صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پنج چالش پیش روی رییس جمهوری جدید اوکراین
پنج چالش پیش روی رییس جمهوری جدید اوکراین

پنج چالش پیش روی رییس جمهوری جدید اوکراین

با پیروزی ولودیمیر زلنسکی، کمدینی که هیچ گونه سابقه سیاسی نداشته، اوکراین وارد آب‌های خروشان سیاسی شده است.

ولودومیر زلنسکی، پیشروی انتخابات ریاست جمهوری اوکراین

به‌ گزارش ‌ایسنا، ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، زلنسکی پس از بر عهده گیری ریاست جمهوری اوکراین با پنج چالش بزرگ چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی روبرو است.

اولین چالش پیش روی ولودیمیر زلنسکی، نداشتن سابقه سیاسی است. انتظار می‌رود که ماه آینده میلادی وی بر سر کار بیاید. توانایی او برای کار کردن با پارلمان، یکی از مسائل کلیدی است. رییس جمهور، رییس سرویس امنیتی کشور، رییس ارتش، دادستان کل، رییس بانک مرکزی و وزرای دفاع و امور خارجه را انتخاب می‌کند، اما پارلمان باید هر یک از این انتخابات را تایید و تصویب کند.

اگر چه زلنسکی با قاطعیت توانست پترو پوروشنکو ، رییس جمهور فعلی را در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه‌ شکست دهد، اما انتخابات پارلمانی اکتبر برگزار می‌شود. مشخص نیست که در آن انتخابات حزب زلنسکی یعنی خادم ملت به پیروز برسد.

دومین چالش پیش روی زلنسکی تشکیل یک تیم سیاسی است. با توجه به نبود سابقه سیاسی، سرمایه‌گذاران از زلنسکی می‌خواهند که یک تیمی تشکیل دهد که به خوبی بتواند از هر گونه برداشتن گام و اجرای سیاست‌های اشتباه جلوگیری کند.

او در واقع آشنا به ظریف‌کاری‌های سیاسی نیست. با این حال وی دو نفر از وزرای پیشین را به عنوان مشاوران کمپینش معرفی کرد؛ وزیر پیشین دارایی و وزیر پیشین اقتصاد. شایعه شده است وزیر پیشین دارایی، وزیر امور خارجه آتی اوکراین می‌شود.

سومین مساله پیش روی زلنسکی، صندوق بین‌المللی پول و کمک‌های آن به اقتصاد اوکراین است. این کمک‌ها برای اوکراین بسیار حائز اهمیت است. اوکراین باید اصلاحات اقتصادی را در پیش بگیرد تا بر اساس برنامه صندوق بین‌المللی پول پیش رود.

چالش دیگر زلنسکی درباره روابط وی با ایگور کولومویسکی، صاحب پیشین “پرایوت بانک” بزرگترین وام دهنده در اوکراین است که در سال ۲۰۱۶ این بانک ملی شد. در حالی که جامعه بین‌المللی نگران وضعیت فساد و نفوذهای سیاسی در اوکراین هستند، برخی از سوال‌ها درباره رابطه زلنسکی با صاحب پیشین این بانک ایجاد شده است.

چند روز گذشته یک دادگاه تهدید کرد که  می‌تواند دولتی شدن این بانک را باز گرداند.

بانک مرکزی هشدار داده است که اگر زلنسکی در این پرونده نقشی داشته باشد، می‌تواند یک صدمه جدی به روابط با صندوق بین‌المللی پول بگذارد.

پنجمین مساله پیش روی زلنسکی روابط با روسیه است. در حالی که تمام رهبران جهان به زلنسکی تبریک گفتند، یکی از نام‌های غایب در این لیست ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه بود.‌ زلنسکی پیشنهاد یک چشم انداز جدید برای تامین صلح با مسکو و همچنین پیشبرد همزمان اقدامات دوستانه با اتحادیه اروپا داده است.

روسیه نشان داده است که می‌خواهد به رای مردم اوکراین احترام بگذارد، اگر چه پوتین برنامه‌ای برای مذاکره با زلنسکی ندارد.

یک منبع در کرملین اعلام کرد: هر گونه بهبود روابط برای مسکو و کی‌یف، می‌تواند برای اوکراین جوایزی به همراه داشته باشد. ارتقای روابط می‌تواند به باز پس گیری کنترل مناطق شرقی تحت کنترل جدایی طلبان، گاز ارزان و همچنین سرمایه‌گذارهای بزرگ کمک کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.