صفحه اصلی / سرخط خبرها / خسارت ۱۵۶۰ میلیاردی سیل به زیربخش‌های کشاورزی
خسارت ۱۵۶۰ میلیاردی سیل به زیربخش‌های کشاورزی

آخرین وضعیت سیلاب لرستان به روز رسانی می‌شود؛

خسارت ۱۵۶۰ میلیاردی سیل به زیربخش‌های کشاورزی

سیل پنجم و دوازدهم لرستان تبعات و خساراتی در پی داشت جبران ناپذیر، گرچه مردم مشکلاتی چون اب و غذا و پوشاک ندارند و خوشبختانه خیریه های بسیاری ورود پیدا کرده اند در این زمینه و به یاری دولت پرداختن اما مشکلات جسمی و سلامتی مردم منطقه سیل زده و همچنین تخریب راههای و نبود سرپناه همچنان باقیست.

سیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بر اثر سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بالغ‌بر ۱۵۶۰ میلیارد تومان به زیر بخش‌های کشاورزی استان خسارت وارد شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالرضا بازدار افزود: بر اثر سیل پنجم و دوازدهم فروردین‌ماه سال جاری بخش کشاورزی استان در اکثر شهرستان‌ها دچار خسارت و آسیب جدی شده است.

وی بیان کرد: امکانات تأسیسات و ابنیه سازه‌های آبی و ایستگاه‌های پمپاژ،  مزارع زراعی، باغات مجتمع‌های شیلاتی و دامی و … بر اثر طغیان رودخانه‌ها و سیل خروشان  به‌شدت آسیب‌دیده و یا به‌کلی از بین رفته و خسارات زیادی به‌تمامی زیربخش‌های کشاورزی استان وارد شده است.

بازدار افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی به‌عمل‌آمده و بازدیدهای میدانی تا به امروز بیش از ۶۷ هزار هکتار از مزارع، حدود ۵۰۰۰ هکتار از باغات که عموماً در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند و باغاتی که به مرحله تولید اقتصادی رسیده  و مزیت نسبی استان بر شمرده می‌شدند از بین رفته است.

این مسئول ادامه داد: براثر سیل فروردین‌ماه ۹۸، بیش از ۸۰۰ مورد ایستگاه پمپاژ عمومی و خصوصی، موتور تلمبه‌ها، ترانس برق و شبکه آب‌رسانی، خطوط انتقال آب، کانال‌های آبیاری و جاده‌های بین مزارع و همچنین در حوزه دام طیور و آبزیان بیش از ۲۱۲ مزرعه پرورش ماهی که در حاشیه رودخانه‌ها قرار داشتند شامل تأسیسات و ابنیه و ماهیان تولیدی آنان به‌کلی از بین رفته و بیش از ۶۰۰۰ رأس دام سبک و سنگین، بیش از ۱۰ هزار واحد اماکن دامی روستایی و عشایری نیز بر اثر این سیل ویرانگر از بین رفته و خسارت دیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت مقرر شده است خسارت بلاعوض به کشاورزانی که بر اثر سیل خسارت آنان وارد شده است، پرداخت شود که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی بازدید میدانی و بررسی کارشناسی را در دستور کار خود قرار داده است.

بازدار افزود: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران به ازای هر هکتار باغ مبلغ  ۵ میلیون تومان، به ازای هر هکتار زراعت آبی پنج میلیون تومان به ازای هر هکتار زراعت دیم دو میلیون تومان،  به ازای هر دام سبک ۳۰۰ هزار تومان و به ازای هر رأس دام سنگین سه میلیون تومان کمک بلاعوض اعطا خواهد شد و به سایر زیر بخش‌های خسارت‌دیده نیز  کمک‌های بلاعوض پرداخت می‎شود که در این راستا تشکیل پرونده و مستندسازی‌های لازم توسط همکاران مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها برای هریک از کشاورزان و بهره‌برداران خسارت‌دیده در حال انجام بوده که به‌محض ابلاغ اعتبارات از سوی وزارت جهاد کشاورزی روند پرداخت خسارات را انجام خواهیم داد.

بازدار گفت: کار بازسازی و اقدامات فوری را در دست اقدام داریم، در حال حاضر بیش از ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در سطح شهرستان‌های استان در حال لایروبی کانال‌ها و مرمت و بازسازی جاده‌های بین مزارع که بر اثر سیل آسیب‌دیده و یا از بین رفته‌اند، در حال انجام کار می‌باشند.

وی گفت: در جاهایی که تأسیسات آبیاری عمومی داریم و آسیب‌دیده است با استفاده از امکانات سازمان جهاد کشاورزی و با استقرار تعمیرگاه مکانیکی ثابت و سیار اقدام به تعمیر الکتروپمپ‌ها و ترانس‌های برق کرده‌ایم که از خشک شدن باغات و مزارع جلوگیری کنیم. کار بازسازی بندهای آبی و انتقال آب به دو سایت باغبانی انارستان تنگ سیاب در شهرستان کوهدشت و انجیرستان بخش معمولان واقع در منطقه زیودار که از مزیت‌های استان بوده و شهرت کشوری دارند  به‌صورت فوری در دست اقدام است.

