صفحه اصلی / اسلایدر / واکنش ضعیف بازارها به تحریـم نفتی
واکنش  ضعیف  بازارها  به تحریـم نفتی

«کسب و کار» بررسی می‌کند

واکنش ضعیف بازارها به تحریـم نفتی

لغو معافیت‌های نفتی ایران نه تنها تردید جدی در تامین درآمدهای نفتی برای کشور ایجاد کرده است، بلکه بازارهای مختلف را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، لغو معافیت‌های نفتی ایران نه تنها تردید جدی در تامین درآمدهای نفتی برای کشور ایجاد کرده است، بلکه بازارهای مختلف را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
اظهارنظر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده مبنی بر اینکه «ما دیگر هیچ معافیت دیگری به هیچ کشوری نمی‌دهیم»؛ تقریبا آینده فروش ما از نفت و درآمدهای نفتی که سهم بیش از ۹۰ درصدی در اقتصاد ما دارد را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. انرژی منفی حاصل از انتشار این خبر البته باعث نوساناتی هرچند جزئی در بازار سکه ، دلار شده و شاخص بورس را نیز منفی کرده است. تحت تاثیر این امر نرخ دلار بیش از ۲۰۰ تومان افزایش پیدا کرد که البته انتظار می‌رفت نوسان نرخ دلار با وجود این خبر به مراتب بیشتر باشد. اما تسلط بانک مرکزی بر بازار و مدیریت آن باعث کنترل اوضاع شد.
همچنین بر اساس گزارش های موجود شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران نیز در پایان معاملات روز ‌سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه ۹۸ با کاهش ۱۴۶۴ واحدی به رقم ۲۰۲ هزار و ۸۵۷ واحد افت کرد و قرمز شد. در بازار فرابورس هم شاخص ۱۴.۵۳واحد افزایش یافت و رقم ۲۴۸۰ واحد را به نمایش گذاشت و قرمز شد.
هرچند لغو این معافیت‌ها با هدف صفر شدن صادرات ایران صورت گرفته است اما کارشناسان عقیده دارد، روش‌هایی وجود دارد که کشور ‌تواند از آن برای فروش نفت استفاده کند و البته تصمیم و نظر خریداران نفت نیز در این مورد اثرگذار است. با این حال مشکل اساسی عدم دسترسی به درآمدهای حاصل از صادرات نفت است که در حال حاضر با محدودیت های موجود، میسر نیست.
به گفته کارشناسان مسئله اصلی استفاده از منافع صادرات نفت است. باید ساختار های مالی وجود داشته باشد که بشود از طریق آنها از منافع صادرات بهره برد. تصویب و یا عدم تصویب FATF نیز بر چگونگی ارتباط ما با دنیا و روابط بانکی ما در این راستا تاثیر گذار است.
یکی از راهکارهایی که دولت برای کاهش محدودیت‌های حاصل از تحریم نفتی به کار گرفت، عرضه نفت در بورس بود اما این سیاست نیز تا به حال اثر چندان مطلوبی برای گریز از این مشکل نداشته است. از بیستم فررودین‌ماه که نفت خام برای نخستین بار در سال جدید در رینگ بین‌المللی بورس انرژی عرضه شد و برای پنجمین بار از هشت مرتبه‌ای که این فرآیند رخ داده بود، بی‌مشتری ماند. میعانات گازی هم سرنوشتی مشابه نفت خام داشتند و زمانی که در ۲۷ فروردین‌ماه برای چهارمین مرتبه در بورس انرژی عرضه شد، باز هم همانند سه دوره قبل مشتری نداشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.