صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بزرگترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن است/ضرورت ایجاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان

رئیس فناوری خراسان رضوی تاکید کرد

بزرگترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن است/ضرورت ایجاد انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: بزرگترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن و همراهی قوانین قدیمی در این زمینه است، اجرای قوانین قدیمی سر جای خود بسیار درست است، اما برای اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به بازنگری داریم. باید کمک شود تا افرادی که در دولت خدمت می‌کنند، این قوانین را در جهت ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان استان تغییر دهند.

شرکتهای دانش بنیان

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا قنبری امروز در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و رشد با رویکرد تشکیل انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان استان که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: انگیزه اصلی که برای تشکیل چنین جلسه‌ای در راستای تشکیل این انجمن از نظر یک نهاد دولتی وجود دارد، این است که بتوانیم با کمک شما این انجمن را تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه سه شبکه برای پارک‌ها مفروض است؛ یک شبکه مشتریان بیرونی و ذی‌نفعان، یک شبکه با خود پارک‌های دیگر و یک شبکه داخلی است. در این راستا است که می‌توانیم شرکت‌های بزرگ و فناور استان را همراه با واحدهای فناور، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری قرار داده و در کنار هم شبکه‌ای داشته باشیم تا مطالبه‌گری خود را انجام دهند.

قنبری افزود: این شبکه و انجمن خط‌کشی بین منابع مختلف تولید در استان نیست. از این لحاظ ما انجمن‌های دیگری داریم، اما آن‌ها روی صنف و فناوری خود تمرکز دارند. باید به عام بودن دانش‌بنیان توجه کنیم و صنعت را به دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان تقسیم نکنیم. اینجا بیشتر بحث تمرکز است که امیدوارم اتفاق بیفتد. تا اینجا ما همه چیز را فراهم کردیم، از اینجا تلاش شما است تا شاهد همگرایی در استان باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین معضل اقتصاد دانش‌بنیان، عدم فهم آن و همراهی قوانین قدیمی در این زمینه است، تصریح کرد: اجرای قوانین قدیمی سر جای خود بسیار درست است، اما برای اقتصاد دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز به بازنگری داریم. باید کمک شود تا افرادی که در دولت خدمت می‌کنند، این قوانین را در جهت ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان استان تغییر دهند.

وی ادامه داد: امیدوارم این تشکل با جلسه‌ای که برگزار خواهد کرد، هیات مدیره‌ای قوی، پیگیر و مطالبه‌گر را از دل خود بیرون بیاورد تا چندصدایی در استان داشته باشیم، هرچند متاسفانه چندصدایی بیشتر از سمت بخش دولتی بوده، اما ترجیح این است که چندصدایی از سمت بخش خصوصی باشد.

در ادامه افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، اظهار کرد: ما زمانی استارتاپ بودیم که استارتاپ و بحث دانش‌بنیان وجود نداشت. زمانی که دولت به این فکر افتاد که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند، ما نیز در کنار دولت رشد کردیم، این مفاهیم جا افتاد، قانون تصویب شد، معاونت علمی شگل گرفت، صندوق نوآوری و شکوفایی ایجاد شد و ما در کنار هم مشق کردیم و متوجه شدیم که در بخش خصوصی نیز باید سازوکار و تشکلی شکل گیرد.

وی اضافه کرد: زمانی که شرکت‌های فناور حضور نداشتند، من وارد اتاق بازرگانی شدم. ساختار و اقتصاد سنتی بود که در جای خود باید اینگونه باشد، اما جایی برای فناوری نبود. تلاش کردیم که توسعه داده و تشکلی را برای نمایندگی جوانان و شرکت‌های فناور ایجاد کنیم که مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایجاد شد. این مجمع، مجموعه‌ای از تشکل‌هایی است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

کلاهی بیان کرد: ما به انجمن‌های استانی شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کردیم تا تشکلی باشد که از شرکت‌های حوزه فناوری دفاع کرده و حرف آن‌ها را به گوش مسئولان در حوزه حمایتی دانش‌بنیان برساند.

رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران گفت: قرار نیست این انجمن در کار تشکل‌های دیگر دخالت کرده و یا با هم رقابت کنند، بلکه در حوزه مفاهیم فناوری و حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، حرف شما را به گوش مسئولان، دولتی‌ها و اتاق بازرگانی می‌رساند و حلقه ارتباطی بین شرکت‌ها، صاحبان سرمایه و اتاق بازرگانی است. باید انجمن‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها با قدرت شکل بگیرند، حامی شما باشند، صحبت شما را به گوش مسئولان برسانند و امیدواریم افراد جدید و فعالی بیایند و در آینده هیات مدیره خوبی در انجمن تشکیل شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.