۵۰ کیلومتر از جاده قدیمی خرم‌آباد – پل‌دختر محو شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: اعتماد به هواشناسی، اطلاع‌رسانی و مدیریت به‌موقع باعث کاهش تلفات جانی سیل در لرستان شد.

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه لرستان، دکتر احمد مرادپور در جلسه با سازمان مردم‌نهاد مرکز گفتمان صلح برای همه کشور که در استانداری لرستان برگزار شد،  بیان کرد: نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در کنار سایر نیروها در سیل اخیر قابل‌تقدیر است.

وی افزود: حضور اقشار مختلف ازجمله بسیج، سپاه، ارتش، دولت، نیروهای جهادی، سازمان‌های مردم‌نهاد و طلاب در مناطق سیل‌زده موجب دلگرمی افراد آسیب‌دیده شد.

مرادپور عنوان کرد: سیل لرستان علیرغم تمامی خسارات و سختی‌ها اما نکته خوبی داشت و موجب واکنش تمامی نیروهای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان شد.

وی با بیان اینکه نیروهای مسلح با تجهیزات کامل برای امداد به سیل‌زدگان تلاش کردند، ادامه داد: همچنین سیستم دولتی ۱۵ استان کشور با تجهیزات و امکانات خود از روزهای اول برای کمک به سیل‌زدگان در منطقه حضور یافتند.

مرادپور با تأکید بر اینکه شفافیت موجب جلب اعتماد مردم می‌شود، تصریح کرد: مدت‌زمان منتهی به یکسال گذشته چهار مرحله سیل در لرستان رخ داده که قبل از وقوع هر یک مصوبات، پیشنهادها و اطلاع‌رسانی‌هایی صورت گرفته که موجب کاهش تلفات انسانی سیل شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: اطلاع‌رسانی، تشخیص و اعتماد به گزارش‌های هواشناسی سه عامل اصلی در کاهش تلفات سیل بود، اما مشکلات به‌جامانده از سال‌های قبل نیز این حادثه را تشدید کرد.

مرادپور افزود: تجاوز به حریم و بستر رودخانه و ساخت‌وساز غیرمجاز باعث بسیاری از تخریب‌های سیل شد.

وی با تأکید بر رعایت مباحث پدافند غیرعامل در ساخت‌وسازهای دولتی بیان کرد: ۵۰ کیلومتر از جاده قدیمی خرم‌آباد – پل‌دختر به‌طور کامل براثر سیل محو شده و باوجوداینکه شبکه‌های برق، آب و گاز تمامی روستاها و شهرهای سیل‌زده وارد مدار شده اما تلاش برایا ایجاد راه ارتباطی چند روستا همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ۱۵۰ هکتار در شهر پل‌دختر زیر گل‌ولای به ارتفاع یک تا سه متر رفته که جمع‌آوری این رسوبات در مدت ۱۵ روز اقدام ارزشمندی است.

مرادپور ادامه داد: همچنین با توجه به گرمای هوا در شهر پل‌دختر اسکان سیل‌زدگان در چادر و کانکس سخت است و باید هرچه سریع‌تر این مسئله حل شود.

خدمات پزشکی تخصصی در بستر فناوری اطلاعات در مناطق سیل‌زده

تامین آب و غذای سالم و سلامت جسمی، نیاز اصلی سیل‌زدگان است که در سیل اخیر نیز عمده افراد درگیر این امر بوده‌اند. در توزیع آب و غذا، مجموعه‌های مختلف سازمانی، خیریه‌ها و اشخاص ورود پیدا کرده و تا حدی زیادی این نیاز در مناطق سیل مرتفع شده است، اما کماکان جای پزشکان متخصص در این مناطق خالی است.

به گزارش کسب و کار نیوز منطقه لرستان، بااینکه گروه‌های مختلف، تیم‌های پزشکی را به مناطق اعزام کرده‌اند، اما همچنان نیاز به خدمات متخصصان وجود دارد که البته دسترسی به متخصصان برای این مناطق سیل‌زده که شماری از آنها مناطق محروم نیز می‌باشند در شرایط عادی نیز مشکل و دشوار است.

خدمات و فناوری‌های نوین سلامت الکترونیکی دسترسی خدمات پزشکی در چنین مناطقی را تسهیل می‌کند، سلامت الکترونیکی و دوراسلامت امکان ارائه خدمات پزشکی را از یک نقطه از کشور بدون حضور پزشک به نقطه دیگر مقدور می‌سازد.

