صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۶۵ درصد مردم بشاگرد باسوادند/ بشاگرد از فقر فرهنگی رنج می‌بیند
۶۵ درصد مردم بشاگرد باسوادند/ بشاگرد از فقر فرهنگی رنج می‌بیند

در همایش "بشاگرد و محرومیت؛ رهایی یا تثبیت" عنوان شد

۶۵ درصد مردم بشاگرد باسوادند/ بشاگرد از فقر فرهنگی رنج می‌بیند

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان درباره وضعیت آموزشی شهرستان بشاگرد آماری ارائه کرد و گفت: در ۴۰ سال قبل ۱۳۰ دانش آموز در منطقه بشاگرد وجود داشت اما امروزه تعداد دانش‌آموزان به ۸ هزار و ۹۴۴ نفر رسیده است، این نرخ نشان دهنده رشد فرهنگی است که در این مدت در بشاگرد انجام شده است.

منطقه محروم بشاگرد

به گزارش کسب و کار نیوز، موسی دادی زاده در همایش “بشاگرد و محرومیت؛ رهایی یا تثبیت” با بیان اینکه شهرستان بشاگرد در نیمه غربی استان هرمزگان واقع شده است، گفت: این شهرستان دارای سه بخش، شش دهستان و ۲۰۲ آبادی است که ۱۶۶ آبادی آن دارای سکنه است. همچنین حدود ۱۲.۵ درصد از مساحت خاکی استان هرمزگان را به خود اختصاص داده و چهارمین شهر استان هرمزگان است.

وی درباره جمعیت بشاگرد یادآور شد: از نظر جمعیت ۶.۵ درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده و حدود ۳۵ هزار و ۸۵ نفر جمعیت دارد که حدود ۹۵۵۹ خانوار در آن زندگی می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان با بیان اینکه پراکندگی و صعب العبوری راه‌های مواصلاتی این منطقه باعث شده فقر و محرومیت در این منطقه نمود بیشتری داشته باشد و محرومیت زدایی با مشکلات و موانع بیشتری دست و پنجه نرم کند، افزود: وضعیت بشاگرد به گونه ای است که امروز ضریب پوشش تحصیلی آن در دوره ابتدایی ۹۹ درصد بوده که این نرخ در پایه اول ابتدایی حدود ۹۸ درصد است، همچنین نرخ جذب نوآموزان در منطقه بشاگرد ۹۶ درصد است، اما در دوره های متوسطه اول و دوم این نرخ به یکباره کاهش می‌یابد و درصد پوشش تحصیلی در متوسطه اول حدود ۶۴ درصد و متوسطه دوم ۶۹ درصد را نشان میدهد، این نرخ کمتر از میانگین استان هرمزگان است.

بنا بر اظهارات دادی زاده به علت صعب العبور بودن و پراکندگی جمعیت منطقه، همه درآمد خانوارهای روستایی در تامین هزینه تحصیلی دانش آموزان مانند هزینه کتب درسی، پوشاک و ایاب و ذهاب و نبود هنرستانهای فنی و حرفه ای شبانه روزی باعث شده پوشش تحصیلی در متوسطه اول و دوم کاهش یابد.

وی در ادامه درباره وضعیت آموزش و پرورش بشاگرد در گذر زمان خاطر نشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان بشاگرد تنها هفت دبستان وجود داشت که در هفت روستای استان هرمزگان در شهرستان بشاگرد فعالیت می کردند، به علت نزدیکی به استان کرمان از طریق سپاه دانشی که از استان کرمان اعزام می‌شد کار آموزشی دانش آموزان را در آنجا انجام میدادند و دانش آموزان پس از پایان تحصیلات ابتدایی مجبور به ترک تحصیل بودند، لذا بیش از ۹۵ درصد جمعیت منطقه بشاگرد افرادی بودند که از کمترین سواد برخوردار نبودند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و توجه ویژه به مناطق محروم، مدارس ابتدایی به صورت کپری در روستاها دایر می‌شود و به همت مرحوم «حاج عبدالله والی» ساخت مدارس ابتدایی در روستاهای بشاگرد شکل می گیرد که علاوه بر مدارس راهنمایی در خمینی شهر بشاگرد مدارس ابتدایی متوسطه اول و دوم نیز به صورت شبانه‌روزی دایر می‌شود. به گونه‌ای که امروز ۱۸ واحد شبانه روزی در منطقه بشاگرد وجود دارد.

وی گفت: با توجه به پراکندگی منطقه، صعب‌العبور بودن مسیرها و نبود اعتبار کافی علیرغم کمک و همیاری خیرین تا سال ۸۴ بیش از ۷۳ مدرسه کپری و کانکسی وجود داشت که در سال ۸۴ با اعتبار ملی که اختصاص می یابد با حضور رئیس جمهور وقت، جشن برچیدن مدارس کپری و کپر زدایی در بشاگرد رخ میدهد. پس از آن با توجه به خشکسالی متعددی که در استان هرمزگان به ویژه منطقه بشاگرد اتفاق افتاد، مهاجرت از روستاهایی که خشکسالی آسیب بیشتری به روستاها وارد کرده بود آغاز شد و افراد در روستاهای جدیدی که امکان حیات در آنجا وجود داشت ساکن شدند، به همین دلیل امروزه شهرستان بشاگرد دارای ۳ مدرسه کپری و ۸ مدرسه کانکسی است.

