به گزارش کسب و کار نیوز، پیروز حناچی صبح امروز در حاشیه کنفرانس بینالمللی حفاظت از میراث قرن بیستم با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در دوره حاضر باید از میراث تاریخی و معاصرمان حفاظت کنیم، گفت: برخی از آثار شاید سنشان قدیمی نباشد اما دارای ویژگیهایی هستند که واجد ارزش حفظ میباشند و در سطح شهر یادگار و خاطره جمعی هستند. به عنوان مثال کوچهای که شهید اندرزگو در آن به شهادت رسیده شاید از نظر سنی، میراثی نباشد اما بسیاری از مردم شهر با آن کوچه خاطره دارند که باید حفظ شود و یا خانه مشاهیر که در دوره معاصر ایجاد شده اما واجد ارزش حفظ است که حتی میتوانند این آثار معاصر به ثبت جهانی نیز برسند.
وی درباره حفظ منظر شهر تهران با بیان اینکه ارتفاعات البرز یکی از ارزشهای بیبدیل تهران است که پشت ساخت و سازها گم شده است، در مورد معماری ایرانی و اسلامی گفت: ساختمانها و میراث دارای معماری ایرانی و اسلامی در شهر تهران عمدتاً به دوره معاصر برمیگردد و باید آن را حفظ کنیم چرا که توجه به سیما و منظر شهری با اتکا به معماری ایرانی و اسلامی بسیار مهم است که در این حوزه قدمهایی برداشته شده است اما کافی نیست و به نظر میرسد باید در این زمینه اتفاقات بهتری بیفتد اما اقتصاد و ذائقه مردم در انتخاب سیما و منظر ساختمانها بسیار مهم است و میتوان با آموزش و بالا بردن اطلاعات مردم در مورد آنچه که در ساخت و ساز از آن استفاده میکنیم شاهد رخداد اتفاقات بهتری باشیم.
وی درباره طرح توسعه دانشگاه تهران با بیان اینکه ساختمانهای دانشگاه تهران آنقدر واجد ارزش است که قابلیت ثبت جهانی دارد و در این خصوص به مسئولان دانشگاه نیز توصیههایی شده است، گفت: البته طرح توسعه دانشگاه تهران در دهه ۷۰ آغاز شده و دولت نیز کمکهای شایان توجهی کرده است اما حالا این طرح با فراز و نشیبها و وقفههای مالی و اقتصادی مواجه شده است و امیدواریم با توجه به امکانات و تواناییهای دانشگاه تهران این مهم به سرانجام برسد.
وی با اشاره به نامه عیسی کلانتری و تشکر از اقدامات شهرداری تهران در خصوص اجرای برنامههای کاهش آلودگی هوا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیدهها حاکی از آن است که خودروهای حمل زباله شهرداری از دریافت معاینه فنی سر باز میزنند گفت: این خبر صحت ندارد و من با معاون خدمات شهری صحبت کردم و حتی به همه دستگاهها نامه نوشتهایم که نسبت به اخذ معاینه فنی برای خودروهای سنگینشان اقدام کنند چرا که سهم خودروهای سنگین در تولید آلودگی هوا به خصوص ذرات معلق زیاد است. به عنوان مثال در روزهای جمعه که حمل و نقل کاهش پیدا میکند آمارها نشان میدهد که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب که معمولاً زمان حرکت ماشینهای سنگین است ذرات معلق به شدت افزایش مییابد و این نشان میدهد که کنترل این خودروها میتواند در کاهش آلودگی کمک کند.
حناچی با بیان اینکه علت آنکه توانستیم آلودگی هوا را کنترل کنیم، در ابتدا موهبت الهی و افزایش باد و باران بوده است، گفت: اما این تنها علت نیست چرا که برای آنکه مطمئن شویم تأثیر باد و باران و همچنین اقدامات ما به چه میزان بوده است به صورت نقطه به نقطه و ساعت به ساعت میزان آلودگی را بررسی کردیم. به عنوان مثال ساعت هشت صبح اول بهمن ۹۶ و ۹۷ را مقایسه کردیم و توانستیم در این مقایسه نقطه به نقطه به تفاوتهای چشمگیری پی ببریم که نشان میدهد اقدامات ما توانسته است مؤثر باشد.
وی افزود: کنترل معاینه فنی خودروها موفق بوده و با جدیت این مسیر را با همکاری نیروی انتظامی که جا دارد از اقداماتشان تشکر کنم ادامه میدهیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دعوت مردم به استفاده از دوچرخههای بیدود و هزینه گران پیش پرداخت آن گفت: این اپلیکیشن یک استارت آپ است و این شرکت سرمایه با ارزشی را در اختیار شما قرار میدهد و با GPS نیز دوچرخهها را کنترل میکند و به همین دلیل طبیعی است که در ابتدا پیش پرداختی را به عنوان شارژ از شما دریافت کنند.
حناچی درباره سفر اخیرش به عراق نیز با بیان اینکه این دیدار به دعوت شهردار بغداد بوده است و ملاقاتهای خوبی در سطح ملی و محلی با شهردار بغداد، استاندار بغداد، رئیس شورای استانی بغداد و… انجام دادهایم، گفت: دو بازدید نیز از شرکتهای ایرانی فعال در عراق داشتیم که توانسته بودند در مناقصهها آمریکاییها را شکست دهند و در زمینه مترو و توسعه حمل و نقل و همچنین خواهرخواندگی تهران و بغداد نیز مسائلی مطرح شد و قرار شد بعد از ماه مبارک رمضان هیأت عراقی به تهران سفر کنند و قرار شد در مورد موارد موفق به بحث و تبادل نظر بپردازیم.
انتهای پیام