صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / ابلاغ آیین نامه جدید «گردشگری سلامت»؛ به زودی
ابلاغ آیین نامه جدید «گردشگری سلامت»؛ به زودی

ابلاغ آیین نامه جدید «گردشگری سلامت»؛ به زودی

مدیرکل امور بین الملل وزارت بهداشت از تصویب و ابلاغ آئین نامه جدید گردشگری سلامت در آینده نزدیک خبر داد.

گردشگری سلامت

دکتر محسن اسدی لاری ، با اشاره به اهمیت موضوع گردشگری سلامت و با بیان اینکه آئین نامه جدید گردشگری سلامت به زودی توسط وزیر بهداشت تصویب و ابلاغ می‌شود، اظهار کرد: با تصویب آئین نامه جدید، مسیر توسعه گردشگری سلامت هموار شده و تمامی شرکت‌های فعال بخش خصوصی و دولتی به صورت نظام‌مند در این مسیر گام برمی‌دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با انتقاد از برخی گسیختگی‌های سیاستی در این زمینه، تصریح کرد: به دلیل وجود برخی ناهماهنگی‌ها تا به امروز نتوانستیم آنگونه که باید از این فرصت بهره‌برداری کنیم. از طرف دیگر اقدامات ناشیانه و غیرحرفه‌ای برخی از واسطه‌ها بازار گردشگری سلامت را خراب کرده، این در حالیست که نظام ارائه خدمات سلامت ایران و همچنین سواد و مهارت پزشکان و متخصصان ایرانی در سطح منطقه و حتی فرامنطقه زبانزد است.

وی با اشاره به مقررات تدوین شده در آئین نامه جدید گردشگری سلامت، اظهار کرد: در آئین نامه جدید به مساله “پاسخگویی بعد از اقدامات” از سوی پزشک و بیمارستان توجه زیادی شده؛ چراکه این مساله مطالبه اصلی بیمار و کشورهای متقاضی اعزام بیمار است.

وی با اشاره به حذف ویزا بین کشورهای ایران و عراق، تصریح کرد: در این شرایط مطمئناً سیل گردشگران حوزه سلامت به کشور روان خواهد شد و بنابراین باید بتوانیم با برنامه‌ریزی صحیح و همچنین با عملیاتی کردن آئین نامه جدید و ملزومات آن، از این فرصت ایجاد شده به نحو مطلوب استفاده کنیم.

اسدی لاری همچنین با اشاره به بازار بزرگ دارو و تجهیزات پزشکی، تصریح کرد: در شرایط موجود و با توجه به کاهش ارزش ریال، بحث صادرات و تولید، رونق بالایی پیدا کرده است. همچنین با توجه به توانمندی و دانش بالای متخصصان ایرانی می‌توان با استفاده از این فرصت فراهم شده برای توسعه بازار دارو، تولید و صادرات تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت شرکت‌های دانش بنیان و سایر شرکت‌ها و مؤسسات فعال در این زمینه، عنوان کرد: البته باید مقررات مربوط به مسائل مالی، صادرات و همچنین مقررات بانک مرکزی در این راستا تسهیل شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه همچنین با ابراز امیدواری نسبت به توسعه تولید و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی و همچنین مباحث فناوری سلامت و اطلاعات در سال جاری، عنوان کرد: البته تحقق تمام این مسائل مشروط به تأمین و پوشش کامل سلامت مردم خودمان است؛ چراکه این مساله یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت و کل دولت جمهوری اسلامی است.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به سایر برنامه‌ها و اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه امور بین‌الملل، اظهار کرد: روابط بین الملل وزارت بهداشت بعد از دولت یازدهم و بخصوص بعد از برجام در حال توسعه و گسترش است؛ به گونه‌ای که روابط علمی و تحقیقاتی ما با کشورهای مختلف از ۲۰ کشور هم اکنون به حدود ۹۰ کشور افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه امروز در مطلوب‌ترین شرایط همکاری با کشورهای همسایه قرار داریم، تصریح کرد: از حدود یک سال گذشته تمرکز بر کشورهای همسایه به شدت افزایش یافته؛ به گونه‌ای که در حال حاضر با کشورهای همسایه بخصوص افغانستان، عراق، پاکستان، روسیه، هند و چین در زمینه‌های مختلف از جمله تبادلات علمی، آموزشی، دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و سایر موضوعات پژوهشی و خدمات درمانی همکاری‌های خوبی داریم.

اسدی لاری در خاتمه با اشاره به توسعه همکاری‌های بین‌المللی با وزارت بهداشت کشور عراق، تصریح کرد: راه‌اندازی نظام ارائه خدمات سلامتی و بهداشتی مانند نظام خدمات سلامت ایران یکی از بخش‌های این همکاری است. همچنین روابط مطلوبی با کشورهای جنوب خلیج فارس بخصوص عمان و قطر و کشورهای شمالی بخصوص ارمنستان و آذربایجان در زمینه سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکت‌های دارویی برقرار کرده‌ایم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.