صفحه اصلی / سرخط خبرها / شروع خلوت نمایشگاه کتاب همراه با سرمای عجیب بهاری
شروع خلوت نمایشگاه کتاب همراه با سرمای عجیب بهاری

شروع خلوت نمایشگاه کتاب همراه با سرمای عجیب بهاری

سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران اولین روز خود را با تراکم جمعیتی نسبتا کم و سرمای بهاری زیادی پشت سر گذاشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت اولین روز برپایی خود را پشت سر گذاشت. در اولین روز این دوره نمایشگاه، رفت‌وآمدهای کارکنان و متولیان سالن‌ها و غرفه‌ها همچنان برای آماده‌سازی مصلی امام خمینی (ره) برای این رویداد ادامه داشت.

با وجود فعالیت‌های روز گذشته (سه‌شنبه) ناشران و متولیان بخش‌های مختلف برای آماده‌سازی مصلی، اما کارها همچنان ادامه داشت و از ساعت ۱۰ که نمایشگاه کارش را آغاز کرد، بسیاری از ناشران عمومی که در فضای شبستان قرار دارند، همچنین ناشران حاضر در دیگربخش‌های نمایشگاه مشغول انتقال کتاب‌های خود به غرفه و فعالیت‌های غرفه‌آرایی بودند. غرفه تعداد زیادی از ناشران عمومی هم بدون کتیبه یا نام ناشر در سردر غرفه بود که به‌نظر می‌رسد این مشکل از امروز یا حداکثر پایان امروز برطرف شود.

مصلی امام خمینی (ره) روز چهارشنبه جمعیت چندان قابل توجهی را به خود ندید. با وجود بازدیدها و خریدهایی که برخی بازدیدکنندگان از روز اول نمایشگاه داشتند، رفت‌وآمد در بخش‌های مختلف مصلی به آسانی انجام می‌گرفت و تراکم جمعیتی دیده نمی‌شد. بخش قابل توجهی از رفت‌وآمدهای دیروز مربوط به دست‌اندرکاران و کارکنان نمایشگاه بود و پیش‌بینی می‌شود طی دو روز پیش رو یعنی امروز و فردا (دومین و سومین روز) جمعیت بیشتری به نمایشگاه بیاید. این گمانه‌زنی با توجه به حضور تعدادی از گروه‌های مختلف دانش‌آموزی در روز اول نمایشگاه بیان می‌شود.

مهم‌ترین اتفاق اولین روز نمایشگاه، افتتاح غرفه کشور چین به‌عنوان مهمان ویژه این دوره نمایشگاه بود که با حضور وزیر ارشاد و معاون فرهنگی‌اش از ایران، و معاون وزیر ارتباطات و سفیر کشور چین در کنار دیگر مقامات فرهنگی دو کشور برگزار شد. غرفه چین در نیم‌طبقه شبستان مصلی قرار دارد و پس از سخنرانی‌های مراسم یادشده، مسئولان یادشده به بازدید از زوایای مختلف غرفه مهمان‌ویژه این دوره نمایشگاه تهران پرداختند. از جمله برنامه‌های دیگر این غرفه در روز اول، چند سخنرانی و گفتگو و تبادل برای خرید و فروش رایت بین ناشران دو کشور بود.

از ابتدای دیروز تا ساعات بعد از ظهر، دستگاه‌های کارتخوان بسیاری از ناشران بخش‌های مختلف غیرفعال بود که موجب گلایه‌هایی از طرف این ناشران شد. مسئولان اجرایی نمایشگاه نیز در پی حل این مشکل برآمدند. اما تعدادی از ناشران مدعی بودند به‌خاطر نبود دستگاه کارتخوان، بخشی از فروش صبح خود را از دست داده‌اند.

یکی از مشکلات پیش‌بینی‌نشده‌ای که روز اول نمایشگاه گریبان غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و دست‌اندرکاران نمایشگاه را گرفت، سرمای عجیب زمستانی هوا بود. این سرما در بخش شبستان و سالن‌های مسقف و سرپوشیده کمتر از دیگر نقاط نمایشگاه بود اما بخش زیرزمینی که پایین رواق مصلی قرار دارد و مربوط به ناشران خارجی و ناشران کودک است، به‌شدت با این مشکل روبرو بود. همچنین بخش زیرپله که پله‌های بالای آن منتهی به صحن اصلی مصلی می‌شود، و غرفه برخی رسانه‌ها در آن‌جا قرار دارد، به‌شدت با این مشکل درگیر بود. گلایه‌های غرفه‌داران کودک و خارجی که در زیرزمین مذکور قرار دارند، از جمله موارد مشهودی بود که سرمای هوا در روز اول نمایشگاه موجب شد. به این‌ترتیب کمبود دستگاه‌های گرمایشی در برخی بخش‌های مصلی احساس می‌شد که البته علت نبود این دستگاه‌ها را می‌توان با توجه به غیرپیش‌بینی‌بودن سرمای فعلی هوای تهران متوجه شد.

روز چهارشنبه همچنین زمزمه‌هایی درباره گرانی‌ها، وضع بد کاغذ و هزینه‌های گزاف، از گوشه‌وکنار نمایشگاه شنیده می‌شد. در این‌زمینه می‌توان به قیمت‌های کارگران چرخ‌به‌دست مصلی اشاره کرد که برای انتقال کتاب‌های مراجعان در مسافتی کوتاه مبلغ ۷۰ یا ۵۰ هزار تومان را پیشنهاد می‌دادند. البته پیش‌بینی می‌شود با در احتمال شلوغ‌بودن روزهای آتی نمایشگاه این قیمت‌ها به‌دلیل تقاضای زیاد کاهش پیدا کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.