صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / آمریکا طرح کاهش کارمندان سفارتش در افغانستان را تسریع می‌کند
آمریکا طرح کاهش کارمندان سفارتش در افغانستان را تسریع می‌کند

آمریکا طرح کاهش کارمندان سفارتش در افغانستان را تسریع می‌کند

خبرگزاری رویترز به نقل از چند مقام آمریکایی و دستیار کنگره آمریکا گزارش کرد، وزیر امور خارجه آمریکا دستور به اجرای هر چه سریعتر برنامه‌ای برای کاهش نیمی از نیروی کار سفارتخانه آمریکا در شهر کابل داده و این طرح را از پایان ماه آینده میلادی کلید خواهد زد.

سفارت آمریکا در افغانستان

به گزارش کسب و کار نیوز، چنین طرحی احتمالاً به نگرانی‌ها در خصوص تضعیف فرآیند صلح شکننده افغانستان دامن خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دستور مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا برای کاهش نیروی کار این سفارتخانه حدود یک سال زودتر از آن چه انتظار می‌رفت صادر شده و با توجه به پیشرفت ناچیز مذاکرات آمریکا با نمایندگان طالبان افغانستان یک تحول غیرمنتظره محسوب می‌شود.

طالبان این طرح کاهش چشمگیر کارمندان آمریکا در سفارتخانه این کشور در افغانستان را تأیید هرچه بیشتر تمایل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کاهش نقش کشورش در افغانستان تلقی خواهد کرد و با اجرای چنین طرحی جسارت آنها بیشتر خواهد شد.

اندازه بسیار بزرگ سفارت آمریکا در کابل به نوعی گواه بر  سرمایه گذاری انبوه آمریکا در افغانستان از زمانی که در سال ۲۰۰۱ به این کشور حمله کرد تا کنون، است.

حدود ۱۵۰۰ تن جزو نیروی کار این سفارتخانه هستند و ساختمان به شدت محافظت شده آن چهار سال پیش هدف یک عملیات توسعه ۸۰۰ میلیون دلاری قرار گرفت و اکنون شامل ۷۰۰ تختخواب برای کارمندان است.

یک مقام آمریکایی گفت: این کاهش نیروها بخشی از برنامه آمریکا برای توزیع مجدد دیپلمات‌هایش در سطح جهان محسوب می‌شود و مورد نیاز راهبرد امنیت ملی جدید دولت ترامپ است که در آن تاکید بر مبارزه با تروریسم کمرنگ‌تر و دشمنی ابرقدرتی با روسیه و چین پررنگ‌تر می‌شود.

به نوشته رویترز مقام‌های وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش قبل از اعلام رسمی، کمیته‌های کنگره را در جریان این طرح کاهش چشمگیر نیروی کار سفارتخانه آمریکا در کابل قرار داده‌اند.

این طرح احتمالاً باعث مناقشه در افغانستان خواهد شد و بر روابط آمریکا با دولت اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

توماس لینچ یک استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا و مشاور سابق رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: اشرف غنی چنین طرحی را یک گام دیگر در راستای خیانت به خود تلقی خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی و دستیاران کنگره این کشور گفتند: از نگرانی‌های عمده این طرح مربوط به سفارتخانه آمریکا در افغانستان، افزایش نارضایتی همپیمانان آمریکا در ناتو و مردم عادی افغانستان است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی در پاسخ به درخواست اظهار نظر درباره طرح کاهش نیروی کار این سفارتخانه گفت: وزارت خارجه آمریکا مرتباً حضور ما در هیاتهای کشورهای خارجی را بررسی می‌کند تا تغییرات مربوط به شرایط و اهداف سیاسی ما را بازتاب دهد.

او تاکید کرد: اولویتهای ترامپ شامل پایان دادن به جنگ در افغانستان از طریق یک توافق صلح پایدار و تمرکز بر مبارزه با تروریسم است. واشنگتن حضوری قدرتمند در افغانستان را حفظ خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی و یک دستیار کنگره گفتند: مایک پامپئو زمانی که این دستور خود را مطرح کرده توجیهی برای آن نظیر کاهش هزینه‌ها ارائه نکرده است.

چهار منبع دیگر از جمله سه مقام آمریکایی تأیید کردند که این برنامه قرار است برای کاستن از نیمی از تعداد کارمندان آمریکا در این سفارتخانه اجرا شود و یکی از این مقام‌ها گفت که ممکن است این طرح را از جمله با خالی گذاشتن پستهایی که اکنون خالی هستند اجرا کنند.

یک دستیار کنگره نیز گفت: این طرح از ۳۱ مه آغاز می‌شود و آنها می‌خواهند تا ماه سپتامبر آن را به پایان برسانند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.