صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / «تپه خشتی توس» اثری با کتیبه‌های فراوان بر روی آن
«تپه خشتی توس» اثری با کتیبه‌های فراوان بر روی آن

«تپه خشتی توس» اثری با کتیبه‌های فراوان بر روی آن

«تپه خشتی توس» یکی دیگر از ثبت شده‌های میراث فرهنگی خراسان رضوی است که دور تا دور بدنه جانبی آن کتیبه آیت‌الکرسی حک شده است.

تپه خشتی توس

به گزارش کسب و کار نیوز، تپه خشتی در فاصله حدود ۳۳۰ متری شمال غرب حصار شهر تاریخی توس و در میان زمین‌های زراعی واقع شده است.

در بیستم فروردین سال ۱۳۷۶ شمسی در ادامه، کاوش باستان‌شناسی این منطقه نیز آغاز و در همان سال سرداب‌هایی همانند سردابه آرامگاه منسوب به غزالی با فضایی چلیپایی یا چهار ایوانی بدست آمد که در آن بقایای هفت اسکلت در درون تابوت کشف گردید.

یکی از سنگ قبرهای صندوقی متعلق به کودکی امیرزاده به نام  «بودم بیگ» شکل از جنس سنگ هرکاره و مربوط به سال ۷۷۳ هجری قمری بود که در عمق ۱۱۲ سانتی‌متری از زمین‌های اطراف کشف شد.

سنگ قبر مذکور  به طول ۳/۶۴ سانتی‌متر، عرض ۵/۲۸ سانتی‌متر و ارتفاع ۵/۳۰ سانتی‌متر و دارای نقوش کنده‌ی به هم پیوسته محرابی شکل در ردیف پایین است؛ ما بین نقوش با رنگ شنگرف اندود و بر روی آن‌ها تزئینات طلایی نصب شده و در حال حاضر داغ تزئینات و آثار ناچیزی از طلا روی اثر به جای مانده است.

دور تا دور بدنه جانبی اثر کتیبه آیه‌الکرسی و در  قسمت برآمدگی بالای سنگ، کتیبه‌ای با متن « هذا قبر طفل السعید المرحوم امیرزاده بودم بیگ بن‌زاده خسرو لقا مشهور و خراسان و عراق و امیرزاده ایسن فی اواسط شعبان سنه ثلاث سبعائه عمل اصیل مشهدی» حک شده است.

همچنین درقسمت بالا و در سطح پایین‌تر از آن کتیبه «الذین یقولون ربنا اتنا فاعفر و قنا عذاب النار الصابرین و الصادقون و القاثتین/ و المنافقین و المبغوذین و المبعوثین و السبحان/ اشهد الله ان لا الله الا هو و الملائکه و العلم قائم بالقسط لا الله لا هو/ العزیز الحکیم غفرله» مشاهده می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.