صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی مواد اولیه شوینده ها
گرانی  مواد  اولیه   شوینده ها

قیمت مواد شوینده در بازار ۱۶ درصد افزایش یافت

گرانی مواد اولیه شوینده ها

طی چند روز اخیر، مواد شوینده ۱۶ درصد افزایش قیمت داشته و این سیر تصاعدی هم چنان ادامه دارد. این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق افتاده که در نیمه اول سال 97 فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتند، از ابتدای مهرماه نیز مجددا مجوز افزایش تا ۱۸درصدی قیمت پودر‌های شوینده و مواد بهداشتی، ۲۰ درصدی مایع ظرفشویی و تا ۲۵ درصدی سایر مواد شوینده صادر شده است. در همین رابطه رییس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی گفت: مواد اولیه از مبدا گران شده،

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز را از تهران وارد می‌کنند و این در حالیست که تمام این مواد بر اساس ارز آزاد تهیه شده است. هادی نبی‌زاده در خصوص گرانی برخی از کالاهای بهداشتی اظهار کرد: گرانی ارز و عدم تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه در این حوزه موجب گرانی مواد بهداشتی شده است. وی ادامه داد: در حقیقت مواد اولیه را از دو طریق می‌توان تهیه کرد، برخی از این مواد توسط پتروشیمی بدست می‌آید که خیلی شاهد افزایش قیمت در این بخش نیستیم، در بخش واردات به علت افزایش نرخ ارز، مواد اولیه مورد نیاز ما گران شده است. همچنین از طرفی دیگر پس از واردات این مواد و فرآوری بر روی آنها، ارز دولتی به آنها تعلق نگرفته که در نهایت باعث گرانی قیمت تمام شده کالا شده است.
رییس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی در خصوص وضعیت بازار عنوان کرد: تهیه مواد اولیه بر اساس واردات و یا پتروشیمی بوده است، در واقع از طرفی پتروشیمی نیز به طور مرتب و با قاعده زمانی دقیق محصولات خود که مورد نیاز تولید است را به بازار عرضه نمی کند. از سوی دیگر نیز تولیدکننده برای تهیه مواد اولیه به بازار سیاه مراجعه می‌کند که این مواد در آن بازار بسیار گران هستند. در نهایت تمام موارد مذکور در قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است. نبی‌زاده تصریح کرد: بدین ترتیب بازار با یک رکود مواجه خواهد شد به طوری که توان خرید مردم نیز کاهش خواهد یافت، قبل از آن که تحریمی اعمال شود، این گرانی در کشور صورت گرفت، به این علت که شاهد نوسانات نرخ ارز در این چندین ماه اخیر بودیم، از سوی دیگر نیز به مواد آرایشی و بهداشتی ارز دولتی اختصاص نیافت. وی با بیان اینکه با توجه به توان مالی، مردم مصرف خود را به حداقل می‌رسانند، عنوان کرد: زمانی که مردم مصرف خود را در این دسته از کالاهای بهداشتی کاهش دهند، بهداشت جامعه به خطر می‌افتد که حتی ممکن است یک‌سری عواقب دیگر به همراه داشته باشد.رئیس انجمن مواد شوینده و بهداشتی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که اعمال تحریم‌ها چقدر در قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ بیان کرد: این امر بستگی به سیاست‌های ارزی دولت داشته که چه میزان از ارز را تخصیص دهد، اگر ارزی که برای همه اختصاص می‌دهند، یکنواخت باشد، ممکن است که قیمت‌ها افزایش نیابد و حتی با کاهش قیمت در این حوزه مواجه شویم. وی با تاکید بر اینکه اگر تولیدکنندگان بزرگ و کوچک، دولت و مردم دست به دست هم دهند، اثر منفی تحریم‌ها تعدیل خواهد شد و اثری بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت، افزود: اما لازمه آن این است که از بالاترین بخش و تولیدکننده مادر تا پایین‌ترین بخش همه دست به دست هم دهند و از مصرف‌کننده حمایت کنند، با این امر به نظر می‌رسد که بسیاری از مشکلات موجود رفع خواهد شد.

افزایش قیمت در بازار ادامه دارد
علیرضا رضایی قهرودی، رئیس اتحادیه عمده فروشان مواد شوینده و پاک کننده

در هفته های اخیر شاهد افزایش قیمت در بازار مواد شوینده و پاک کننده بوده ایم که در چند روز اخیر این روند سرعت بیشتری به خود گرفته و طی چند روز اخیر، مواد شوینده ۱۶ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده اند. هرچند نوسانات بازار ارز در این بازار تاثیرگذار بوده و زمانی قیمت‌ها در بازار یکسان می‌شود که نرخ ارز ثابت شود اما باید نظارت ها و رسیدگی ها در این بازار ادامه داشته و با جدیت بیشتری دنبال شود. در حال حاضر مواد شوینده از کشور‌های حوزه
خلیج فارس وارد می‌شود در حال که صادرات در این صنف بسیار محدود است. امروز کشور‌های حوزه خلیج فارس از محل صادرات این مواد به ایران درآمدزایی دارند و چرخش مالی میلیاردی را ثبت کرده اند. متاسفانه در حال حاضر واحدهای تولیدی در کشور، نیاز به کسب مجوز از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ندارند و می‌توانند افزایش متعارف قیمت‌ها را مدنظر قرار دهند، اگر قیمت‌ها خارج از عرف سازمان حمایت باشد از سوی انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و مواد شوینده و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کنترل و برخورد‌های لازم صورت خواهد گرفت. متاسفانه درحال حاضر این افزایش قیمت در بازار ادامه دارد و نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت و در رابطه با ادامه افزایش ها در ماه رمضان اظهار نظر کرد. باتوجه به آنکه دلالان و سودجویان از نوسان قیمت در بازار سوءاستفاده می‌کنند ثبات قیمت‌ها در بازار سبب می‌شود این فرصت از سودجویان گرفته شود. این در حالی است که به هیچ عنوان مشکل کمبود مواد شوینده در بازار وجود ندارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.