صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / برد فین تک ها در جذب مشتری
برد فین تک ها در جذب مشتری

فین‌تک‌ها در تلاش برای گرفتن سهم خود از شبکه بانکی هستند

برد فین تک ها در جذب مشتری

اپلیکیشن های پرداختی مسیر جدیدی را در سیستم بانکداری الکترونیک و موبایلی راه اندازی کرده اند که امروز برخی نتایج مثبت آن را می توانیم مشاهده کنیم. متاسفانه شبکه بانکی از این قافله عقب مانده و البته بانکهای محلی بیشتر از بانکهای بزرگتر و موسسات مالی اعتباری در دیجیتالی کردن خدمات عقب مانده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه نمونه های موفقی در کشور راه اندازی شده اند که امید می رود مقدمات تحول نظام بانکی کشور را فراهم کنند. شرکت پرداخت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان اروند یا همان فناپ پرداخت یکی از فین تک های موفق در شبکه بانکی کشور است که در حوزه شرکت‌های پرداخت خرد فعالیت می کند. شرکت فناپ پرداخت به‌عنوان بازوی پرداخت الکترونیکی فناپ، فعالیتش را از سال ۸۹ با هدف ارائه خدمات، محصولات و راهکارهای نوین پرداخت الکترونیکی آغاز کرد. دامنه فعالیتی این شرکت به خارج کشور هم رسیده و هم‌اکنون در برخی کشورهای همسایه فعالیت‌های زیرساختی برای ارائه خدمات پرداخت انجام داده است. خدمات پرداخت الکترونیکی به کسب‌وکارها این اجازه را می‌دهد که نقاط تماس خود را برای دریافت هزینه محصولات و خدمات افزایش دهند و به سرعت رشد کنند. فناپ پرداخت به دنبال این است که در منطقه خاورمیانه به‌عنوان نامی قابل‌اطمینان شناخته شود و حجم قابل‌توجهی از تراکنش‌های این منطقه را به خود اختصاص دهد.

این فین تک در حوزه های حوزه فعالیت: پرداخت الکترونیکی، ارائه راهکارهای نوین پرداخت، پرداخت‌های موبایلی، ارائه راهکارهای جامع پرداخت خرد الکترونیکی و تولید سخت‌افزارهای بانکی و نرم‌افزارهای پرداخت و بانکی فعالیت می کند که در این مسیر نتایج مثبت زیادی را در بخش بانکی داشته است. سهم این فین تک در شبکه بانکی همانطور که فعالان این حوزه اذعان داشته اند روز به روز در حال افزایش است. فعالان حوزه فین تک بر این باورند که فین تک ها در تلاش برای گرفتن سهم خود از این شبکه هستند. قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان این‌که پرداخت الکترونیک و اتصال در نظام پرداخت یکی از حلقه‌های زنجیر تجارت الکترونیکی است، گفت نیاز است تا فناوری‌های مالی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند. وی با بیان این‌که نظام بانکی ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: فناوری‌های مالی به تدریج در حال سهم‌گیری از شبکه بانکی هستند که این می‌تواند باعث مسائلی برای بانک‌ها شود. امروزه برخی فناوری‌های مالی در بورس ارزشی معادل با برخی از بانک‌های کوچک دارد. این در حالی است که برخی تصور می‌کنند که برای کمک کردن به بانک‌ها باید جلوی رشد فناوری‌های مالی را بگیرند.

مشکلات واردات قانونی دستگاه‌های استاندارد و تولید سخت افزارهای بانکی

شاهین جوانمردی، عضو هیات مدیره شرکت فناپ پرداخت

تغییر و تحول در شبکه بانکی یکی از ضروریاتی است که باید به آن پرداخت. راهکارها و روش های پرداخت دیجیتال و الکترونیک در تمام دنیا یک موضوع تمام شده است که امروز برای متنوع شدن و گسترده شدن آن تلاش می شود اما ما در ایران هنوز برای اینکه سهم فین تک ها در شبکه بانکی مشخص شود بحث و بررسی می کنیم. سهم خواهی نباید موضوع اصلی و دلیلی برای تقابل شبکه بانکی و فین تک ها باشد. امروز دیگر نقش اصلی را فین تک ها در شبکه بانکی بر عهده دارند و نبرد جذب مشتری را از شبکه سنتی را پیروز شده اند. هرچند مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه این استارت آپ ها و به دنبال آن جذب مشتری وجود دارد اما نمی توان صرف وجود مشکلات توسعه را فراموش کرد.

در تهیه و تولید سخت افزارهای بانکی مشکلات زیادی وجود دراد. در شرایطی که بازار سخت افزارهای بانکی نیازهای خود را از طریق تولیدکنندگان داخلی باید تامین کند، شاهد تحریم داخلی هستیم. با توجه به شرایط کشور محدودیتها و سخت‌ گیری‌هایی در زمینه واردات که به درستی اعمال شده، از سویی باعث شده تا چالش‌هایی بزرگ برای تامین مواد اولیه ایجاد شود. در واقع بسیاری از محموله‌ها حتی با وجود انجام ثبت سفارش، تایید وزارت مذکور و تخصیص ارز همچنان به دلیل عدم تایید کارشناسان در گمرک باقی مانده که وضعیت تولید را آشفته کرده است. به عنوان مثال، مشکلات واردات قانونی دستگاه‌های استاندارد و تولید سخت افزارهای بانکی باعث شده تا بازار ایران به بازار مصرف دستگاه‌های دسته چندمی که به صورت قاچاق وارد می شوند، تبدیل شود. به هر ترتیب نمی توان این واقعیت را کتمان کرد که فین تک ها و شرکت های پرداخت موبایلی امروز مشتریان بسیاری دارند و رغبت مردم برای استفاده از این کسی و کارها بیشتر از شبکه سنتی بانکی است. بنابراین باید به جای اینکه در تقابل با آنها باشیم در کنار آنها و به دنبال حل مشکلات پیش روی باشیم تا آینده شبکه بانکی کشور را تضمین کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.