صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / قلی‌پور: نیازمند طرح جامع مدیریت سیل در گلستان هستیم

قلی‌پور: نیازمند طرح جامع مدیریت سیل در گلستان هستیم

نماینده مردم گمیشان، کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس گفت: نیازمند طرح جامع مدیریت سیل در استان هستیم؛ این مسئله از دهه ۸۰ در استان پیگیری شده ولی به سرانجام لازم نرسیده است.

رامین نورقلی‌پور نماینده مردم کردکوی در مجلس

رامین نورقلی پور با حضور در ایسنا اظهار کرد: در سیل اخیر بخش کشاورزی که زندگی تعداد زیادی از مردم در مناطق شمالی استان وابسته به آن بود، کلا از بین رفت و در واقع مردم درآمدی نخواهند داشت. خانه‌های مردم و وسیله‌های زندگی آنها نیز دچار آسیب فراوان شد و از طرفی آسیب های روحی و روانی که به مردم وارد شد، قابل ارزیابی با پول نیست.

وی با بیان اینکه مهمترین مسائل در بحران‌ها، موضوعات پس از بحران است، افزود: در مجمع نمایندگان استان تلاش خواهیم داشت تا حداقل مصوباتی که دولت داشته را وارد استان کنیم؛ البته دولت اهتمام به پرداخت این مبالغ دارد.

نماینده مردم غرب استان در مجلس با اشاره به اینکه نیازمند طرح جامع مدیریت سیل در کشور و استان هستیم، تصریح کرد: البته این مسئله از دهه ۸۰ در استان پیگیری شده ولی به سرانجام لازم نرسیده تا توسعه استان بر مبنای آن باشد. در سیل اخیر بسیاری از زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای مانع جدی بر سر راه جریان آب بودند و مجبور به برش بخشی از آنها شدیم.

نورقلی پور از عدم وجود یک ساز و کار منسجم در سازمان مدیریت بحران انتقاد کرد و گفت: باید مرجعی ترجیحا در همین سازمان وجود داشته باشد تا اطلاعات بروز، به هنگام و دقیق را اختیار دستگاه های متولی مدیریت بحران قرار دهد.

نماینده مردم گمیشان، کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس به سفر ۲۰ فروردین ماه خود به مقرر سازمان ملل در وین اشاره کرد و گفت: من به عنوان عضو ناظر شورای عالی فضایی کشور به منظور شرکت در نشست های دفتر امور فضایی سازمان ملل به این سفر رفتم. در جلسات مجمع درخواست‌هایی را مبنی بر نیاز به تصاویر با تفکیک زمینی بالا مطرح کردیم و با پاسخ خوبی از سوی کشورهای مختلف روبه رو شدیم.

وی خاطرنشان کرد:‌ رایزنی‌های مختلف منجر به امضای تفاهم نامه‌ای شد تا اطلاعات مکانی و تصاویر ماهواره‌ای مورد نیاز را در اختیار ما قرار دهند. در زمان سیل داشتن چنین اطلاعات ماهواره ای برای ما ضروری بود و در تصمیم گیری‌های مدیران نقش موثری ایفا می کرد.

نورقلی پور در ادامه با اشاره اینکه در سیل اخیر ۶ نفر از مردم عزیزمان را در راه خدمت از دست دادیم، گفت: در بحبوحه سیل این حادثه برای ما خیلی سنگین بود.

نماینده مردم غرب استان در مجلس به موضوع عزل استاندار گلستان در بحبوحه بحران سیل نیز اشاره و خاطرنشان کرد:‌ موضوع غیبت استاندار گلستان در آن زمان جای نقد بسیاری دارد ولی در زمان بحران از وجود استاندار بی نصیب بودیم و به جای آن چه چیزی اضافه شد؟ استان از این اقدام بهره برد؟ البته آقای غراوی فرد توانمندی است و به او احترام می گذارم ولی هر کسی جایگاه خودش را دارد. آقای هاشمی یک جایگاهی دارد و آقای غراوی یک جایگاه دیگر. می شد با این مسئله منطقی تر برخورد کرد و بعد از سیل به این غیبت رسیدگی کرد. این موضوع را یک آسیب برای استان می دانم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گرگانرود دارای وسیع ترین دارای حوضه آبریز در سطح استان گلستان است و بعد از آن اترک و قره سو قرار دارند. ما در طول چند دهه گذشته با فعالیت های خود باعث خشک شدن این آبراهه های بسیار شدیم. گرگانرود در تعادل بخشی زیست محیطی در منطقه نقش اساسی دارد.

وی افزود: دیدگاهی وجود دارد که منابع آبزیان حداقل در سواحل ما رو به کاهش است و دیدگاه بدبینانه دیگری این است که این کاهش ناشی از صید بی رویه آبزیان است درحالی که همه ما مسئولین چشممان را بر روی قصورمان در خصوص احیای آبراهه های بسیار مهم بسته ایم. با تصمیماتی که در گذشته گرفتیم باعث خشک شدن آبراهه های منابع آب شیرین این بخش از دریای خزر شدیم.

نماینده مردم غرب استان در مجلس بیان کرد: ماهیان خاویاری، کپور و دیگر ماهیان فلس دار منطقه مراحل مختلف تخم گذاری و رشد و نمو آنها در آب شیرین انجام می گیرد و وقتی آب شیرین در اینجا مهیا نباشد، به سمت مناطقی که این امکان برایشان فراهم باشد، حرکت می کنند.

نورقلی پور با تاکید بر اینکه نابود کردن این منابع مهم زیست محیطی برای ما تبعات بسیار زیادی داشته است، تصریح کرد: با این اقدامات به کشاورزی، شیلات، اکوسیستم دریای خزر و به شرایط اقتصادی و اجتماعی مردم منطقه آسیب های غیر قابل جبرانی وارد کردیم.

نماینده مردم گمیشان، کردکوی، ترکمن و بندرگز در مجلس گفت: با پیگیری های صورت گرفته مصوبه ای داشتیم تا جاری شدن حقابه زیست محیطی گرگانرود در دستور کار هیات دولت قرار گرفت و مجددا در نشست با وزیر نیرو این امر را پیگیری خواهیم کرد. گرگانرود تا پیش از سیل آبراهه مرده ای بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.