چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی جدید برای جذب ارزهای خانگی
تکاپوی   جدید   برای  جذب    ارزهای  خانگی

«کسب و کار» طرح جدید مجلس برای سرمایه‌گذاری ارزی را بررسی می‌کند

تکاپوی جدید برای جذب ارزهای خانگی

یکی از اقداماتی که بانک مرکزی به امید جذب دلارهای خانگی در اولویت قرار داده است، ایجاد جذابیت برای سپرده‌گذاری ارزی است که در راستای آن مجلس نیز در تلاش است با ارائه طرحی که تضمین لازم را به علاقه‌مندان می‌دهد، جریان سرمایه گذاری ارزی را تسهیل سازد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از اقداماتی که بانک مرکزی به امید جذب دلارهای خانگی در اولویت قرار داده است، ایجاد جذابیت برای سپرده‌گذاری ارزی است که در راستای آن مجلس نیز در تلاش است با ارائه طرحی که تضمین لازم را به علاقه‌مندان می‌دهد، جریان سرمایه گذاری ارزی را تسهیل سازد.
طی چند ماه اخیر بانک مرکزی مشوق‌هایی برای سپرده‌گذاری ارزی در نظر گرفته است که از جمله آن تضمین بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی، تعیین سود ۳ تا ۴ درصدی برای سپرده های ارزی بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس است.
اخیرا نیز مجلس شورای اسلامی در حال تدوین و بررسی طرحی است که بر اساس آن سرمایه‌گذاری ارزی با تضمین کافی برای مردم راه‌اندازی می‌شود، اما نکته مبهم آن، امکان درآمد بانک‌ها از این سرمایه‌گذاری‌هاست.
براساس این طرح، مردم با سرمایه‌گذاری ارزی طبق قانون هر زمان خواهان ارز خود باشند به آن دسترسی داشته و در عوض سرمایه‌گذاری خود کسب سود هم خواهند داشت.
به عقیده کارشناسان تا مادامی که سود سرمایه‌گذاری در بازار طلا، سکه و بازار ارز، بالا است، مردم تمایلی به سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها نخواهند داشت. از جمله راهکارهایی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند ضمیمه طرح مجلس به دولت باشد، کاهش سود سرمایه گذاری در بازار طلا، سکه و ارز با اخذ مالیات از خریداران این بازارها است که به تبع می‌تواند مشوقی باشد برای افزایش سپرده گذاری ارزی و ریالی در بانک‌ها که از سود آن تولید و بانک ها نیز منتفع می‌شوند. از دیگر پیشنهادات کارشناسان برای پیشبرد اهداف دولت در موضوع سپرده گذاری ارزی، مشوق‌های بیشتر به سپرده گذاران ارزی است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.