صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / بازخوانی چند دهه فعالیت‌های محرومیت زدایی در بشاگرد

بازخوانی چند دهه فعالیت‌های محرومیت زدایی در بشاگرد

مدرسه توسعه پایدار دانشگاه صنعتی شریف روز چهارشنبه 4 اردیبهشت در همایش به بازخوانی و بررسی چند دهه فعالیت های محرومیت زدایی در منطقه بشاگرد می‌پردازد.

تعداد زیادی از کودکان بشاگرد دچار مشکل سوء تغذیه و بیماری های ناشی از مسایل بهداشتی هستند

بشاگرد، نام شهرستانی با ۳۰ هزار نفر جمعیت در استان هرمزگان است. منطقه‌ای دور افتاده که شامل ده‌ها روستا به مرکزیت سردشت می‌باشد و در چند دهه گذشته به دلیل کمبود امکانات و سختی معیشت مردمان آن، نماد محرومیت در کشور بوده است.

تاکنون فعالیت‌های متنوعی توسط سازمانهای مختلف دولتی و مردمی جهت کمک به محرومیت زدایی در بشاگرد انجام شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، هامون طهماسبی، دبیر علمی این همایش، هدف از برگزاری آن را اینگونه عنوان می کند: تقریبا چهار دهه از زمانی می گذرد که مرحوم «حاج عبدالله والی» به منطقه بشاگرد رفت و با عشقی بی پایان، تصمیم گرفت عمرش را وقف زدودن گرد و غبار محرومیت از این منطقه فراموش شده کند. بشاگرد در این چند دهه، نماد محرومیت در کشور بوده است. سالیان سال است که نهادهای مختلف مردمی، خصوصی و دولتی سعی کرده اند با کمک رسانی به مردمان این منطقه، در ادامه مسیر حاج عبدالله قدم بردارند و به این منطقه کمک رسانی کنند. اما بشاگرد همچنان محروم است و نماد محرومیت در کشور و ما امروز با سوالهای زیادی روبرو هستیم : سوالاتی از قبیل اینکه چه بر سر بشاگرد و مردمش آمده است؟ و چرا در حال حاضر بشاگردی باید واژه محروم را یدک بکشد؟ آیا رویکرد نهادهای حمایتی در مواجهه با بشاگرد، درست بوده است یا نیاز به بازنگری دارد؟  بشاگرد از محرومیت رهایی یافته یا محرومیت در آن تثبیت شده است؟ درس آموخته های چند دهه فعالیت های محرومیت زدایی در بشاگرد چه بوده است و از این درس آموخته ها چه بهره ای برای کمک به سایر مناطق محروم در ایران می توان گرفت؟

علی سعیدا نژاد، دبیر اجرایی این همایش با بیان اینکه در این همایش این قصد وجود دارد که ضمن بررسی تجارب منتخب و مرتبط، سوالات بالا بررسی و واکاوی شوند، از برنامه ریزی ها و هماهنگی ها برای حضور طیف وسیعی از گروه های مردم نهاد، دانشجویی، سازمانهای توسعه ای، و دستگاه‌های دولتی مرتبط در بین شرکت کنندگان و سخنرانان همایش سخن گفت. همچنین وی اضافه کرد که با حضور مهمانانی از منطقه بشاگرد، غنای بیشتری به بحث ها داده خواهد شد.

شرکت در این برنامه برای عموم علاقه مندان، رایگان است و می توانند از طریق آدرس evand.com/sdschool و یا sdschool.ir در این رویداد ثبت نام کنند و اطلاعات بیشتری راجع به چگونگی برگزاری آن کسب کنند. این همایش در ادامه سلسله نشست های «توسعه پایدار برای ایران» در جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود که به همت مدرسه توسعه پایدار پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف از مهر ۱۳۹۷ برگزار می شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.