صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / غربالگری روان دانش‌آموزان متوسطه اول/ شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر از سوی معلمان
غربالگری روان دانش‌آموزان متوسطه اول/ شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر از سوی معلمان

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خبرداد

غربالگری روان دانش‌آموزان متوسطه اول/ شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر از سوی معلمان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های ویژه این معاونت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس را تشریح کرد و از غربالگری دانش آموزان متوسطه اول خبر داد.

اعتیاد در مدارس - دانش آموز معتاد-آسیب های اجتماعی - آسیب های اجتماعی در مدرسه

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره انتقال اداره کل آسیب‌های اجتماعی از معاونت تربیت بدنی به معاونت پرورشی در پی تغییر ساختارها در وزارتخانه و سنگین شدن بار مسئولیت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اتفاقاً اشکالی که در ساختار وجود داشت این بود که سیاست گذاری در یک بخش و اجرا در بخش دیگری انجام می‌شد.

وی افزود: اجرای سیاست‌ها در کف مدارس از سوی مربیان و معاونان پرورشی و تربیتی انجام می‌شد، اما سیاست گذاری در بخش معاونت تربیت بدنی صورت می‌گرفت. گاهی این تفکیک باعث می‌شد کار بخوبی جلو نرود. این تصمیم عالمانه و مورد تایید ما بود که فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هم افزا شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با اضافه شدن حوزه آسیب های اجتماعی به ساختار معاونت، کار ما سنگین‌تر نخواهد شد زیرا قبلاً هم این کار را در مدارس انجام می‌دادیم گفت: در واقع ما از این ظرفیت هم افزا، روانتر و بهتر استفاده خواهیم کرد. اما باید به این سمت برویم که روی غربالگری‌ها خوب کار کنیم.

کاظمی با بیان اینکه نتایج غربالگری‌ها، پایه فعالیت‌ها و نقشه‌ریزی‌های ما را تشکیل می‌دهد گفت: غربالگری در بخش‌های مختلف “سلامت روان” و “نشانگان اقدام” در حال انجام است.

وی افزود: با غربالگری‌ها، نقشه خطرپذیری جامعه دانش آموزی کشور استان به استان و منطقه به منطقه مشخص می شود و وقتی وارد مدرسه می شوید و فایل آن را باز می‌کنید متوجه می‌شوید که در چه حوزه‌ای دچار مشکل است.

کاظمی با تاکید بر اهمیت غربالگری و طرح‌ریزی آن در چند بخش اظهار کرد: کار بعدی ما درمان در بخش‌های اورژانسی است که وظیفه طرح “نماد” با استفاده از ظرفیت ۱۴ دستگاه همکار آموزش و پرورش است. بر این اساس به محض اینکه کادر مدرسه با دانش آموزانی که نشانه‌های اقدام دارند برخورد کردند، تدابیر لازم را اجرا می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا اورژانس اجتماعی قرار است برای درمان و پیگیری وضعیت دانش آموزان در معرض خطر وارد عمل شود؟ گفت: خیر، این اورژانس اجتماعی نیست، بلکه پیگیری‌های طرح نماد است و از معلم شروع می‌شود. وقتی معلم در دانش آموز علائم تعریف شده‌ای را که حکایت از رفتارهای خطرناک چون اعتیاد، افسردگی شدید، فرار، خودکشی و غیره دارد مشاهده کرد آن را ثبت کرده و به مدیر مدرسه اطلاع می‌دهد. مدیر نیز مشاور را در جریان می‌گذارد و گام به گام ورود می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر نتوانستند مسئله را حل کنند، آن را به بخش بالاتر چون مرکز مشاوره منطقه و استان و دستگاه‌های مربوط ارجاع می‌دهند. گاهی اوقات باید نیروی انتظامی ورود کند و گاهی بهزیستی. ممکن است دانش آموزی از شدت فقر نیازمند کمک باشد یا دانش آموز دیگری نیاز به دریافت کمک‌های خاص داشته باشد.

کاظمی با اشاره به اینکه بخش دیگر فعالیت‌های ما توانمندسازی اجتماعی و روانی دانش آموزان است، گفت: این حوزه، عمومیت بیشتری دارد. به عنوان مثال اگر وارد مدرسه‌ای شویم و دریابیم که خشم دانش آموزان از ضریب بالایی برخوردار است، کارگاه کنترل خشم در آنجا برگزار می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برگزاری کارگاه‌هایی از این دست برای دانش آموزان در مقطع کنونی، پاسخگوی نیازها و رفع آسیب‌های اجتماعی است؟ گفت: بله این دانش‌آموزان دچار فقدان مهارتهای فردی هستند. گام اول ما دانش افزایی است. وقتی دانش آموزی مهارت‌های لازم را ندارد نمی داند چگونه باید با پدیده ها و اتفاقات مختلف مواجه شود. برگزاری کارگاه های آموزشی برای والدین و دانش آموزان اولین گام است؛ اگر موثر واقع نشد وارد پروسه های درمان دیگری می‌شویم.

وی برنامه ویژه این معاونت را در سال ۹۸، در گام اول غربالگری دانست و در این زمینه گفت: همچنین طرح نماد، پروژه‌ای است که شروع شده و با قوت بیشتری ادامه می‌یابد. توانمندسازی کلیه دانش آموزان را به طور ویژه در دستور کار داریم.

کاظمی درباره اینکه آیا غربالگری قرار است برای همه دانش‌آموزان اجرا شود نیز اظهار کرد: در گام اول مدارس متوسطه اول مشمول هستند، ولی تلاشمان این است غربالگری را در کلیه مقاطع انجام داده و آن را دو مرحله‌ای کنیم و آزمون اولیه و ثانویه بگیریم تا متوجه شویم چه تغییراتی رخ داده است. اما هزینه آزمون غربالگری بسیار بالاست.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای هر آزمون غربالگری ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هزینه نیاز است؛ اگر هر ۱۰۰ هزار مدرسه را در نظر گرفته و حق الزحمه آزمون غربالگری در هر مدرسه را ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، ۳۰ میلیارد تومان می‌شود. البته ۳۰۰ هزار تومان پول کاغذ و تست هم نمی شود. اگر بخواهیم دومرحله آزمون برگزار کنیم ۶۰ میلیارد تومان لازم داریم که البته چنین بودجه ای هم نداریم.

وی افزود: این نگاه آرمانی ماست، ما مایل هستیم دو نوبت آزمون غربالگری برای همه دانش‌آموزان اجرا کنیم، اما حالا که پول نیست فعلاً آن را در متوسطه اول دنبال می‌کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال گذشته سه میلیون دانش‌آموز را غربالگری کردیم و نقشه خطرپذیری و آسیب ها احصا شد گفت: در همین راستا ۲۳ هزار کارگاه آموزشی طراحی شده و ما با همه بی پولی هایی که وجود دارد در حال کار هستیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.