صفحه اصلی / سرخط خبرها / تدوین قوانین ارز دیجیتال

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

تدوین قوانین ارز دیجیتال

سرمقاله 

درست است که استفاده از ارز دیجیتال و بخصوص بیت کوین امروز در کشورهای جهان رواج دارد اما ستفاده از ارز دیجیتال خارجی در کشور توصیه نمی شود چراکه مبنای این ارزها خارج از ایران است و پشتوانه معتبری ندارند. به هیچ عنوان مخالفتی برای اجرا و استفاده از ارزهای دیجیتال وجود ندارد اما باید ارز دیجیتال ملی توسط بانک مرکزی طراحی و ارایه شود تا با قوانین کشور و البته قوانینی که در رابطه با آن تدوین می شود کاربرد داشته باشد. نبود پشتوانه معتبر و دولتی یکی از بزرگترین اشکالات ارزهای خارجی و حال نمونه بارز و رایج آن بیت کوین است که استفاده از آن توصیه نمی شود. هم چنین بازار این ارزهای دیجیتال بازار سفته‌بازی بوده و استفاده از آن در کشور عملیاتی نیست و برای شبکه بانکی مشکلات بسیاری جدی را ایجاد خواهد کرد.

بنابراین برای اینکه از دنیای دیجیتال عقب نمانیم باید توسعه ارز دیجیتال ملی را در دستور کارقرار دهیم. با توجه به اینکه این ارز توسط متخصصان و کتارشناسان داخلی طراحی خواهد شد قابلیت اجرا در کشور را دارد و قوانین آن منطبق با قوانین نظام بانکی و شرایط اقتصادی هماهنگ خواهد شد. این ارز در کشور طراحی و اجرا می شود در حالی که ارزهای خارجی مانند بیت کوین فقط در داخل کشور معامله می‌شوند اما فعالیت اصلی آن در خارج از کشور است.

در شرایط اقتصادی امروز کشور استفاده از ارز دیجیتال می تواند روابط تجاری ایران را گسترش دهد و رونق اقتصادی را رقم بزند. ما تحریم ها را در کشور داریم و می توانیم از فرصت ارز دیجیتال برای توسعه روابط اقتصادی و چند جانبه بهره ببریم. باید آنقدر در طراحی و استفاده  از رمزینه ارز آگاهانه جلو برویم که در ارز دیجیتال ایران به صورت بین‌المللی مورد قبول واقع شود. بنابراین استفاده از ارز دیجیتال ملی باید جایگزین استفاده از ارز دیجیتال خارجی شود تا از ورود سفته بازان به بازارهای مالی نیز جلوگیری کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.