به طرف‌های درگیر در لیبی یادآور شده است.

این مسؤول بین‌المللی تصریح کرد، بیش از ۳۹ هزار تن آواره شده‌اند و غیرنظامیان در مناطق درگیری از قطعی برق و کمبود آب به خاطر آسیب‌های وارد شده به زیرساخت‌ها رنج می‌برند و ورود ملزومات اساسی مانند غذا، دارو و سوخت با موانع شدیدی روبرو هستند.

چهارم آوریل نیروهای حفتر برای کنترل بر طرابلس دست به عملیات نظامی در این شهر زدند، اقدامی که مخالفت و محکومیت بین‌المللی را در پی داشت و این عملیات تا به امروز پیشروی واقعی نداشته و در برخی مناطق هم شکست‌هایی به دنبال داشته است.

همچنین علی العیساوی، وزیر اقتصاد دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد، دولت برای پوشش‌دهی هزینه‌های فوق‌العاده جنگی که از سه هفته پیش در طرابلس ادامه دارد، حدود دو میلیارد دینار فراهم کرده است.

وی افزود،‌ دولت ارزیابی کرده که این مبلغ را برای درمان زخمی‌ها، کمک به آوارگان و غیر آن هزینه کرده و برای تامین بودجه هزینه‌های جنگ نیازی به وام نیاز نخواهد داشت. العیساوی ادامه داد، در سال جاری میلادی این دولت کسری بودجه نخواهد داشت.

براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول میزان بدهی دولت وفاق ملی به تولید ناخالص داخلی ۱۴۳ درصد است و همین مساله موجب شده این دولت یکی از بزرگ‌ترین دولت‌های مقروض در دنیا باشد.

همچنین هزاران تن از لیبیایی‌ها با پوشیدن جلیقه‌های زرد رنگ بار دیگر حمایت خود را از دولت وفاق ملی اعلام کردند، آنها با تجمع در میدان اصلی طرابلس در روز جمعه حمله نظامی نیروهای خلیفه حفتر را محکوم و فرانسه را به حمایت از نیروهای حفتر متهم کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.