صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / طرح های پژوهشی که در بی‌پولی تعطیل می‌شوند/ دلایلی برای سرخوردگی پژوهشگران

طرح های پژوهشی که در بی‌پولی تعطیل می‌شوند/ دلایلی برای سرخوردگی پژوهشگران

مدیر پژوهش های کاربردی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با بیان این که تأمین نشدن اعتبار طرح های پژوهشی کاربردی به متوقف شدن آنها منجر می‌شود، گفت: با وجود این که طرح های خوبی تعریف و با صنعت اعم از بخش خصوصی و دولتی قرارداد و تفاهم نامه ای منعقد می‌شود اما گاه حتی با وجود رضایت کارفرما تنها به علت تأمین نشدن اعتبار، طرح‌های پژوهشی کاربردی تعطیل می شوند.

شانزدهمین نمایشگاه هفته پژوهش

دکتر مهدی قراباغی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این اتفاق افتاده که در سالی به علت تأمین نشدن اعتبار ۳۰ درصد طرح‌های پژوهشی با صنعت به تعطیلی منجر شده است، اظهار کرد: همچنین در طرحی چون سنسورها باید از خارج کشور بر مبنای نرخ ارز ۵,۰۰۰ تومان تأمین می‌شد با افزایش قیمت ارز (به علت نوسانات ارزی) عملاً طرح متوقف شد و کارفرما هم آنرا پذیرفت.

وی این قبیل موارد را عاملی برای سرخوردگی پژوهشگران (دانشجویان پسادکترا، دکترا و ارشد) دانست و گفت: از این رو این افراد یا به فکر مهاجرت هستند یا به دنبال راهکارهای جایگزین که البته اثرات آن در آینده بیشتر نمایان می‌شود.

مدیر پژوهش‌های کاربردی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحریم مانع از ورود برخی تجهیزات و در نتیجه توقف طرح‌های پژوهشی می‌شود، افزود: به عنوان مثال برخی نرم افزارها باید از خارج کشور تأمین می‌شد که به علت تحریم امکانپذیر نشد.

قراباغی ادامه داد: در برخی همکاری‌های مشترک با کشورهای خارجی به دلایل متعدد پژوهشگران جذب سمت خارجی می‌شوند.

وی در ادامه اتوماسیون خدمات در بخش کاربردی را از دیگر ایده‌ها و برنامه‌های این مرکز برشمرد و افزود: ساماندهی آزمایشگاه دانشکده فنی تهران به صورت سامانه از دیگر اقداماتی است که تا شهریور ماه به سرانجام می‌رسد. بدین ترتیب متقاضیان می‌توانند از داخل و خارج از کشور نمونه‌ها را ارسال کنند و پس از انجام خدمات آزمایشگاهی نتایج برای آنها ارسال و درآمدزایی را در پی دارد.

مدیر پژوهش‌های کاربردی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین المللی را از دیگر برنامه‌ها و ایده‌های این مرکز دانست و گفت: آشنایی مدیران و کارشناسان صنعت با تکنولوژی‌های روز دنیا از دیگر برنامه‌های معاونت پژوهشی پردیس فنی است.

قراباغی در پایان یادآور شد: همه این موارد و اجرایی و نهایی شدن آن به همکاری و حمایت دولت و سایر صنایع منوط می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.