با توجه به اینکه شرکت سلامت الکترونیکی برکت، نقشی پیشرو در حوزه سلامت الکترونیکی و دوراسلامت در کشور دارد، اقدام به تجهیز و اعزام ماشین‌های مجهز به فناوری دوراسلامت و سلامت الکترونیکی جهت ارائه خدمات تخصصی پزشکی به مناطق سیل‌زده کرده است.

شرکت سلامت الکترونیک برکت، با اتصال پزشکان متخصص مستقر در بیمارستان‌های تهران به مناطق آسیب‌دیده استان لرستان توسط فناوری‌های سلامت از راه دور، در حال ارائه خدمات تخصصی پزشکی در مناطق سیل‌زده استان لرستان است.

در این خصوص سید سجاد مروجی مدیرعامل شرکت سلامت الکترونیک برکت به توصیف این خدمات پرداخت و گفت: این مجموعه، دو کامیونت مجهز به تجهیزات و فناوری‌های سلامت از راه دور و سلامت الکترونیکی را به همراه دارو به مناطق سیل‌زده این استان اعزام داشته است و پزشکان متخصص مستقر در بیمارستان‌های تخصصی شهر تهران در حوزه‌های داخلی، پوست، قلب و چشم، روانشناسی و زنان به ارائه خدمات مستقیم و آنلاین به افراد آسیب‌دیده در سیل می‌پردازند.

وی در ادامه بیان کرد: حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پشتیبانی و توسعه فناوری‌های نوین در ارائه خدمات به افراد محروم و آسیب‌دیده شکل جدیدی از عدالت اجتماعی را محقق می‌سازد که با توجه به دستور رئیس محترم ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، شرکت سلامت الکترونیک برکت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین توسعه‌یافته پزشکی و فناوری اطلاعات توسط این مجموعه و بهره‌مندی از زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی شرکت توسعه اعتماد مبین که توسعه این نوع از خدمات و فناوری‌ها را در اولویت خود قرارداده است به ارائه خدمات پزشکی تخصصی در استان لرستان می‌پردازد.

وی یادآور شد: شرکت سلامت الکترونیکی برکت با توجه به ثبت اختراعات انجام شده در حوزه دوراسلامت و سلامت الکترونیک، به توسعه و ارائه این نوع از خدمات همت گمارده است که در اربعین سال ۱۳۹۶ نیز به معاینات تخصصی و پزشکی از راه دور با اتصال کامیونت‌های خود در کربلا به سه بیمارستان تخصصی در شهر تهران به ارائه خدمات تخصصی پزشکی بدون حضور هیچ‌گونه پزشکی در کربلا اقدام کرده است.

این مسئول افزود: ظرف چند روز گذشته بیش از ۲۵۰۰ نفر از افراد سیل‌زده استان لرستان از خدمات پزشکی از راه دور و تجویز دارو بهره‌مند شده‌اند که برخی از این مناطق شامل چم خوشه، معمولان، حیات الغیب، شاهیوند، درمره، غالبی سفلی و علیا، چم حسین در استان لرستان است، در این زمینه هماهنگی پزشکان متخصص و بیمارستان‌ها در شهر تهران جهت ارائه خدمات پزشکی از راه دور توسط سازمان نظام پزشکی انجام شده و هماهنگی اجرایی محلی در لرستان نیز با همکاری جهاد دانشگاهی استان و بخشی از کمک‌های تدارکاتی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران استان لرستان انجام شده است.

مروجی افزود: با توجه به وسعت کشور ایران، افزایش کیفیت و دسترس‌پذیری خدمات سلامت در کشور، به‌واسطه توسعه فناوری‌های سلامت الکترونیک و دوراسلامت می‌تواند میسر شود که این امر نیازمند تبیین و توسعه یک برنامه منسجم ملی است و در حال حاضر نمونه عملی ارائه خدمات سلامت الکترونیک و دوراسلامت را در میدان اجرا مشاهده می‌کنیم که شرکت سلامت الکترونیکی این امر را بارها در عرصه داخلی و خارجی به منصه اجرا گذارده است که می‌تواند مدلی در ارائه خدمات در هنگام بحران و همچنین در توسعه خدمات سلامت در کشور باشد.
در این خصوص دکتر سیدعلی نادر دهقانی‌الواررئیس جهاد دانشگاهی لرستان بیان کرد: هم‌افزایی بین مجموعه‌های مختلف می‌تواند پتانسیل کمک و امدادرسانی در مناطق سیل‌زده را افزایش دهد و موجب هماهنگی در ارائه کمک‌ها خواهد شد، در این خصوص با جهاد دانشگاهی استان سعی کرد تا در این حرکت نوآورانه حداکثر هماهنگی منطقه‌ای در ارائه کمک به مردم سیل‌زده در این استان را انجام دهد که موجب ارائه خدمات پزشکی تخصصی در تعداد بسیار زیادی از روستاها شده است.

ادامه دارد….

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.