صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / تونل گلاب، طرح بین حوضه‌ای نیست
تونل گلاب، طرح بین حوضه‌ای نیست

تونل گلاب، طرح بین حوضه‌ای نیست

یک کارشناس زمین شناسی و آب با رد آبگیری حوضچه های تونل گلاب، گفت: تونل گلاب، به عنوان طرحی استانی دارای مصوبه و پدافند غیرعامل، طرح بین حوضه ای نیست و برای تامین آب شرب اصفهان بزرگ در شرایط خاص مدنظر قرار گرفته شده است.

تونل گلاب

بابک سپهریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص ادعای نمایندگان چهارمحال و بختیاری مبنی بر آبگیری حوضچه‌های رسوب‌گیر تونل گلاب و عواقب آن، اظهار کرد: تونل گلاب نه تنها یک طرح بین حوضه‌ای نیست، بلکه درون استانی است که از سد زاینده‌رود به مخازنی که در آینده در محدوده دانشگاه صنعتی برای تأمین آب شرب اصفهان بزرگ تعبیه می‌شود، انتقال داده خواهد شد.  

وی با تأکید بر اینکه طرح تونل گلاب، دارای مصوبه و پدافند غیرعامل است، تصریح کرد: تنها راه آبرسانی به اصفهان بزرگ، تونل اشترجان است که بعد از تصفیه‌خانه باباشیخ علی قرار دارد و با توجه به اینکه این تونل قبل از انقلاب احداث شده امروز به دلیل فرسوده بودن بافت آن، احتمال دارد با کوچکترین اتفاق از مدار خارج شود که در این شرایط تأمین آب شرب چهار میلیون نفر به خطر خواهد افتاد.

تونل گلاب دو، طرح پدافند غیرعامل است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه «تونل گلاب دو»، به عنوان طرح پدافند غیرعامل دارای مجوز وزارت نیرو است، افزود: این طرح برای تأمین آب شرب اصفهان بزرگ در دو مرحله ساخته می‌شود. مرحله نخست، ساخت تونل گلاب و مرحله دوم احداث لوله‌هایی است که از انتهای تونل، آب را به سمت مخازن هدایت و از آنجا وارد شبکه آبرسانی اصفهان بزرگ خواهد کرد.

وی تأکید کرد: طرح تونل گلاب هنوز به اتمام نرسیده است، بنابراین اکنون موضوعی به نام آبگیری نداریم. به فرض مثال اگر آب در تونل رها شود با توجه به مسدود بودن آن، نمی‌توان آبگیری انجام داد.

سپهریان گفت: برخی اظهارات نادرست در مورد تونل گلاب مربوط به هجمه‌های بسیاری است که بر نمایندگان خوزستان و چهارمحال در خصوص احتکار آب وارد شده است.

وی با بیان اینکه برخی از این گفته‌ها شاید برای پنهان کردن طرح‌های بدون مجوز چهارمحال و بختیاری ازجمله طرح بن-بروجن است، اظهار کرد: متأسفانه طرح بن- بروجن نه تنها مجوز زیست‌محیطی ندارد، بلکه باوجودی که طرح با قطر لوله ۴۰۰ میلیمتر مصوب شده بود، اما اکنون لوله‌هایی با قطر ۱۰۰۰ میلیمتر برای آن در زمین کار گذاشته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، چند روز پیش علی کاظمی، نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ در جلسه علنی مجلس، در خصوص عواقب آبگیری حوضچه‌های رسوب‌گیر تونل گلاب، اظهار کرده بود در شرایطی که کشور درگیر مسائل سیل و خسارات ناشی از آن است، طرح و اجرای این مهم در چنین شرایطی به صلاح نیست و مسئولان اجرایی استان موظفند در این خصوص بررسی‌های لازم را انجام داده، رصد کنند تا بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین در موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای، نگاه باید کارشناسانه باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.