صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سازمان ملل درصدد جمع‌آوری ادله و شواهد پیرامون جنایات جنگی در لیبی
سازمان ملل درصدد جمع‌آوری ادله و شواهد پیرامون جنایات جنگی در لیبی

سازمان ملل درصدد جمع‌آوری ادله و شواهد پیرامون جنایات جنگی در لیبی

نیروهای خلیفه حفتر از حملات هوایی به اردوگاه‌های نظامی وابسته به دولت توافق ملی در طرابلس خبر دادند. سازمان ملل نیز اعلام کرد، در حال جمع‌آوری ادله و شواهد پیرامون جنایات جنگی طرف‌های درگیر در لیبی است.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه رأی‌الیوم، نیروهای موسوم به “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی خلیفه حفتر اعلام کردند، در حملات هوایی، اردوگاه‌های نیروهای دولت توافق ملی را مورد هدف قرار دادند.

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای حفتر در نشست خبری اظهارات مذکور را ایراد کرد و گفت: نیروهای هوایی به اردوگاه‌های وابسته به نیروهای توافق ملی واقع در شرق طرابلس حمله کردند که در آنجا انبارهای سلاح و مهمات قرار داشت.

المسماری ادامه داد: ارتش ملی دو روز پیش از سقوط هواپیمای وابسته به دولت توافق ملی در نزدیکی پایگاه الوطیه در شمال غرب کشور خبر داد که پس از دستیابی به لاشه‌های آن معلوم شد خلبان این هواپیما اهل اکوادور بوده است. این خلبان در غرب طرابلس حضور داشته و تلاش‌ها برای دستگیری وی ادامه دارد. با این بیگانگان در صورت دستگیری مانند تروریست برخورد خواهد شد و اسیر محسوب نمی‌شوند.

هنوز دولت توافق ملی درباره این اظهارات المسماری واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد، ادله و شواهدی درباره نقض‌های حقوق بشر توسط طرف‌های درگیر در لیبی جمع آوری می‌کند تا آن‌ها را در اختیار هیأت‌های ذی ربط این سازمان قرار دهد.

هیأت سازمان ملل در لیبی در پیام‌های توییتری نوشت، این هیأت به فعالیت خود در مستند کردن نقض‌های قوانین انسانی بین‌المللی و قوانین بین‌المللی درباره حقوق بشر ادامه داده و آن‌ها را در اختیار هیأت‌های ذی ربط قرار می‌دهد.

دادگاه کیفری بین‌المللی در چارچوب هیأت‌های ذی ربط سازمان ملل قرار ندارد که هیأت سازمان ملل در پیام‌های توییتری خود به آن‌ها اشاره کرده است. اما وضعیت لیبی بر اساس قطعنامه شماره ۱۹۷۰ شورای امنیت به این دادگاه ارجاع یافته است و این مسئله به این معنی است که ممکن است دادگاه کیفری بین‌المللی هم تحقیقاتی را پیرامون نقض‌های صورت گرفته از سوی طرف‌های درگیر در لیبی آغاز کند.

همچنین دولت توافق ملی لیبی به ریاست فائز السراج در پیامی از شورای امنیت خواست برای تحقیق درباره حملات نیروهای حفتر به غیرنظامیان در طرابلس، هیأت حقیقت یاب به این کشور اعزام کند.

دولت توافق ملی در این پیام نیروهای حفتر را به کشتن و آواره کردن غیرنظامیان، تخریب دارایی‌ها، به خدمت گرفتن کودکان و بمباران کردن مناطق مسکونی با سلاح‌های سنگین و موشک‌ها متهم کرد.

پس از اینکه نیروهای حفتر چهارم آوریل به طرابلس حمله کردند تا آن را تحت کنترل خود درآورند انگلیس پیش نویس قطعنامه‌ای دال بر آتش بس در طرابلس به شورای امنیت ارائه کرد، اما شورای امنیت هنوز در این خصوص به توافقی دست نیافته است، زیرا روسیه به متن این پیش نویس اعتراض کرده و آن را تنها علیه حفتر دانسته و آمریکا هم برای بررسی اوضاع خواستار مهلت بیشتری شده است.

همزمان با آغاز ضد حملات نیروهای دولت توافق ملی طی هفته گذشته، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به تبدیل شدن مناطق مسکونی در طرابلس به میادین درگیری هشدار داد و طبق آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی در این درگیری‌ها دست کم ۲۷۸ تن کشته و بیش از ۱۳۰۰ تن زخمی شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.