صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / فرهنگ ورزش همگانی در صدا و سیما معکوس است/ در فیلمها افراد خوش هیکل خلافکارند!

یک استاد دانشگاه مطرح کرد

فرهنگ ورزش همگانی در صدا و سیما معکوس است/ در فیلمها افراد خوش هیکل خلافکارند!

عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان معتقد است که صدا و سیما و دیگر رسانه ها تاثیر بسیار مهمی در فرهنگ سازی ورزش دارند که متاسفانه در جهت معکوس و خلاف توسعه ورزش عمل می‌شود.

صدا و سیما-ورزش همگانی

حسن دانشمندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فرهنگ سازی صورت گرفته در خصوص ورزش گفت: فرهنگ را خانواده‌ها ایجاد می‌کنند و رسانه‌ها هستند که آنها را تشویق می‌کنند اما متاسفانه صدا و سیما در جهت معکوس این فرهنگ سازی را به پیش گرفته است به عنوان مثال شما در فیلم‌های تلویزیونی مشاهده می‌کنید که افرادی که بدنساز هستند و بدن خوبی دارند، اکثراً خلاف کار یا بادیگارد خلافکارها هستند و یا افرادی که شادابی و تحرک بالایی دارند جزو افراد ناهنجار جامعه شناخته می‌شوند و به گونه‌ای است که خمیده بودن و سست بودن را خوب جلوه می‌دهند و مردم را به آن ترغیب می‌کنند که در اینجا صدا و سیما در جهت عکس فرهنگ سازی مثبت پیشی گرفته است.

این عضو هیئت علمی با تاکید بر اینکه صدا و سیما در جهت عکس فرهنگ سازی در حال حرکت است افزود: امروزه سلامت پروژه مشترک همه ی انسانهاست و همه ی مردم برای رسیدن به سلامت تلاش می‌کنند که تغذیه و تحرک سالم دوتا عامل بسیار مهم در این خصوص است و ما باید با توجه به توان خود در این موضوعات راهکارها را پیشنهاد دهیم و سعی کنیم در این زمینه‌ها در جهت درست و پیشرفت گام بردایم.

او با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها و امکانات کاربردی برای ورزش همگانی مطلوب نیست گفت: باید بتوانیم زیر ساخت‌های خود را بهبود ببخشیم و برای همه‌ی اقشار جامعه اعم از بانوان و کودکان، محیط امن و سالم ورزش را به وجود آوریم ولی هرچند که امکانات کم است و به سهولت در دسترس نیست ولی می‌توان با فرهنگ سازی و رشد فرهنگ و ترغیب مردم به ورزش، سلامت جامعه را بهبود ببخشیم و باعث رشد ورزش در بین سطوح مردم باشیم.

دانشمندی افزود: در کشورهای اروپایی هم همه چیز مطلوب نیست و آنجا هم خواهیم دید که کمبود امکانات است ولی به گونه‌ای فرهنگ سازی کرده اند که از حداقل امکانات استفاده شده و هزینه‌های درمانی خود را کاهش داده اند و در اینجا شاهد هستیم که می‌توان با امکانات کمی که داریم هم بهترین نتایج را بگیریم.

او با بیان اینکه ورزش تربیتی از ورزش‌های پایه است گفت: نباید به ورزش قهرمانی بیش از حد پرداخت. درست است که بخش مدال آوری سرگرم کننده است ولی برای جامعه و افراد آن سرمایه گذاری در مسیر سلامتی نیست و باید به ورزش همگانی هم توجه شود و از ورزش قهرمانی می‌توان به عنوان تبلیغ ورزش برای عموم استفاده کرد.

وی با انتقاد از آموزش و پرورش تاکید کرد: باید در مدارس مدت زنگ ورزش زیاد شود و اگر در مدارس به دانش آموزان، ورزش صحیح آموخته شود باعث اصلاح سازی حرکات ورزشی خواهد شد و باید فرهنگ نشستن و خوابیدن و… را در همین مدارس آموزش داد. دانش آموزی که در طول سال ۸۰۰ ساعت بر روی نیمکت می‌نشیند باید نحوه‌ی نشستن را معلمان ورزش به او یاد داده و همینطور کوله پشتی ها هم باید وزن استاندارد داشته باشند تا کودکان دچار مشکلات ستون فقرات نشوند.

او با تاکید بر اینکه ورزش صنعت بدون دود و یا درمان بدون دارو است افزود: ما می‌توانیم با جا انداختن فرهنگ ورزش درست و اصلاح حرکات ورزشی هزینه‌های درمان را کم کنیم و جامعه‌ای شاد داشته باشیم.البته حرف بزرگ نمی زنیم که انجام آن دور از دسترس و مشکل باشد و ما باید با توجه به وضعیت اقتصادی، معیشتی و… برنامه ریزی کرده و به آن عمل کنیم.

دانشمندی گفت: فرهنگ اشتباه غذا خوردن یک الگو در خانواده‌ها شده است که می‌توان با تبلیغ در رسانه‌ها این فرهنگ‌های غلط را برگردانیم و مدارس هم در این زمینه‌ها می‌توانند کمک شایانی را انجام دهند و امروزه با توجه به شرایط اقتصادی به گونه‌ای شده است که برای خانواده‌ها حجم غذا مقدم بر کیفیت آن است ولی ما می‌توانیم با آگاهی دادن این فرهنگ اشتباه را عوض کرده و در جهت مثبت فرهنگ سازی پیشروی کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.