چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / درآمدزایی چین و ترکیه از سنگ ایران
درآمدزایی چین و ترکیه از سنگ ایران

فرآوری سنگ درآمد ارزی را پنج برابر می کند

درآمدزایی چین و ترکیه از سنگ ایران

بیش از ۱۰۰ نوع سنگ تراورتن و مرمریت بی نظیر در جهان در معادن ایران قرار دارد که به دلایل مختلف ارزآوری و درآمدزایی از آنها محدود شده است. هم چنین صنعت سنگ ایران به دلیل نداشتن زیر ساخت های لازم و همگام نبودن با بازارهای جهانی، همچنین نبود خط مشی اقتصادی مشخص، نتوانسته است که جایگاه مناسبی برای خود در تجارت بین المللی سنگ ایجاد کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا حاجی پور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، اظهار کرد: ارتقای کیفیت در حوزه فرآوری سنگ، بستگی زیادی به استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی فعال در این حوزه دارد. وی افزود: ما در بسیاری از واحدهای فرآوری سنگ های تزئینی، ضایعات بسیار زیادی داریم که این موضوع باعث شده تا قیمت تمام شده فرآوری در کشور بالا باشد و قدرت رقابتی ما را در بازارهای جهانی کاهش داده است.

حاجی پور تصریح کرد: بسیاری از دستگاه های جدید وارد کشور شده و در مجموعه های صنعتی در حال بهره برداری است؛ به عنوان مثال در منطقه محلات به کارگیری دستگاه های جدید موجب کاهش ضایعات، تولید محصول با کیفیت و افزایش قدرت رقابت پذیری محصولات تولیدی سنگی شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سنگ های تزئینی، گفت: یکی از اهداف تشکیل این نوع نمایشگاه ها، با حضور معدن کاران و واحدهای فرآوری سنگ ارتباط دادن واحدهای صنعتی با واحدهای تولیدکننده ماشین های جدید در این حوزه است. وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد نمایشگاهی در حوزه ارتباط بین واحدهای تولیدی سنگ و فروشندگان ماشین آلات، بیان کرد: بسیاری از معادن از دستگاه های قدیمی سیم بر استفاده می کنند و در نمایشگاه به دنبال آن هستیم تا این معادن با عملکرد دستگاه های جدید آشنا کرده و کارایی آنها را بهبود ببخشیم. حاجی پور اذعان کرد: حضور تولیدکنندگان سنگ و مشتریانی که به دنبال کیفیت بهتر سنگ های تزئینی هستند، می تواند موجب عقد قراردادهایی شود که به تأمین مالی واحدهای تولیدکننده ماشین آلات سنگی بی انجامد.

کاهش متقاضیان خارجی سنگ های ایرانی

مهدی ملک زاده، رئیس اتحادیه سنگبر و سنگ‌تراش تهران

تولید سنگ در کشور در برابر مصرف داخلی، کفاف داخل را می دهد و مازاد نیز داریم بر همین اساس از مسئولان تقاضا داریم فرصت‎های صادرات را به تولیدکنندگان بدهند. این در حالی است که به دلیل نبود بازاریابی مناسب برای سنگ های گرانبها که اکثر آنها فقط در معادن ایران یافت می شود و وجود دارد و از همه مهم تر متقاضیان خارجی نیز دارد مانع از صادرات فرآوری شده آنها به بازارهای جهانی شده و مشتریان و متقاضیان خود را نیز از دست داده است. بازاریابی حلقه مفقوده این صنعت است و تا به امروز نیز گشایش چندانی در باره این موضوع وجود نداشته است. صادرات فرآوری سنگ ها،​ ۵ برابر صادرات خام آنها درآمد ارزی دارد که امروز سنگ های خام و بدون فرآوری صادر می شوند که ضرر و زیان زیادی را برای اقتصاد به بار آورده اند.

صادرات سنگ خام زیان اقتصادی و ملی است در حالی که با فراوری و سپس صادرات آن می توانیم ضمن اشتغال زایی و گردش چرخه اقتصادی در این شرایط ارز آوری و رونق تولید را فراهم سازیم. متاسفانه شرایط و بستر لازم جهت فرآوری سنگ خام و صادرات آن وجود ندارد. کشورهای خریدار سنگ که عمده آنها چین است، سنگ را خام خریداری کرده و در همان کشتی حمل سنگ، توسط کارگران کشتی، فرآوری نموده و بدون اینکه به کشور خود برگردند، محصول آماده شده را به کشورهای دیگر نظیر امارات صادر می کنند که ارزش افزوده این عمل با چندین برابر قیمت خام آن به کشور خریدار منتقل می شود، حال آنکه خودمان می توانیم این عمل را در کشورمان انجام داده و صادرات بالایی داشته باشیم لذا مدیران و مسئولان باید به این مهم توجه کنند. چین در شرایط حال حاضر توانسته بازار سنگ جهان را در اختیار بگیرد در حالی که سنگ های ایرانی از نظر کیفیت و تنوع از چین بسیار جلوتر هستند. البته از طرفی دیگر هزینه تمام شده فرآوری سنگ ها در ایران ۳۰ درصد بیشتر از کشور چین است که این دلیل دیگری برای صادرات سنگ به صورت خام است.  فرسودگی تجهیزات و دستگاه های سنگ تراشی و سنگ بری نیز مزید بر علت شده است در حالی که این صنعت می تواند اشتغال زایی قابل توجهی در کشور ایجاد کند. اگر برای صنعت دستگاه های تراش و برش وارد کنند می توان اشتغال زایی را افزایش داد و همزمان بازارهای صادراتی را به دست آورد.

امروز سنگ های ایرانی بصورت خام صادر و پس از فرآوری در چین،­ ترکیه و ایتالیا با نام آن کشورها صادرات مجدد می شود که باید هر چه زودتر جلوی این اتفاق را گرفت تا بیشتر از این از نام ایران برای درآمدزایی دیگر کشورها استفاده نشده است. صنعت سنگ ایران باید در نمایشگاه های جهانی که یکی از بهترین روش های عرضه سنگ ایران در بازارهای بیتن المللی است حضور یابد که متاسفانه برای حضور تولید کنندگان حمایتی وجود ندارد. بسیاری از سنگهای ایران از کیفیت عالی برخوردار هستند به عنوان مثال سنگ تراورتن در نوع خود بی نظیر بوده و دارای رنگ های مختلف و متنوع و مختص ایران است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.