صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / دلالی در چرخه توزیع کالاهای اساسی
دلالی  در چرخه  توزیع  کالاهای   اساسی

«کسب و کار» احتمال عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا را بررسی می‌کند

دلالی در چرخه توزیع کالاهای اساسی

تورم بالای اقلام خوراکی که مشکلات نظام توزیع نیز آن را بدتر کرده است، یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و مسئولان کشور است که تا به حال هیچ سیاستی به طور مشخص آن را حل نکرده است. نه ارز 4200 تومانی قادر به مهار تورم کالای اساسی و رفع مشکلات توزیع شد و نه ورود دولت به قیمت‌گذاری‌ها اثر آنچنانی داشت.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، تورم بالای اقلام خوراکی که مشکلات نظام توزیع نیز آن را بدتر کرده است، یکی از دغدغه‌های مهم مدیران و مسئولان کشور است که تا به حال هیچ سیاستی به طور مشخص آن را حل نکرده است. نه ارز ۴۲۰۰ تومانی قادر به مهار تورم کالای اساسی و رفع مشکلات توزیع شد و نه ورود دولت به قیمت‌گذاری‌ها اثر آنچنانی داشت.
همانطور که در بازار هم می‌تواند دید، مشکل توزیع کالای اساسی و تامین بازار باعث نرخ‌گذاری‌های متفاوتی از سوی عرضه‌کنندگان شده است. این موضوع همچنین در التهاب قیمتی برخی از اقلام خوراکی مثل پیاز به وضوح پیداست. با توجه به پیش‌بینی‌هایی که برخی از کارشناسان از افزایش نرخ تورم در آینده ای نزدیک دارند، یکی از راهکارهایی که به منظور حل این مشکل مطرح می‌شود، عرضه کالای اساسی در بورس است.
حال دولت و مجلس به عنوان یکی از راهکارهای عملیاتی برای توزیع متعادل کالاهای اساسی میان توزیع‌کنندگان اصلی، اقدام به بررسی طرحی کرده اند که بر مبنای آن، کالاهای اساسی بتوانند در بورس کالا عرضه شده تا خرید و فروش آن از سمت واردکنندگان و توزیع کنندگان عمده، شفاف شده و این کالاها به دست جامعه هدف اصلی برسد.
بر این اساس به تازگی جلسه‌ای میان اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و رؤسای بانک‌ها و بیمه‌ها برگزار شده که یکی از راهکارهای مطرح شده در آن، در خصوص عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا بوده است.
علیرضا باغانی، کارشناس بازار سرمایه
کمک بورس به شفافیت عرضه
یکی از عواملی که باعث خلل در نظام توزیع و کندی تامین بازار در حوزه کالای اساسی شده که به تبع گرانی آنها را دامن زده است، فعالیت‌های واسطه گری و سیستم غیرشفاف است. بورس کالا با ایجاد شفافیت و حذف دلالی می‌تواند به این مشکل پایان ببخشد. اگر ما در سال‌های گذشته تا به حال عمده اقلام اساسی را در بورس وارد کرده بودیم، حالا هم در قیمت‌گذاری و هم در توزیع شفافیت کاملی وجود داشت. خاصیت مهم بورس کالا این است که دلا‌ل‌ها و فعالیت‌های غیرشفاف راهی به آن ندارد. اما در حال حاضر بخش اندکی از کالای اساسی در بورس معامله می‌شود و مابقی نیز به دلیل نفوذی که رانت‌خواران دارند، به بورس وارد نمی‌شود. طبیعتا هم بورس کالا ظرفیت عرضه بهینه کالای اساسی را دارد و هم این عرضه به نظام توزیع کمک خواهد کرد. اما دست‌های پشت پرده‌ای مانع از این کار می‌شود و به نظر نمی‌آید تا رانت وجود داشته باشد، زمینه برای چنین امری فراهم شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.