صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / اگر ایران بخواهد حرکت آمریکایی‌ها در تنگه هرمز و باب المندب متوقف می‌شود
اگر ایران بخواهد حرکت آمریکایی‌ها در تنگه هرمز و باب المندب متوقف می‌شود

تحلیل روزنامه لبنانی از اقدام اخیر آمریکا علیه ایران

اگر ایران بخواهد حرکت آمریکایی‌ها در تنگه هرمز و باب المندب متوقف می‌شود

یک روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه عربستان و امارات توانایی جایگزین کردن نفت ایران در بازار جهانی را ندارند در تحلیلی نوشت: اگر ایران مجبور شود می‌تواند کاری کند که حرکت تمام ناوگان‌های تجاری و نظامی آمریکا از تنگه هرمز به باب المندب و برعکس تعطیل شود.

تنگه هرمز

به گزارش کسب و کار نیوز، روزنامه لبنانی البنا در یادداشتی به قلم محمد صادق الحسینی تحت عنوان” قاره ایران و تصمیم غیرعملی آمریکا ” نوشت: آمریکایی‌ها کافی است با دقت به نقشه ایران و سپس عقربه‌های تاریخ ساعت‌هایشان نگاه کنند تا مطمئن شوند نه تنها نمی‌توانند ایران را محاصره کنند بلکه توانایی به انزوا کشیدن و به صفر رساندن صادرات نفتی آن را نیز ندارند. اولاً اینکه جغرافیای ایران در مجاورت بیش از ۱۵ کشور با نظام‌های سیاسی مختلف است که اغلب آنها هماهنگی کاملی با مواضع واشنگتن ندارند، حتی آنهایی که دوستی‌های تاریخی و روابط سیاسی خوبی با آمریکا دارند نیز نیاز مبرمی به انرژی ایران دارند تا این انرژی در رگ‌های اقتصادی آنان جاری شود.

دوماً اینکه ایران در زمانی حرکت می‌کند که دیگر زمان پیروزی‌های گذرا بر کشورهای ضعیف‌تر و یا زمان بزن در رو نیست بلکه مساله کاملاً برعکس شده است. امروزه قدرت مردم برای تحقق پیروزهای بزرگ چند برابر شده است.

این مطالب که در زیر می‌آید موید ادعاهای ماست:

اول؛ هیچ یک از کشورهای همسایه ایران از ترکیه گرفته تا عراق، کویت، قطر، افغانستان و پاکستان و حتی کشورهای حاشیه دریای خزر که در رأس آنها روسیه قرار دارد قصد پایبندی به تصمیم آمریکا و اجرای آن را ندارند بلکه مساله کاملاً برعکس است زیرا این کشورها به خاطر خشنودی و جلب رضایت آمریکا خودزنی نمی‌کنند هرچند دوست آمریکا باشند.

دوم؛ تنها کشورهایی که اعلام کردند در تجاوز اقتصادی آمریکا علیه ایران می‌خواهند مشارکت داشته باشند عربستان و امارات هستند اما همانطور که تاریخ به آنها ثابت کرده است جغرافیا نیز به آنها ثابت خواهد کرد که نه تنها آنها در محاصره ایران هستند بلکه اگر به موضع خود برای مشارکت با آمریکا پافشاری کنند با بستن تنگه هرمز از صادرات نفت آنها به جهان ممانعت خواهد شد؛ اگر به انزوای کامل کشیده نشوند.

نویسنده در ادامه این سوال را مطرح می‌کند که چه کسی می‌گوید ریاض و ابوظبی توانایی عملی و حقیقی جایگزین کردن نفت ایران در بازار جهانی را دارند؟ هم امکانات این دو کشور در زمینه استخراج نفت، هم نوع نفت آنها و هم کیفیت نفتی که مصرف‌کننده بین‌المللی به آن عادت کرده است باعث می‌شود که نقشه آنها عملی نشود. این نکاتی که گفتیم بر اساس محاسبات عینی و واقع‌گرایانه است اما اگر بخواهیم دورتر برویم کافی است در چهارگوشه جهان بنگریم تا نگرانی اروپا، ژاپن، کره و هند نسبت به رفتارهای یکجانبه آمریکا که به منافع ملی آنها آسیب می‌رساند را ببینیم، علاوه بر آن مواضع روسیه و چین بطور قاطع مخالفت با آمریکا است.

