چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بررسی مسائل فراروی خانواده‌های “اتیسم” در یک همایش علمی
بررسی مسائل فراروی خانواده‌های “اتیسم” در یک همایش علمی

بررسی مسائل فراروی خانواده‌های “اتیسم” در یک همایش علمی

همایش ملی «خانواده، اختلال اتیسم و چالش‌های همراه» به منظور آگاه‌سازی اجتماعی و کمک به خانواده‌های کودکان با اختلال اتیسم برای اولین بار در کشور و از سوی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی نهم اردیبهشت ماه جاری در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

کودک-مبتلا-به-اتیسم.jpg

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و رئیس همایش ضمن اعلام این خبر گفت: این همایش با هدف بررسی مسائل فراروی خانواده‌های اتیسم و چالش‌هایی که در مواجهه با آن روبرو هستند، با حضور استادان، محققان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که چالش‌های داشتن کودک با اختلال اتیسم، فقط محدود به خانواده نبوده، بلکه به گونه‌ای پیکره اجتماعی را نیز متاثر کرده است، افزود: امروز می‌بینیم در بین افراد با مشکلات و معلولیت‌های جسمی و ذهنی، بیشترین سخن درباره اختلال اتیسم است، به طوری که خط اول پژوهش و مطالعات علمی را به خود اختصاص داده و این نگرانی به جایی رسید که سازمان ملل در سال ۲۰۰۸، برای مهار، کنترل و کاهش این وضعیت ناگوار، روز دوم آوریل را روز آگاه‌سازی جهانی اتیسم و ماه آوریل را، “ماه اتیسم” نام‌گذاری کردند.

دبیر علمی این همایش با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی سازمان‌های مسئول برای درمان و توان بخشی مبتلایان اتیسم تصریح کرد: کشور ایران هم به موازات اقدامات جهانی برای مدیریت این وضعیت ناگوار، اقدامات درخور توجهی در قالب پایش، ساماندهی، درمان و توان بخشی انجام داده است و ماحصل آن تأسیس و راه‌اندازی مراکز و مدارس متعدد توان‌بخشی و آموزشی بوده است. به نظر می‌رسد بیشترین اقدامات سازمان‌های ذی‌نقش در این خصوص متمرکز بر خود اختلال اتیسم و کودکان مبتلا به اتیسم بوده است، اما مهم‌تر از آن گرفتاری‌ها و چالش‌های بی‎شمار خانواده‌های افراد مبتلا بوده است که در بهت و استرس توجه غالب به خود اختلال اتیسم، مغفول مانده است.

دکتر برجعلی در این خصوص افزود: تا کنون نشست‌ها و همایش‌های زیادی در خصوص کودکان با اختلال‌های مختلف از جمله اتیسم، برگزار شده است؛ اما به طور مشخص به مسائل و چالش‌های متعددی که این خانواده‌ها دچارش هستند، پرداخته نشده است.

وی افزود: بنا به گزارش‌های پراکنده و البته تایید نشده، نرخ و فراوانی بسیاری از مشکلات اجتماعی و روانشناختی از جمله افسردگی، استرس و اضطراب، گوشه‌گیری، سردی و گسلش عاطفی، طلاق، ترک خانواده، مهاجرت، حاشیه‌نشینی، بیکاری و حتی خودکشی در بین خانواده‌های دارای کودک اتیسم بیشتر گزارش شده است که لازم است از جنبه‌های علمی بررسی و پیگیری شوند.

وی ضمن بیان اهمیت برگزاری این همایش برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع با حضور استادان و محققان این حوزه، اضافه کرد: با درک و آگاهی از این مشکلات و چالش‌ها، گروه روان‌شناسی بالینی این دانشکده بر آن است تا با برگزاری این همایش ملی، با طرح موضوعات و مطالبات مهم خانواده‌های کودکان با اختلال اتیسم از زبان خود این خانواده‌ها و جنبه‌های دیگر این موضوع از نگاه محققان، درمانگران و مربیان در حضور مسئولان و قانون‌گذاران بپردازد.

رئیس این همایش علمی اضافه کرد: زندگی فردی، زندگی اجتماعی، زندگی خانوادگی، مسائل پزشکی و حقوق- قانون محورهای این همایش یک روزه است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.