صفحه اصلی / سرخط خبرها / حمایت از بنگاه های کوچک

فیروز ابراهیمی، کارشناس اقتصادی

حمایت از بنگاه های کوچک

سرمقاله 

از آنجایی که رشد اقتصادی رابطه مستقیمی با رونق تولید دارد باید در جهت توسعه آن بیش از بیش کوشید. چراکه امروز شاهد هستیم وضعیت اقتصادی در شرایط نامناسبی قرار دارد و تولید و خودکفایی می تواند مهم ترین نقش را در جهت بهبود شرایط ایفا کند. در حال حاضر بنگاه های کوچک و متوسط در شرایط تولیدی مناسبی به سر نمی برند و تقویت و بازسازی آنها باید در دستور کار متولیان امر قرار بگیرد. برای رونق تولید در چنین شرایطی اولویت با نوسازی و بازسازی است
تا تولیدکنندگانی که در سال های اخیر به ویژه سال گذشته آسیب های جدی دیده اند. به طور کلی مشکلات حوزه تولید، مشکلات جدی و وسیعی است و لازمه سامان یافتن اقتصاد کشور و کاهش نرخ بیکاری و حتی نرخ تورم این است که تولید تقویت شود و رونق پیدا کند. از مالیات و تسهیلات حوزه تولید می توان به عنوان دو عامل تاثیرگذار در بهبود روند تولید نام برد. تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد که بانک‌ها به روش های مختلف آن را به بالای ۲۰ درصد می‌رسانند، عملا هیچ توجیه اقتصادی برای حوزه تولید ندارد و همین امر موجب شده تا هیچ تولیدکننده ای تمایل به استفاده از این تسهیلات رانداشته باشد چراکه تمام تولید و فروش آن باید صرف بازگرداندن تسهیلاتی شود که از بانک دریافت کرده است. بانک ها باید در سال رونق تولید در کنار تولیدکننده باشند نه در مقابل آنها. باید شرایطی مهیا شود که تولیدکنندگان بدون استثنا بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند تا رونق تولید تحقق پبدا کند.
موضوع دیگر مربوط به مالیات می شود. اصلاح روش دریافت مالیات بر ارزش افزوده یکی از مواردی است که می‌تواند به کمک تولید بیاید. امروز مالیات بر گردن تولیدکننده سنگینی می کند و در شرایط رکود که خرید و فروشی وجود ندارد پرداخت مالیات موجب کندی تولید و خودکفایی شده است. بنابراین با تجدیدنظر در روند دریافت مالیات و اصلاح آن می توانیم شرایط رونق تولید را فراهم کنیم. البته صحبت این نیست که به طور کلی دریافت مالیات منتفی شود چراکه بخشی از درآمد دولت از این راه بوده و در همه جای دنیا دریافت مالیات وجود دارد. تنها موضوع این است که روش دریافت آن با توجه به شرایط رکود تغییر یابد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.