در ادامه این یادداشت آمده است: چه کسی می‌گوید که آمریکا توانایی اجرا کردن این تصمیم ظالمانه خود را دارد؟ آمریکایی که توانایی تحرک آسان و راحت در محیط استراتژیک ایران را ندارند، محیطی که ایران در آن بر تحرکات آمریکا مسلط است و چشم امنیتی ایران بر آن سیطره دارد. با این وجود ما هنوز به چماق بزرگ ایران نرسیدیم که اگر ایران مجبور به حرکت دادن آن شود حرکت تمام ناوگان‌های تجاری و نظامی آمریکا از تنگه هرمز به باب المندب و برعکس تعطیل خواهد شد.

نویسنده در ادامه با طرح این فرض که صادرات نفتی ایران متوقف شود نوشت: کسانی که ایران را به خوبی می‌شناسند می‌دانند که این کشور ذخایر مالی، انرژی و غذا به اندازه کافی دارد و امسال هم بر ذخایر آبی و صبر و مقاومت مردم این کشور افزوده شد. ایران هنوز جنگ دفاعی خود را آغاز نکرده است جنگی که از سواحل دریای مدیترانه آغاز می‌شود و به جبل الطارق و فراسوی آن و حتی اقیانوس اطلس می‌رسد.

در ادامه یادداشت آمده است: به کسانی که ایران را نمی‌شناسند باید گفت که ایران به تنهایی یک قاره کامل است و از منابع طبیعی، ظرفیت‌های زیستی و همچنین ملت و مغزهایی بزرگ برخوردار است که در طول چهار دهه اخیر آنها را به دست آورده است، ذخایری که ایران دارد نه تنها برای مقاومت در برابر همه اشکال تحریم‌ها کافی است بلکه برای مبارزه با هر تجاوز جهانی از سوی هر طرفی که خود را پلیس جهان نامیده است هم کفایت می‌کند و آن را مجبور خواهد کرد که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پایگاه خود در جهان یعنی سرزمین‌های اشغالی را از بین ببرد.

نویسنده افزود: آقای ترامپ و عصای ترک خورده آن یعنی پمپئو تنها بمب‌هایی صوتی هستند که تلاش می‌کنند بر روی حرکت محور مقاومت تأثیر بگذارند؛ محوری که با قدم‌های ثابت به سوی فلسطین درحرکت است.

در یادداشت این روزنامه لبنانی آمده است: آیا این آمریکا نبود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریست‌ها قرار داد سپس تصمیم خود را نقض کرد و برای برخی کشورها و سازمان‌های بین المللی که با سپاه تعامل دارند استثنائاتی قائل شد؟ آمریکا همه این مسائل را به خوبی می‌داند زیرا ایران امروز دیگر تنها یک کشور انقلابی در محدوده جغرافیایی مشخص نیست بلکه یک خط مشی جهانی است که در همه جا منتشر شده است و با رفتارهای متوحش و غیرعاقلانه آمریکا مقابله می‌کند. به همین دلیل و به دلایل دیگر دوست و دشمن در روزهای آینده مطمئن خواهند شد که ایران کشوری امن و امان است و هیچ کس نمی‌تواند آنرا محاصره کند چه به رسد به انزوا و یا به صفر رساندن صادرات نفت. این آمریکاست که با توجه به خط مشی انقلابی جدید از طریق زمینی و دریایی محاصره خواهد شد و این آمریکاست که باید بزودی یک نقشه‌راه امن برای خود پیدا کند تا از کشورهای ما، دریاهای ما و آسمان‌های ما خارج شود قبل از اینکه مجبور شویم با موشک‌هایمان در تاریکی شب ان ها را بیرون بیندازیم همان کاری که فرزندان با غیرت عراق در سال ۲۰۱۱ با آن انجام دادند.

در پایان این یادداشت آمده است: ای یانکی یک بار دیگر به ساعتت نگاه کن، زمان دیگر زمان تو نیست، به خوبی به سخنانت توجه کن زیرا هر سخن جایی و هر نکته زمانی دارد به خصوص اینکه تو در سرزمین بین النهرین و شام قرار داری سرزمین‌هایی که بارها گذاشتند جام زهر بنوشی این درحالی است که یمن هنوز اقدام نکرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.