دادی زاده در ادامه با بیان اینکه نگاه مقایسه ای به آمار دانش آموزان در بشاگرد نشان می دهد که در ۴۰ سال گذشته تعداد کل مدارس موجود در شهرستان بشاگرد حدود هفت مدرسه بوده است، بیان کرد: امروز این رقم به ۳۱۹ واحد آموزشی ارتقاء یافته که تعداد زیادی از این مدارس توسط خیرین ایجاد شده و تعدادی نیز توسط اعتبارات استانی و ملی شکل گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان یادآور شد: در ۴۰ سال قبل ۱۳۰ دانش آموز در منطقه بشاگرد وجود داشت، اما امروزه تعداد دانش‌آموزان به ۸۹۴۴ نفر رسیده است، این نرخ نشان دهنده رشد فرهنگی است که در این مدت در بشاگرد انجام شده است.

وی درباره مدرسه شبانه روزی در بشاگرد نیز گفت: پیش از پیروزی انقلاب مدرسه ای وجود نداشت و امروز حدود ۱۸ مدرسه شبانه روزی وجود دارد که بالغ بر دو هزار نفر دانش‌آموز را در خود جای داده و یکی از عواملی که باعث کاهش تعداد بیسوادان آن در شهرستان بشاگرد شده، وجود همین مدارس شبانه روزی است.

 مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان معتقد است: ۹۵ درصد مردم در ۴۰ سال قبل در شهرستان بشاگرد بی سواد بودند، امروز آماری که در سرشماری های مختلف ارائه شده نشان می‌دهد که ۶۵ درصد مردم آن باسوادند و از این ۶۵ درصد ۷۰ درصد را مردان تشکیل می‌دهند، میزان باسوادی زنان نیز ۵۹ درصد است. همچنین از میان ۸۹۴۴ دانش آموز در حال تحصیل، بالغ بر ۵۳ درصد در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، این در حالی است که برای دوره استثنایی در بشاگرد هیچ مدرسه استثنایی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود ندارد.

بنا بر اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان،  از  ۳۱۹ واحد آموزشی این شهرستان ۱۶۵ واحد به دوره ابتدایی تعلق دارد، هفت درصد واحدها به دوره متوسطه اول و حدود ۶ درصد به دوره متوسطه دوم اختصاص پیدا کرده است.

دادی‌زاده در ادامه برای توسعه بشاگرد پیشنهاداتی را در حوزه آموزش و پرورش ارائه کرد که عبارتند از: تامین امکانات کمک آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی برای مدارس موجود در سطح شهرستان جهت ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان، تامین نیروی انسانی و مجرب یکی از ضرورت های تحقق عدالت آموزشی است، ایجاد زمینه مناسب برای تحصیل بازماندگان از تحصیل که معضلات اجتماعی و فرهنگی و تلاش برای امرار معاش مانع از حضور آنها در مدرسه شده است، تامین پوشاک و لوازم التحریر دانش آموزان و فراگیر کردن تغذیه رایگان از مواردی است که مورد توجه آموزش و پرورش است و باید عملیاتی شود، ایجاد زمینه مناسب برای بهره مندی معلمان از امکانات رفاهی مطلوب برای افزایش ماندگاری معلمان، تامین تجهیزات خوابگاهی مدارس برای نیازمندی های زیستی دانش آموزان در مدارس شبانه روزی، برگزاری و غنی سازی آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان و استفاده از اساتید مجرب به دانشگاهیان می‌تواند میزان معلومات و سواد معلمان را افزایش دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا درمان_مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی نیز در این همایش با بیان اینکه ما موسسه خیریه مردم نهاد هستیم، گفت: ۳۶ سال است که در زمینه مدرسه سازی فعالیت میکنیم، همچنین در ۱۸ استان کشور فعالیت کرده ایم و تاکنون بالغ بر روی ۹۳۰ پروژه کار کرده ایم.

وی افرود: پس از ۳۶ سال مدرسه سازی فهمیدیم که مدرسه رفتن به معنای آموزش نیست، آن اتفاقی که باعث می‌شود آموزش شکل گیرد تنها با ساختن مدرسه رخ نمیدهد. کلید واژه و جمله اصلی گزارش بانک جهانی توسعه در سال ۲۰۱۸ در حوزه آموزش این است که مدرسه رفتن به معنی آموزش نیست.

درمان معتقد است که آن چیزی که در بشاگرد نهادینه شده و این منطقه را آزار می‌دهد فقر مالی نیست، بلکه فقر فرهنگی است. تصور می‌کنم به عنوان سازمانی که در حوزه آموزش فعالیت می‌کنیم، باید رویکردهای جدیدی اتخاذ کنیم و یاد بگیریم که چگونه با این موضوع مقابله کنیم. در این صورت افراد می‌توانند فضا را اصلاح کنند و از این شرایط خارج شوند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.