صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / جزئیات انتقال دانشجویان پزشکی خارجی به دانشگاه‌های داخلی اعلام شد

جزئیات انتقال دانشجویان پزشکی خارجی به دانشگاه‌های داخلی اعلام شد

وزارت بهداشت اعلام کرد که دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی که از دی ماه سال ۹۷ در دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل شدند امکان انتقال به دانشگاه‌های داخلی را ندارند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تکمیل ظرفیت کل ورودی دانشگاه‌های ایران در چند سال آینده توسط دانشجویان منتقل شده از دانشگاه‌های خارج به داخل، وزارت بهداشت اعلام کرد: ظرفیت کنکور سراسری ارتباطی به انتقالی‌های دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج به دانشگاه‌های داخل کشور ندارد و ظرفیت دانشگاه‌های داخلی با مکانیزم دیگری محاسبه می‌شود،

بنا به اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، موضوع انتقال دانشجویان ایرانی از خارج از کشور از سالیان بسیار متمادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بر اساس آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی و زارتین برای افراد واجد شرایط انجام می‌گیرد و موضوع جدیدی نمی‌باشد.

در سال ۱۳۹۷ هم طبق روال هرسال این موضوع مورد اقدام واقع شده ولیکن با توجه به شرایط ارزی خاصی که در ابتدای سال پیش آمد، شورایعالی برنامه ریزی با حفظ سایر شرایط مصوب، تنها شرط تعداد واحدهای گذرانده را از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد تغییر داد. قابل ذکر است با تدابیر اضافه دیگری، شرایط سخت گیرانه تری به لحاظ کیفیت تحصیلی برای متقاضیان انتقال با این شرایط در نظر گرفته شد.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۶، که چنین شرایط نیز وجود نداشت، بیش از ۷۰۰ مورد تقاضا در وزارت بهداشت مورد بررسی و اقدام قرار گرفته بود و با توجه به کاهش تعداد واحدهای مورد نیاز برای انتقال در سال ۱۳۹۷ و هم چنین مشکلات ارزی و اقدام افرادی که بعضاً حتی در سال‌های پایانی تحصیل خود در خارج از کشور بوده و در سال‌های قبل هم واجد شرایط انتقال به داخل بوده ولیکن در این خصوص اقدامی ننموده بودند، مجموعاً تعداد متقاضیان به حدود ۱۵۰۰ نفر رسید.

با توجه به کاهش تعداد واحد مورد نیاز از ۷۲ واحد به ۳۶ واحد در واقع مدتی که دانشجو باید در خارج از کشور تحصیل می‌نمود تا واجد شرایط انتقال شود از ۲ سال به یک سال تغییر نمود، بنابراین دو برابر شدن تعداد متقاضیان امری غیر قابل انتظار نبود و در واقع افرادی که بایستی طی دو سال منتقل می‌شدند در عرض یکسال واجد شرایط شده و درخواست انتقال نمودند. به این ترتیب پیش بینی می‌شود از آمار واجدین شرایط در سال بعد کاسته شود. قابل ذکر است انتقال دانشجو از خارج به داخل تأثیری در ظرفیت کنکور سراسری نداشته و این افراد در صورت وجود ظرفیت مازاد توسط دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند.

با توجه به اینکه روند عزیمت نوجوانان به خارج از کشور برای تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی روند افزایشی نشان می‌داد و بسیاری از مؤسسات اعزام دانشجو از این اشتیاق خانواده‌ها سو استفاده نموده و بخاطر منافع مادی به دنبال جذب مشتری بیشتر بودند و حتی با فریب دادن خانواده‌ها نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های غیر معتبر از نظر وزارت بهداشت اقدام می‌نمودند و به نوعی با دور زدن کنکور روند تعادلی تربیت نیروی انسانی در گروه پزشکی را نیز خدشه دار می‌نمودند، لذا نهایتاً با مصوبه شورای عالی برنامه ریزی انتقال از خارج از کشور برای دانشجویانی از ابتدای سال ۲۰۱۹ (۱۰ دی ماه ۱۳۹۷) در خارج از کشور شروع به تحصیل کنند ممنوع اعلام شد.

ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی و تأمین نیازهای کشور از اهداف مهمی است که در تمامی تصمیمات و سیاستگذاری‌های حوزه آموزش علوم پزشکی مورد توجه قرار می‌گیرد. لیکن برخی افراد و مؤسسات مرتباً با انتشار مطالب نادرست در صدد ایجاد جو التهابی در فضای دانشجویی و بهره برداری نادرست از این جو می‌باشند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.